Inlägg från: Anonym (***) |Visa alla inlägg
  • Anonym (***)

Sambeskattning sjukdom

Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 14:18:36 följande:
    Allt går att förändra.
    Ja, men inte genom att sitta och diskutera på FL.

Det är lustigt att du har tid med det på arbetstid, du som har så mycket att göra. Vet din chef om det, att du sitter och gnäller på FL om dagarna istället för att jobba?

Som sagt, din trovärdighet sjunker sakta men säkert...
  • Anonym (***)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 14:20:04 följande:
    Allt i livet handlar inte om Radhus.

Detta patetiska argument; "Har du något att klaga på så flytta då" förstår jag mig inte på. Skulle du gett samma råd till kvinnorna som slogs för rösträtt i Sverige?
    Nu jämför du dig med en kvinna som inte har rösträtt, dvs en kvinna som levde före 1920-talet? Det är ju skrattretande och jävligt oförskämt mot henne.

Ja, ni är ju i samma situation, eller hur?. Men det är klart, din sambo är ju lika beroende av dig som kvinnor var förr av sina män.

• Anonym (***)
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-25 22:12:12 följande:
    Och du förstår inte att det inte är främst rika föräldrar jag pratar om. Jag pratar om att DU i egen kraft, genom den klassresa du verkar ha gjort borde ha skaffat dig nätverk och kontakter som du skulle kunna utnyttja för att slippa betala 20 000 för 47 kvadrat varje månad, oavsett om dina föräldrar är bönder i Knäckebröhult eller lägre medelklass i Kalmar eller har arbetaryrken i Sundsvall.

Johan, du verkar inte särkilt streetsmart.

Jag missunnar inte alls dig att få bo i det där radhuset strax utanför tullarna,det tycker jag  absolut inte  ett märkligt önskemål på något sätt även om jag själv inte skulle vilja bo i Stockholm även om jag hade haft möjlighet.

Du verkar ha bestämt dig för att det finns ett glastak för just dig. Först berodde det glastaket  enbart på bristen på sambeskattning, eller som det skulle bli frågan om i ditt fall samboavdrag, och nu beror det här glastaket enbart på bristen på platt skatt.

Men du skulle kunna bli egen företagare istället för att vara anställd. Då ser skattesystemet annorlunda ut.

Du skulle kunna starta ett eget företag paralellt med ditt jobb redan nu och därmed få en sidoinkomst.

Eller ni skulle kunna bo ett eller ett par år i något annat EU-land med andra skatteregler  hela familjen,  och anställa en nanny som hjälper din fru med barnet /barnen.

Och framför allt skulle du kunna göra något åt er bostadssituation redan nu. Köp en bostadsrätt om du verkligen inte kan utnyttja de kontakter du med din position och studiebakgrund borde ha.

Men du verkar inte ens vilja överväga de här lösningarna.
    Han har inte tid att hitta lösningar, han sitter ju och stickar på sin offerkofta...
  • Anonym (***)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-27 09:49:03 följande:
    Ta vill främst vara solidarisk med sig själv OCH SIN SAMBO SOM ÄR SJUK. Sambon får ingenting från samhället eftersom samhället förväntar sig att ta ska försörja henne. MEN hans pengar drar staten till andra sjuka istället. Han betalar för ett socialförsäkringssystem för andra och som inte inkluderar hans fru. Det är klart han lackar.
    Du kan ju läsa varför TS fru inte får något från samhället. Helt och hållet hennes eget fel. Checkar man ut från systemet kan man inte vänta sig att få pengar när det passar.

Sedan bryr sig TS inte om sin sambos situation, att hon är beroende av honom. Han inbillar sig att det är orättvist att han får betala lika mkt i skatt som alla andra som tjänar 80 000, medan det finns familjer där man tjänar  40 000 + 40 000 och de då betalar lägre skatt. Han jämför äpplen med päron.

Att han har gått Sveriges hårdaste utbildning och fått ett jobb med en lön på 80 000 kr som relativt ung, och inte kan diskutera sakligt utan att ta på sig offerkoftan, är för mig en gåta.
  • Anonym (***)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-27 10:36:58 följande:
    Vad jag läst i tråden blev ts sambo sjuk och hon blev sjuk under sin studietid. Det är inte någons fel.
    Var skrev jag att det är hennes fel att hon blev sjuk?
  • Anonym (***)
    ensam1 skrev 2019-11-27 11:34:58 följande:

TS måste ha en av historiens snabbaste löneökningar. I inledningen är det 70.000, sedan 80.000 sedan betalar han över 500,000 i skatt vilket man gör om man har en lön över 95,000. 25 000 på 4 dagar känns rätt oslagbart om man är kvar på samma jobb

Ja, det är mkt som inte låter trovärdigt i denna tråd...
  • Anonym (***)
    Anonym (Orka) skrev 2019-11-27 13:05:26 följande:

Men hur har ni tänkt att din fru ska orka vara ensam med barnet 12 timmar varje vardag (du skriver arbete mellan 08-19, och så tranaporttid på det) om hon är så sjuk att hon inte ens kan ha ett minimilöns- eller deltidsjobb? Jag är själv föräldraledig just nu, fullt frisk och det är ändå tufft både fysiskt och psykiskt.

Det är inte något problem om TS får 10 000 kr mindre i skatt varje månad. Då löser sig allt.
  • Anonym (***)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:09:06 följande:
    Blir hon mindre sjuk av att jag betalar mer i skatt?
    Det är du som drar in hennes sjukdom i diskussionen.

• Anonym (***)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:18:11 följande:
    Oavsett om min flickvän får sjukpenning eller inte måste jag till viss del försörja henne. Om jag INTE försörjer henne får hon en massa andra fördelar (tex bostadsbidrag etc) som hon nu inte får. Alltså bedömer staten att JAG ska försörja henne..Samtidigt bedömer staten att vår gemensamma inkomst är så hög att vi ska betala mycket mer i skatt än ett annat par med samma inkomst men annan fördelning.

Min sambo kan tyvärr inte välja att börja jobba. Jag önskar att så vore fallet. Är vi ihop hela livet kommer jag behöva vara garant för att hennes pension blir typ NOLL.

Jag ska alltså täcka upp för henne på ett sätt ingen behöver göra i ett par som tjänar 40+40. Som tack för besväret får jag betala mycket MER i skatt än ett par som tjänar 40+40.

HUR kan du försvara det?
    Ingen tvingar dig. Ni har gått in i detta med öppna ögon. Ni skaffar t o m barn.

Reglerna ser ut så, det visste du om. Att nu sitta och gnälla känns inte konstruktivt.
  • Anonym (***)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:19:50 följande:
    En stor del av arbetsgivaravgiften är också skatt smartskaft. 100% av arbetsgivaravgiften på allt du tjänar över 38 000 är ren skatt.
    Arbetsgivaravgiften är ingen skatt. Det är en avgift, och den betalas inte av arbetstagaren, utan av arbetsgivaren. Det hör dessutom på namnet.

Du verkar ha dålig koll, vilket ännu mer undergräver din trovärdighet.
  • Anonym (***)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:22:33 följande:
    Detta kunde absolut ha gjorts bättre då vi inte var pålästa i hur alla bidragsstrukturer fungerar.

Dock så är det, även om min flickvän skulle få sjukpenning, orimligt att jag som av staten förväntas försörja henne, ska betala mycket mer i skatt än ett annat par som tjänar lika mycket men ingen är sjuk.

Hur är det rimligt att jag BÅDE ska ta ekonomiskt ansvar för en annan människa OCH betala mycket mer i skatt än andra friska par som tjänar lika mycket?
    Fattar du fortfarande inte hur det fungerar i Sverige? Du betalar skatt på din lön. Anders betalar skatt på sin lön och Lisa betalar skatt på sin lön.
  • Anonym (***)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:46:17 följande:
    Är jag och min sjuka sambo som tillsammans får in 80k per månad mer höginkomsttagare än ett par som tjänsr 40+40?
    Läs igen, du är en höginkomsttagare, din sambo är utan inkomst.
  • Anonym (***)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-29 11:46:10 följande:
    Jag tycker att par som skaffar barn ihop borde ha någon sorts pension tillsammans. Typ att pensionen delas lika under barnets/barnens 18 år. Och det tycker jag för att kvinnor fortfarande tvingas ta större ansvar för barn och därmed inte kan jobba lika mycket.
    Det kan man faktiskt jämna ut själv om man har intresse av det. Pension precis som lön är personligt.
  • Anonym (***)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-29 13:16:20 följande:
    Nej, folk klarar inte av att dela familjeliv rättvist. All statistik visar på det.
    Då får dom skylla sig själv. Staten ska inte ner på detaljnivå. Man har ett eget ansvar också.
  • Anonym (***)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-29 20:11:55 följande:
    Och du bryr dig inte om den här orättvisan för att den inte drabbar dig. Varför skulle orättvisan ts drabbas av vara mindre viktig än de orättvisor andra drabbas av?
    Väldigt många tycker inte att det är orättvist att TS betalar lika mycket i skatt som andra som tjänar lika mycket som TS.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom