Inlägg från: Anonym (Johan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Anonym (S) skrev 2019-11-24 16:14:24 följande:

Det blir väldigt många olika faktorer att ta in och diakutera på en gång. Jag känner inte riktigt att jag är så sugen på det. Jag tror du kan hitta de vanliga argumenten för det ändå.

Men rent generellt tycker jag att det är rimligt med en lägre skattesats för de som tjänar mindre (som gränsen för statlig skatt som vi har) för att möjliggöea för alla att försörja sig på egen hand men samtidigt få in tillräckligt mycket pengar till det gemensamma. Jag ser hellre skattelättnader än bidrag, det är bättre att folk klarar sig själva. Och då menar jag som självstående vuxna, inte som del av en familj. Men samtidigt vill jag ha en stark välfärd. Väldigt övergripande, men känns inte riktigt som rätt forum för att gå in i detaljer.

Vill du slopa den statliga skatten helt eller vill du omfördela så att öven de med lägre i komst betalar statlig skatt?

Jag antar att du med uthyrningen är inne på beskattning av kapital. Den beskattningen finns det också många som har synpunkter på, så det finns inget konsensus där heller. Men förstår inte riktigt vad du menar med progressiv skatt på uthyrning av lägenhet i andra hand?

Tjänar man pengar på att hyra ut sin BR pch bo i en statlig reglerad HR tex behöver man bara betala platt skatt på 22% för. Då säger i princip staten att så fort du tjänar 40k på din lön ska du inte utvidga din karriärnoch börja med liknande åtgärder istället.

Den statliga skatten drar in 60 miljarder. Men skulle med dynamiska effekter kanske kosta 20-30 att avskaffa.

Sprider man ut dessa 20-30 miljarder på att öka alla platta skatter som Sverige har skulle skillnaden mot idag i skattesatser vara helt försumbar och inga progressiva skatter behöver finnas kvar.

Den enda logiska anledning till att detta inte görs är misunsamhet och ideologi. Även om den statliga skatten drar in NOLL kronor vill vänstern ha kvar den. Riksdagens EGNA utredningar visar att slopning av värnskatten på lite sikt inte kommer innebära NÅGRA kostnader för statskassan. Varför har den då funnits i 25 år? Ge mig ETT rimligt skäl annat än ideologi.
  • Anonym (Johan)
    Bananböjaren skrev 2019-11-24 16:17:20 följande:

Jösses vilken crybaby. Du har själv gjort en rad egna val för att försätta dig i den situationen som du är. Sluta gnäll på samhället som en liten sillmjölk och gör bättre val i framtiden. Det är inte så att du hör till gruppen som skattepengarna ska riktas emot.

Du betalar själv 10 000 mer i skatt än andra med samma bruttoinkomst? Du arbetar själv på ett extremt krävande jobb? Om inte är det JÄVlLiGT lätt att sitta och raljera.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-25 07:56:34 följande:

Om man tjänar 70 000 kr per månad skiljer det ca 6500 kr per månad i hur mycket man betalar i skatt varje månad enbart baserat på vart man bor i Sverige. Bor du i Sthlm har du förmodligen en av de lägre skattesatserna och tjänar på det.

11 000 om du jämför mig och min sambo med ett par som tjänar 40+40. Inga småpengar direkt..
  • Anonym (Johan)
    PH76 skrev 2019-11-25 08:05:48 följande:

Jo jag har också haft samma tankar kring sambeskattning tidigare men landat inatt det som skulle vara rättvisasts för alla vore plattskatt, möjligtvis med de första 100k skattebefriade.

Jag läste någon studie för ett år år sedan som nämnd 33,5% som den magiska summan som skulle betala in lika mycket skatt som dagens skattesystem. Jag kan dock inte validera huruvida den siffran stämmer eller inte.

Visst men om du dessutom höjde skatten på tex utdelningar, eller på uthyrande av bostad etc, skulle det nog räcka att höja kommunalskatten med 1%, om ens det.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (X) skrev 2019-11-25 07:51:42 följande:

Du betalar inte mer än andra med samma lön.

Jag betalar en mycket större andel av min lön.

Om du är vill föesörja din sjuka sambo och jobbar dubbelt så mycket för att göra det, varför ska du då behöva betala mycket MER än dubbelt så mycket i skatt? Är det fult att jobba?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-25 07:46:16 följande:

Du villl alltså ta bort den starliga skatten och finansiera det med högre skatt inom andra områden? De som skulle argumentera emot dig där gör det förmodligen med argument kring de specifika skatter som du vill höja och negativa effekter som de ser där. Exakta argument beror ju på vilka skatter det är.

Naturligtvis spelar ideologi stor roll gällande skatter. För alla partier. Och det skattesystem som vi har är en blandning av flera ideoligier. De partier som har haft makten har gjort en ändrjng som har varit svårt för den som kommit efter att ändra, även om de går emot deras ideologi. (Tex jobbskatteavdraget) Det du är ute efter är ju att nån skulle gå igenom hela skattesystemet efter en ideologi (i detta fall ta bort proggressiv löneskatt). I veekligheten ör väl skatterna mer av ett "lapptäcke" än så. Och i detta lapptäcke tror jag du har en del av förklaringen på att inget parti verkar aktivt för platt lönrskatt. De partier som skulle kunna vara för det är knappast för att höja andra skatter, särskilt inte för företag som du var inne på förut. Och då skulle man vara tvungen att finansiera platt löneskatt inom löneskattsystemet vilket skulle innebära högre skatter för låginkomstagare.

Så jag tror att du har motståndare för ditt sätt att tänka både till höger och vönster. Och ideologi /värderingar är givetvis den viktigaste förklaringen samt att utrymme till långsiktighet inte altid finns. Synen på ekonomi, ekonomisk fördelning samt ekonomiskt konsekvenstänk likt ditt eget resonemamg kring incitament för att lönearbeta.

Det är intressanta tankar, kul att klura lite kring dessa frågor.

Finns massor av sätt att finansiera det på, bland annat genom att sänka kostnaderna. Bara biståndet kostar trx 42 miljarder per år. Man kan då med fog säga att hela biståndet finansieras av höginkomsttagare. Våra extra skatter går mao inte ÖHT till välfärd utan till andra lands medborgare.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Mia) skrev 2019-11-25 08:31:53 följande:

Ts är ju mån om att påtala att han är ung och gick nog i grundskolan när jobbskatteavdragen började trilla in så han har knappast upplevt hur skattetrycket på höginkomsttagare var förut. Det kanske bidrar till att han inte ser hur jäkla bra han har det.

Så jag ska acceptera att systemet är för jävla sjukt orättvist för att det var värre förr?

Det är som att säga att en kvinna ska acceptera lägre löner än män för en gång i tiden hade kvinnor inte ens rösträtt, det äf ju iaf bättre nu.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-25 08:30:32 följande:

6500 är heller inga småpengar i min värld.

Jag tycker dock inte att det är mer orättvist att du och din sambo betalar mer skatt gemensamt för samma inkomst än att två vänner gör det, eller en förälder och ett vuxet barn, eller två grannar heller för den delen. Jag tycker att det är rimligt att beskatta den som jobbar för den inkomst som den som jobbar får in oavsett vilka eventuella kärleksrelationer denna person har.

Jag också. Då finns det två sätt att göra det på. Drt krångliga med sambeskattningar och en massa undantag. Det enkla, platt skatt. Tjänar du dubbelt så mycket så betalar du dubbelt så mkt i skatt, inte MER
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Milton) skrev 2019-11-25 08:37:31 följande:

Det du säger är alltså att du ser din sambo som en börda?

För du betalar ju lika mycket skatt oavsett du lever med henne eller inte, precis som den som tjänar 40k betalar lika mycket skatt oavsett om den lever med någon som tjänar 0 eller 40 eller 80k.

Du får med andra ord inte lägre skatt oavsett om du lever med din sambo eller om du är singel jämfört med paret som tjänar 40+40.

Däremot, om sambeskattning blev en verklighet, skulle den som tjänade mindre i ett par betala lika hög skatt som sin mer välbetalda partner och det om något är väl orättvist!

Hoppas att du inte uttryckt för din sambo vilken ekonomisk börda du tycker att hon är, låter som om hon har tufft nog ändå.

Det enda som är en börda är att vårt hushåll måste betala mycket mer i skatt än dubbelt så mycket som ett hushåll halva inkomsten.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-25 08:38:05 följande:

Ja, jag förstår att det finns många olika både skatter och utgifter som du kan vilja sänka för att finansiera ditt förslag. Det argument som du kan tänkas få beror då förstås på vilka av dessa områden du väljer ut. Vill du sänka biståndet får du vissa argument, vill du höja skatt för företagare får du andra argument.

Ja allt som finansieras med statlig löneskattskatt finansieras ju av dem som tjänar över gränsen för att betala statlig skatt. Men den summan var ju försumbar vad jag förstod av tidigare inlägg?

De som ej betalar statlig löneskatt bidrar ju dock till statskassan på annat sätt, tex genom moms.

Fast det gör ju alla.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom