Inlägg från: Anonym (PP) |Visa alla inlägg
  • Anonym (PP)

Sambeskattning sjukdom

Anonym (Milton) skrev 2019-11-30 00:40:28 följande:

Fast ni kan ju faktiskt göra något för att öka din sambos inkomster istället för att bara acceptera att hon får noll kr. Och på så sätt skulle ni få mer pengar kvar. Men du verkar ha mer intresse av att gnälla än av att faktiskt hjälpa din sambo.

Är det kanske bekvämt för dig att hon är så beroende av dig? Ger det dig en känsla av makt att hon inte kan betala något ur egen ficka utan är tvungen att be dig om pengar?

• Anonym (PP)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 10:11:35 följande:

Jag trivs med det ja. Otroligt mycket mer än vad jag skulle trivas på de få jobb som finns i min (och likartade) branscher annorstedes.

Dessutom är vi bägge uppvuxna i Sthlm och har förutom vänner våra familjer här vilket kommer underlätta kraftigt när vi väl fått barn med allt vad det innebär.

Samtidigt är frågan varför VI ska flytta pga ett orättvist och felaktigt system? Lika absurt som att en kvinna ska tänka på hur hon klär sig för att intr bli våldtagen.

Du får väl rätta mun efter matsäck då en av er aldrig kommer kunna bidra till samhället. Vad är det för sjukdom man blir så uträknad av men inte får sjukersättning för?

Ju mer jag läser, desto mer framstår det som att det som verkligen skaver är att du inte kan leva på lika stor fot som de du frotterar dig med i branschen som förmodligen inte har en sjuk partner med noll/knapp inkomst, eller att de har det bättre förspänt på fler områden än lönen.
  • Anonym (PP)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-01 12:41:31 följande:

Vilken sjukdom det handlar om har jag inte intresse av att diskutera. Det är irrelevant i tråden.

Det skaver inte det minsta. Även med en platt skatt skulle jag inte kunna leva som de med liknande jobb med en sambo som arbetar, eller hur? Även OM min sambo hade ett jobb så skulle jag inte kunna ha samma levnadsstandard som mina kollegor då de i regel är betydligt äldre och haft lyckan att äga bostäder under den bästa perioden i historien. Jag kan aldrig komma ikapp i alla fall så länge jag lönearbetar. Det är fine, sånt är livet. Det är ingen orättvisa i mina ögon att de gjort bra investeringar. Good for them!

Det som frustrerar är det orättvisa skattesystemet. Att jag inte får rimliga förutsätningar att försörja min familj. Att jag ibland är en individ och ibland en del av ett par beroende på när det passar staten bäst.

Det är irrelevant vad just din sambo har för sjukdom i en generell diskussion om sambeskattning. Samtidigt kan rehab, sjukskrivningstal osv på riksnivå vara relevant i en generell diskussion om sambeskattning. I ditt fall är vi många som anser att det är relevant för er ekonomiska situation att din sambo inte har sjukersättning men inte kan jobba. Använd inte dig själv och sambon som exempel då, om du nu vill styra bort från andra ekonomiska faktorer som har hög relevans för er situation. Är hon psykiskt sjuk?
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom