Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-25 22:12:12 följande:
Och du förstår inte att det inte är främst rika föräldrar jag pratar om. Jag pratar om att DU i egen kraft, genom den klassresa du verkar ha gjort borde ha skaffat dig nätverk och kontakter som du skulle kunna utnyttja för att slippa betala 20 000 för 47 kvadrat varje månad, oavsett om dina föräldrar är bönder i Knäckebröhult eller lägre medelklass i Kalmar eller har arbetaryrken i Sundsvall.
Johan, du verkar inte särkilt streetsmart.
Jag missunnar inte alls dig att få bo i det där radhuset strax utanför tullarna,det tycker jag absolut inte ett märkligt önskemål på något sätt även om jag själv inte skulle vilja bo i Stockholm även om jag hade haft möjlighet.
Du verkar ha bestämt dig för att det finns ett glastak för just dig. Först berodde det glastaket enbart på bristen på sambeskattning, eller som det skulle bli frågan om i ditt fall samboavdrag, och nu beror det här glastaket enbart på bristen på platt skatt.
Men du skulle kunna bli egen företagare istället för att vara anställd. Då ser skattesystemet annorlunda ut.
Du skulle kunna starta ett eget företag paralellt med ditt jobb redan nu och därmed få en sidoinkomst.
Eller ni skulle kunna bo ett eller ett par år i något annat EU-land med andra skatteregler hela familjen, och anställa en nanny som hjälper din fru med barnet /barnen.
Och framför allt skulle du kunna göra något åt er bostadssituation redan nu. Köp en bostadsrätt om du verkligen inte kan utnyttja de kontakter du med din position och studiebakgrund borde ha.
Men du verkar inte ens vilja överväga de här lösningarna.
Han har inte tid att hitta lösningar, han sitter ju och stickar på sin offerkofta...