• Bjoer

Sambeskattning sjukdom

Anonym (Johan) skrev 2019-11-29 18:03:43 följande:
    Om vi sambeskattas absolut. Om skattesystemet ändras stödjer jag.

Det verkar finnas någon konstig uppfattning i tråden om att jag inte skulle dela min hela ekonomi och pension med min sambo. Det har jag inga som helst problem med så länge jag får behålla exakt lika mycket pengar som de som tjänar lika mycket som jag.
    Men du inser väl att anledningen till att du bryr dig om just den här frågan är för att den "drabbar" dig, eller hur? Vad du är ute efter är ett rättvist skatte- och bidragssystem. Hur mycket byråkrati tror du skulle behövas för att ta hänsyn till allas personliga och privata situation och alla nyanser? Hur ineffektivt tror du det skulle bli?

Vad du behöver göra är att acceptera att livet inte alltid är rättvist. VIssa orättvisor bör man försöka åtgärda, andra får man acceptera. Ditt problem är ett lyxproblem och ärligt talat låter du som ett litet barn genom tråden som gnäller på att livet är orättviiiist! Skärp dig.
  • Bjoer
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-29 21:16:07 följande:
    Bara att fimpa den statliga skatten som man nu fimpar värnskatten så är det klart. Behövs NOLL byråkrati.

Jag är emot alla orättvisor, oavsett om de drabbar mig eller inte.

Exempelvis tycker jag det är förjävligt att föräldrar till tvillingar inte får samma antal föräldradagar som två barn födda med 10 månaders intervall. Även fast jag aldrig kommer drabbas av det.

Jag tycker att det är sjukt att ROT och RUT inte baseras på hushåll istället för individer. Om någon kan behöva MER rut och rot så är det ju ensamstående. Trots stt jag knappt själv använder dessa avdrag.

Jag tycker det är förjävligt att man inte får bestämma i sin egen familj över hur man vill ta ut sin föräldraledighet. DÄR är man helt plötsligt individer och inte ett hushåll längre. Jävligt godtyckligt och inkonsekvent.
    För att lösa DITT problem, ja. Det är ju det som är min poäng. Ska man milimterkorrigera alla orättvisor blir det en jävla massa byråkrati och dessutom kommer många inte vara nöjda eftersom de har en annan bild av vad rättvisa betyder.

Jag är också emot orättvisor men jag accepterar att de finns och att vi inte kan göra något åt alla. Var och en måste leva utifrån sina förutsättningar. Dina förutsättningar är BRA, vilket är varför du inte får någon sympati för den orättvisa du vill jämna ut. Du vill dessutom lösa problemet genom att skapa orättvisa på andra håll.
  • Bjoer
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-29 20:11:55 följande:
    Och du bryr dig inte om den här orättvisan för att den inte drabbar dig. Varför skulle orättvisan ts drabbas av vara mindre viktig än de orättvisor andra drabbas av?
    Jag bryr min inte mindre för att den inte drabbar mig, jag bryr mig mindre för den drabbar ingen fattig.
  • Bjoer
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-30 07:06:21 följande:
    Visst men ett mer enhetligt skattesystem än det enorma lapptäcke vi har, som är världens i princip mest invecklade, KAN du inte säga är optimalt för att minska orättvisor.

Min grundhypotes är att man inte ska ha ett system som gynnar fusk och snedvrider incitament på märkliga sätt. Jag kan knappt förställa mig hur der skulle gå att göra det svenska skattesystemet sämre än idAg
    Det spelar ingen roll hur du designar det, fusk kommer alltid att gynnas. Det är därför det kallas "fusk". Flört Även med platt skatt kan man fuska. Det är bara att jobba svart, t.ex.

Det lapptäcke vi har idag är ju just för att minska orättvisorna. Du vill ju själv lägga dit ännu en lapp genom undantag för människor i din situation, för att minska en orättvisa.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom