• Fiona M

Sambeskattning sjukdom

Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:22:33 följande:
    Hur är det rimligt att jag BÅDE ska ta ekonomiskt ansvar för en annan människa OCH betala mycket mer i skatt än andra friska par som tjänar lika mycket?
    Fast ni är inte ett friskt par, och ni tjänar inte 40+40.
    Acceptera det, och gör det bästa av det istället. (Som i att reda ut din sambos situation med FK)
  • Fiona M
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:34:47 följande:
    Skulle du säga samma sak om dina barn fick stryk i skolan varje dsg? Acceptera att de får stryk och gör drt bästa av situationen!
    Du är höginkomsttagare, inte ett misshandlat barn.
    Sluta jämföra äpplen och päron och kliv ur offerkoftan.
  • Fiona M
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:46:17 följande:
    Är jag och min sjuka sambo som tillsammans får in 80k per månad mer höginkomsttagare än ett par som tjänsr 40+40?
    Din sjuka sambos inkomst borde du hjälpa henne ta tag i istället för att gnälla här, men ja, jag tycker det är remarkabelt att du inte fattar individkonceptet när det kommer till lön.
  • Fiona M

Du kommer inte kunna ändra beskattning för ett helt land -speciellt inte genom debatter (...) på Familjeliv -men du kan göra det bästa av det befintliga system som finns vid sjukdom. Lägg energin på att hjälpa din fru få rätt hjälp för arbetsträning/ersättning eller vad som nu bedöms vara aktuellt.

• Fiona M
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-01 10:42:26 följande:
    Jag lägger massor av energi på det också. Men om alla i världen hade din inställning hade alla orättvisor bestått för alltid. Det finns inget som säger att jag inte kan göra både och. Däremot är det ett bekvämt sätt att försöka stänga diskussionen utan att ta den i sak.
    Så vad gör du då på riktigt för att förändra och få sambeskattning?
  • Fiona M

Men VAD pratar du om nu?

Anonym (Johan) skrev 2019-12-02 07:44:39 följande:

Jag vill ha konsekvens. OM hennes sjukdomstillstånd ska bedömas utifrån att hon är del i ett förhållande så bör även hennes (och min) skatt göra det. OM hennes sjukdomstillstånd bedömdes utifrån hennes ekonomi som individ (inte som del av ett par) hade jag varit fine med individuell.beskattning.

• Fiona M
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-02 08:53:15 följande:

Att det är orimligt att vi bedöms som indivder och ett par samtidigt beroende på när det passar staten. Staten vill tex slippa betala bostadsbidrag. Därför får hon inget sånt pga vår GEMENSAMMA inkomst. Staten vill ha in så mycket skatt som möjligt. Därför tar skattesatserna INTE hänsyn till vår GEMENSAMMA inkomst.

Fast du ljuger ju när du påstår att hennes civilstånd räknas in i bedömningen av hennes sjukdomstillstånd.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom