Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Sambeskattning sjukdom

Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 17:52:16 följande:

Det är inte samma sak. Om min fru börjar jobba förlorar vi väldigt lite på det pga den låga sjukersättningen. Men visst om den jackas upp till 25 000 så finns större risker.

Men jag har inget emot högre sjukersättning så länge det inte ökar hur jag blir beskattad.

Själva orsaken att man tog bort sambeskattning 1971 var att man ville att fler personer skulle jobba och att sambeskattningen gjorde det mindre lönsamt för den med lägre inkomst att arbeta i ett par med stor löneskillnad. Så det är ju ett problem som andra ser i alla fall.

På vilket sätt skulle nivån på sjukersättningen kunna påverka hur du som inte har sjukersättning beskattas?
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 18:05:57 följande:

Kostar enorma summor att öka den 15k brutto typ. Det måste finansieras.

Hur mycket det kostar beror ju på hur mycket den höjs med. Den behöver ju inte höjas med exat tio tusen för att just du och din fru skulle tjäna den summan på sambeskattning. Det är inte heller alltid som höjningar av stöd finansieras med höjd skatt.

Sambeskattning är du beredd att finansiera med höjd skatt? För att det gynnar dig bäst?
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 19:18:27 följande:

Sambeskarrning av vissa undantag som dessa skulle "kosta" mycket lite. Dessutom är det en jävla skillnad på att minska hur mycket man tar från någon (mer än från andra par) och att bara dela ut ANDRAS pengar

Det är ju samma pengar det handlar om. Om ni skulle få förmånen att betala mindre skatt än amdra på grund av din frus sjukdom påverkar det ju andra lika mycket som ett bidrag.

Du tycker inte att det vore märkligt att ha en särskild "sjukförmån" eller vad man ska kalla det som endast är till för/gynnar sjuka med en partner som tjänar betydligt mer än dem? Sjuka singlar som inte har någon att dela omkostnader med ska inte omfattas av ett stöd särskilt för sjuka? Jag tror att du har väldigt svårt att få med dig nåt politiskt parti på detta.

Tror att Kd och Sd är för valbar sambeskattning, men det gäller ju i så fall alla gifta par.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 09:21:12 följande:

Applicera tidigare resonemang på att du tex med din partner ska sälja lotter till era barns skolresa. Målet är att samla in 1000 kr per familj. I er familj samlar du in 200 och din partner 800. Då får ni en straffavgift på 300kr eftersom insamlandet inte är exakt 500 från er var, hur sjukt är inte det?

Det vore bisarrt ja. Men där är ju det uttalade målet att samla in en viss summa per familj.

Det är inte målet med skatt på lön, så det är ju ingen jämförelse som funkar.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 09:27:22 följande:

Varföf inte? Båda handlar om att samla in pengar. Varför ska det ena sättet bedömas annorlunda än det andra? Varför ska inte den som tjänar dubbelt så mycket bara inte betala dubbelt så mycket i skatt? Varför måste denna betala mer? Oerhört girigt att kräca det.

Målet med löneskatten är inte att samla in en viss bestämd summa per familj, så därför kan man inte jämföra lönesystemet med ditt exempel och utifrån det hävda att det är bisarrt.

Ska du förorda platt skatt behöver du bättre exempel och jämförelser för att det ska gå att förstå.

De frågeställningarna du ställer nu är ju däremot relevanta. De som förordar progressiv eller regressiv skatt har svar på de frågorna utifrån sina värderingar. Som det ser ut nu förodar riksdagens majoritet progressiv skatt. Det finns vll inget parti i Sveriges riksdag som idag driver frågan om helt platt skatt vad jag vet, även om det fiinns enstaka partimedlemmar som kommer med utspel i bland.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 09:46:05 följande:

Ska vi vara ärliga så finns det en riksdagsmajoritet för sänkta marginalskatter om man ser till partiprogrammen. Anledningen till att detta inte realiseras beror på att man är omsams om nivån på invandring. Men detta är OT.

Det finns ett samlat skattetryck som berör massor av punkter där löneskatt är en av MÅNGA faktorer. Det finns inget som säger att just löneskatterna måste vara xx% av den totala kakan.

Att vara för sänkta mariginalskatter är inte samma som att arbeta för ett helt platt skattesystem som var vad jag skrev. Ser inte att jag varit oärlig på något sätt.
  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2019-11-24 10:21:55 följande:

Min man tjänar 1800000/år och jag tjänar 432000/år. Ska jag då straffas och betala massa mer skatt? Vi har helt gemensam ekonomi men tänk på de som inte har det. Då kommer kvinnan få ännu mindre pengar att röra sig med? Har du inte läst alla trådar här på familjeliv där de har separat ekonomi och kvinnan har inte råd med mat räkningar etc.?

De som förordar sambeskattning idag (SD och KD tror jag) förordar ett valbart system. Att man som gift ska kunna välja det system som gynnar en bäst.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 10:25:22 följande:

Nej sambeskattning bör vara frivillig. Men bäst är givetvis platt skattesats så försvinner alla problem i ett nafs.

Lite lustigt att du tycker att det ska vara frivilligt när ditt huvudargument är att man inte ska kunna vara en enhet (familj) ibland och individer ibland. Du förodar ju just ett sånt system om det gynnar dig?

Det gör ju att ditt argument falker ganska platt kan jag tycka.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 10:56:20 följande:

Nej det är konsekvent. Antingen ser man sig själv dom individ eller ett par. Vill man se sig som individ är man ej sambeskattad annars kan man välja det. Men givetvis blir det lite tokigt oavsett hur man än gör. Det enda rättvisa är en platt skatt. Jag betalar dubbelt så mycket som de jag tjänar dubbelt så mycket som med det systemet. Sambeskattningsfrågan blir helt överflödig. Rimligt eller hur?

Menar du att man ska få välja detta en gång, tex i samband med att äktenskap ingås och sen inte få ändra om den ekonomiska situationen blir annorlunda? För annars pendlar man ju mellan att se sig som en enhet eller som individer.

Ja, med dina argument och åsikter låter platt skatt som en rimligare modell att argumentera för, för dig.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 11:09:49 följande:

Ja platt skatt är ju helt orimligt för alla som gillar att få ta större del av de pengar ANDRA har tjänat.

Jag har alltid varit för platt skatt, oavsett om det gynnar mig eller ej.

Precis som att jag är för atr studenter ska få tjäna hur mycket pengar de vill utan att få CSN indraget tex, det gynnar inte mig ett skvatt.

Jag har principer som står fast oavsett hur dd gynnar mig. Även om jag tjänade hälften av vad jag gör skulle jag tycka det var helt orimligt att den som tjänar dubbelt så mycket ska betala MER än dubbelt så mycket i skatt.

Ja men det är ju jättebra att du kommit fram till en linje som känns bra för dig. Att ha nån form av sjukförmån som enbart gynnar sjuka som har en partner med bra lön som tråden inleddes med kändes som ett väldigt märkligt förslag och dina argument ganska motsägelsefulla. När det gäller platt skatt hittar du nog fler som tycker som du och kan läsa in dig på bra argument. Har du tänkt att föraöka driva denna fråga politiskt på något sätt?
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom