Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 22:32:28 följande:
Bor du i Stockholm och köpte hus innan 30 utan ekonomiskt stöd? Grattis!
Finns absolut inget som säger att den statliga skatten behövs för att finansiera universitet. Som tidigare nämnts kostar invandring+bistånd 6ggr mer ca än den statliga skatten drar in. Har fö inte tagit stuidelån och knappt fått bidrag eftersom jag hela tiden jobbade. Att den statliga skatten skulle behövas för att finansietra välfärden är ett falkst narrativ ala Lars Ohly.
Angående land med sambeskattning. Och?
Vilken risk innebär det att hyra ut sin BR man redan äger? Vilken risk innebär det att bygga ett Attefallshus för 100k och få igen det på 7-8 mån samtidigt som hisets pris går upp? Hur stor risk innebär det att hyra ut en våning på sitt hus?
Hur stor investering gör inte en kirurg som ofta lägger 7-8 år på studier med inkomstbortfall? Varför är det mer rimligt att denne kirurg ska betala 60% skatt när Lars-Åke som hyr ut en våning betalar 30%?
Behovet av statlig skatt är obefintligt och skulle enkelt kunna finansieras.
Nej, inte i Stockholm, skulle inte bo där ens om någon gav mig ett hus.. fy :-P
Välfärden finansieras ju av samtliga skatter, och redan som det ser ut idag är den ansträngd, varför då argumentera om att låta de som har mest redan idag få ännu mer? Trots den skatt du betalar har du ut mer i månaden än vad jag och min man har, vad är rättvisan i det? Vi jobbar ju fler timmar tillsammans än vad du gör borde vi inte få lika mycket då?
Att jämföra sin egen situation med någon annans med annorlunda förutsättningar blir ju bara dumt, eller hur?
Jag skiter egentligen i vad du tjänar, vad Camilla Läckberg tjänar och vad grannen tjänar, för mig är det bara viktigt att jag kan leva på min lön och att det finns någon form av samhällsstöd (sjukvård, skola, fk) när man har behov av det..
Med tanke på att du vill dra upp hur mycket invandringen och bistånden kostar borde du kanske skrivit en tråd om det istället då? Att staten får in mindre pengar gör ju inte automatiskt att kostnaderna minskar, så att du vill betala mindre skatt löser ju inte problemet med de stora utgifterna, eller hur?
Det är ju du själv som drar upp dem och jämför Sverige med dem, då bör det väl vara rimligt att påvisa vissa stora (och relevanta) skillnader mot hur vi har det i just Sverige..
Risken är ju att ens hyresgäst förstör hela ens lägenhet och skiter i att betala hyra (t.ex).. och ett attefallshus snickrar man knappast ihop för några 100k.. har själv räknat på det där.. 350k och då gör jag allt jobb själv.. alltifrån grävning till avlopp till el och rörmokeri..
det är alltid en risk att hyra ut, tror du annat är du faktiskt ganska dum..
Tänk på alla stackars jävlar (mig inklusive) som börjar jobba redan i tonåren men inte får någon pensionsinbetalning förrän man fyller 25, för att det tydligen är orättvist att de som väljer att studera halkar efter, vad var det för mening med att göra om pensionssystemet så?