Inlägg från: Anonym (anonym 2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym 2)

Sambeskattning sjukdom

Hur kan  ni ens fundera på att skaffa barn om din sambo är så sjuk att hon inte kan jobba och dessutom kanske inte kan jobba när hennes föräldraledighet är slut.
    Du tänker dessutom het fel när du pratar om flerbarnstillägg eftersom det inte gäller de som är i din och din sambos situation utan de som har flera barn.
    En familj som ser ut som din där det finns två vuxna och ett barn och som får försörjningsstöd helt eller delvis har kring 11 000 kr att disponera per månad detta inkluderar barnbidrag och bostadsbidrag, förutom dessa 11 000 kr får de ersättning för hyra, el , hemförsäkring samt avgift till facket samt eventuella kostnader för sjukvård samt medicin

• Anonym (anonym 2)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 20:23:16 följande:

Vad är ditt tips? Ska jag dumpa min sambo för att hon blivit sjuk eller vars barnlös hela livet?

Du verkar vara en sympatisk typ..

Om man är så sjuk att man inte kunnat jobba och sannolikt kommer att vara sjuk länge bäddar det för att man inte heller kommer att klara av att ensam ta hand om ett barn hela dagarna när du är på jobbet.

Så ni måste ju redan nu planera för att du kanske måste vara delvis föräldraledig redan från början med barnet och din sambo vara sjukskriven
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:29:09 följande:

Jaha så min arbrtsgivaravgift betalas även om jag inte är anställd i bolaget? Hur många personer som inte är anställda i bolag betalar bolagen arbetsgivaravgift för nu igen?

Bara för att du kallar din hund katten är det likt förbannat en hund.

En stor del av denna "avgift" går oavkortat in till statsfinanserna och är inget annat än ren skatt. Tex Löneavgiften.

www.ekonomifakta.se/Arbetsgivaravgift

Bland annat går dessa pengar till din sambos ersättning om hon är föräldraledig trots att hon inte har någon SGI dessutom så går det till barnbidraget ni kommer att få och självfallet till vad sjukvården din sambo som är kroniskt sjuk använder sig av även mödravården och förlossningen när ert barn föds. Pengarna går även till personer i din sambos situation som är kroniskt sjuka utan sjukpenning som inte har någon sambo som tjänar så mycket som du
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 18:01:05 följande:

Der hade varit helt ok om det var konsekvent. Staten bryr sig olika beroende på situation, alltid den situation som passar staten.

Exempelvis taxan för förskola. Där är det i statens intresse att betraka vår inkomst som gemensam för att så få som möjligt ska behöva betala annat än maxtaxa. I princip alla par som har två jobb tjänar mycket nog att betala maxtaxa. Hade det varit på individnivå hade mycket färre behövt betala maxtaxa. Osv.

Ni får väl vara särbos så slipper du försörja din sambo dessutom kan hon ju behöva hjälp och avlastning när barnet fötts eftersom hon är kroniskt sjuk och du jobbar så mycket som 60 timmar. Anses din sambo som ensamstående förälder med kronisk sjukdom kan det beviljas hjälp med hushållet och barnet
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 18:19:24 följande:

Därför att dagens situation är given eller konstant. Om jag i framtiden jobbar mindre och tjänar 60 men min sambo börjar jobba och tjänar 20 så får vi fortfarande 6-7000 i mån mer i skatt än ett par som tjänar 40+40. Om jag börjar tjäna ännu mer blir jag ännu hårdare beskattad.

Du har gett förutsättningen att din sambo är kroniskt sjuk och troligtvis aldrig kommer att jobba.

Lämpligtvis bör din sambo med sin kroniska sjukdom söka sjukersättning då kommer ni att få mer pengar att disponera.

När vi hade sambeskattning så hade vi även försörjningsplikt mot fd partner vid skilsmässa vilket gjorde att många män levde ekonomiskt fattigt efter skilsmässa
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-28 19:33:42 följande:

Ska man jämföra EN mot EN så borde ju ta sambo kunna få socialbidrag. Eller sjukbidrag.

Ja sjukersättning borde denna sambo söka eftersom hon är kroniskt sjuk och enligt ts troligtvis aldrig kommer att kunna jobba, sjukersättning får man ju oavsett hur mycket ens sambo tjänar.

Dock verkar det ointressant för ts att sambon ska utredas och få ersättning som är till för den som är så sjuk att den aldrig tros kunna arbeta i någon form av arbete med lön
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-28 19:33:42 följande:

Ska man jämföra EN mot EN så borde ju ta sambo kunna få socialbidrag. Eller sjukbidrag.

Ja sjukersättning borde denna sambo söka eftersom hon är kroniskt sjuk och enligt ts troligtvis aldrig kommer att kunna jobba, sjukersättning får man ju oavsett hur mycket ens sambo tjänar.

Dock verkar det ointressant för ts att sambon ska utredas och få ersättning som är till för den som är så sjuk att den aldrig tros kunna arbeta i någon form av arbete med lön
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-01 12:41:31 följande:
    Vilken sjukdom det handlar om har jag inte intresse av att diskutera. Det är irrelevant i tråden.

Det skaver inte det minsta. Även med en platt skatt skulle jag inte kunna leva som de med liknande jobb med en sambo som arbetar, eller hur? Även OM min sambo hade ett jobb så skulle jag inte kunna ha samma levnadsstandard som mina kollegor då de i regel är betydligt äldre och haft lyckan att äga bostäder under den bästa perioden i historien. Jag kan aldrig komma ikapp i alla fall så länge jag lönearbetar. Det är fine, sånt är livet. Det är ingen orättvisa i mina ögon att de gjort bra investeringar. Good for them!

Det som frustrerar är det orättvisa skattesystemet. Att jag inte får rimliga förutsätningar att försörja min familj. Att jag ibland är en individ och ibland en del av ett par beroende på när det passar staten bäst.
    Du vill alltså kompenseras för att dina kollegor råkar vara äldre och kunde skaffa sig bostäder när priser och lånevillkor såg annorlunda ut 
    Jag kan aldrig komma i kapp de som byggde villor på 70-talet till en kostnad på 200 000 kr och nu sitter med ett hus värt 8 miljoner, borde jag inte betala noll i skatt och få låna utan kontantinsats så att jag kan bygga likvärdig villa

Se till att söka sjukersättning så din sambo får en ersättning dessutom lär det underlätta om det finns papper på att hon är sjuk när det gäller tiden när barnet fötts när du måste vara hemma och hjälpa till och för att få fler timmar på förskola än vad arbetslösa har
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom