Inlägg från: Anonym (Milton) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Milton)

Sambeskattning sjukdom

Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 08:25:06 följande:

11 000 om du jämför mig och min sambo med ett par som tjänar 40+40. Inga småpengar direkt..

Det du säger är alltså att du ser din sambo som en börda?

För du betalar ju lika mycket skatt oavsett du lever med henne eller inte, precis som den som tjänar 40k betalar lika mycket skatt oavsett om den lever med någon som tjänar 0 eller 40 eller 80k.

Du får med andra ord inte lägre skatt oavsett om du lever med din sambo eller om du är singel jämfört med paret som tjänar 40+40.

Däremot, om sambeskattning blev en verklighet, skulle den som tjänade mindre i ett par betala lika hög skatt som sin mer välbetalda partner och det om något är väl orättvist!

Hoppas att du inte uttryckt för din sambo vilken ekonomisk börda du tycker att hon är, låter som om hon har tufft nog ändå.
  • Anonym (Milton)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-28 21:41:21 följande:

Nej du tycker det är helt i sin ordning att man ses som ett par ibland och individer i bland beroende på situation. Detta kan få den bisarra effekten att en familj med 45 000 i inkomst får betala större andel i skatt än en familj mef 80 000 i inkomst vilket du tycker är helt ok. Fattar det.

Tycker du då också att den pension du tjänar in under de år ni lever tillsammans skall delas på er två eftersom ni just nu är ett par?
  • Anonym (Milton)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-29 14:59:30 följande:

Jag kan stödja min sambos pension absolut. Som det är nu får jag skatta mycket mer än ett par dom tjänar 40+40 OCH försöka lägga undan pengar för min sambos pension, som annars blir helt horribelt låg.

Varför bara stödja? Ska ni sambeskattas skall väl pensionen delas lika också. Antingen räknas ni som ett par i alla lägen eller inte är ju ditt motto -gäller det alltså inte din pension?
  • Anonym (Milton)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-29 18:03:43 följande:

Om vi sambeskattas absolut. Om skattesystemet ändras stödjer jag.

Det verkar finnas någon konstig uppfattning i tråden om att jag inte skulle dela min hela ekonomi och pension med min sambo. Det har jag inga som helst problem med så länge jag får behålla exakt lika mycket pengar som de som tjänar lika mycket som jag.

???

Du får ju redan nu behålla lika mycket som de som tjänar lika mycket som du.
  • Anonym (Milton)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-29 21:07:53 följande:

Jag menade jag och min sambo. Så länge inget par med samma bruttoinkomst får behålla mer av sin inkomst har jag inte problem med något. Sambeskatning eller skrotning av statlig skatt är det enda rätta.

Fast ni kan ju faktiskt göra något för att öka din sambos inkomster istället för att bara acceptera att hon får noll kr. Och på så sätt skulle ni få mer pengar kvar. Men du verkar ha mer intresse av att gnälla än av att faktiskt hjälpa din sambo.

Är det kanske bekvämt för dig att hon är så beroende av dig? Ger det dig en känsla av makt att hon inte kan betala något ur egen ficka utan är tvungen att be dig om pengar?
  • Anonym (Milton)

Det intressanta är att TS, trots flertalet frågor i tråden inte visat på något sätt vad han/de gör för att hans sambo skall kunna få någon typ av inkomst -antingen genom att rehabilitera henne tillbaka till arbetslivet eller jobba för att få henne dokumenterat arbetsoför så att hon istället kan få andra typer av ekonomiskt stöd. På så sätt skulle de ju faktiskt kunna öka familjens inkomster och sambon skulle få egna pengar att röra sig med.

De skall dessutom sätta barn till världen nu och han planerar att lämna en kvinna, som enligt honom är totalt oförmögen att arbeta, ensam med barnet minst tolv timmar om dagen då han arbetar så mycket. Otroligt nog verkar han helt ok med tanken på den vanvård barnet då kommer att utsättas för alternativt den stress och ytterligare fysiska och/eller psykiska påfrestning det kommer att ta sambon att sköta om barnet fast hon egentligen inte är kapabel till det. DET oroar honom inte, men att två personer som arbetar skulle ha mer att röra sig med än han och hans arbetsoföra sambo tycker han är värt att starta en tråd om.

TS verkar bara vara intresserad av sin egen plånbok och av att kunna hålla sin sambo ekonomiskt i totalt underläge och beroende av honom.

Anonym (Johan) har helt klart övertygat mig om att sambeskattning är det bästa sättet för dominanta män att hålla sina kvinnor i shack.

...och nu väntar vi bara på okvädningsord och svordomarna som han brukar häva ut sig när han saknar vettiga argument...

Svar på tråden Sambeskattning sjukdom