Anonym (Johan) skrev 2019-12-01 12:41:31 följande:
Vilken sjukdom det handlar om har jag inte intresse av att diskutera. Det är irrelevant i tråden.
Det skaver inte det minsta. Även med en platt skatt skulle jag inte kunna leva som de med liknande jobb med en sambo som arbetar, eller hur? Även OM min sambo hade ett jobb så skulle jag inte kunna ha samma levnadsstandard som mina kollegor då de i regel är betydligt äldre och haft lyckan att äga bostäder under den bästa perioden i historien. Jag kan aldrig komma ikapp i alla fall så länge jag lönearbetar. Det är fine, sånt är livet. Det är ingen orättvisa i mina ögon att de gjort bra investeringar. Good for them!
Det som frustrerar är det orättvisa skattesystemet. Att jag inte får rimliga förutsätningar att försörja min familj. Att jag ibland är en individ och ibland en del av ett par beroende på när det passar staten bäst.
Du vill alltså kompenseras för att dina kollegor råkar vara äldre och kunde skaffa sig bostäder när priser och lånevillkor såg annorlunda ut
Jag kan aldrig komma i kapp de som byggde villor på 70-talet till en kostnad på 200 000 kr och nu sitter med ett hus värt 8 miljoner, borde jag inte betala noll i skatt och få låna utan kontantinsats så att jag kan bygga likvärdig villa
Se till att söka sjukersättning så din sambo får en ersättning dessutom lär det underlätta om det finns papper på att hon är sjuk när det gäller tiden när barnet fötts när du måste vara hemma och hjälpa till och för att få fler timmar på förskola än vad arbetslösa har