Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 12:55:09 följande:
Oavsett hur vi gör får vi 10 000 (ellet 11 000 om man ska vara exakt) mindre varje månad än vi ska ha vilket kraftigt försämrar våra möjligheter att skaffa det boende vi vill ha.
Jag vill att alla ska betala lika mycket i skatt i förhållande till vad de tjänar, med möjliga undantag för riktigt lågavlönade. Varför ska den som tjänar 80k betala mycket mer än dubbelt så mycket i skatt än den som tjänar 40k?
De som tjänar 40k kan också alltid hitta boende, eller hur? Då kan de gott.betala samma.skattesats. Varför inte bara införa statlig skatt på alla inkomster över 25 000? Det går ju ändå ingen nöd på de som tjänar mer än så eller hur? Varför ska de som tjänar mellan 25-40 inte behöva visa samma medmänsklighet och göra samma uppoffringar som de som tjänar över 40?
Nej, ni får omkring 10 000 mer att röra er med i månaden om ni hyr en hyreslägenhet i samma storlek som er nuvarande lägenhet i andra hand så din första mening är helt felaktig. Köper ni en bostadsrätt får ni kanske inte 10 000 mer att röra er med men ändå betydligt lägre boendekostnad än 20 000 i månaden medan ni sparar till det boende ni egentligen vill ha.
Jag har förstått vid det här laget att du vill diskutera sambeskattning. Men det tänker inte jag göra, mer än att konstatera att jag betraktar sambeskattning som något problematiskt.
Jag har förklarat varför jag inte vill diskutera sambeskattning med dig och jag kan förklara det igen: Det är ändå inget som skulle beröra er eftersom ni inte är gifta och du inte vill gifta dig av principskäl. Till och med en genomsnittlig 18-åring som får rösta för första gången förstår att enbart gifta par skulle komma ifråga för en eventuell sambeskattning.
Dessutom är det mycket troligt att OM en sambeskattning skulle införas idag skulle par där den ena har noll i inkomst ändå inte beröras utan att man sätter en nedre gräns på säg 50 000 eller 70 000 i årsinkomst för att sambeskattning ska komma i fråga.
Att prata om sambeskattning när den ena parten har noll i inkomst är ju lika absurt som att som vanlig egenföretagare med enskild firma och inga anställda prata om avdrag man anser sig vara berättigad till när man dragit in noll kronor på sitt företag. Självklart måste en vanlig egenföretagare ha dragit in pengar på sitt företag för att det ens ska bli tal om att göra några avdrag.
Det du önskar dig är ju egentligen inte ens någon sambeskattning utan ett rent samboavdrag.