Inlägg från: Anonym (förstår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förstår)

Sambeskattning sjukdom

Anonym (Molly) skrev 2019-11-27 08:40:18 följande:

Men det gör jag, du kan kalla det missunnsamhet om du vill.

Jag kallar det solidaritet.

För mig är det självklart att den som har mer resurser bidrar med mer också.

Visst ska det löna sig att studera, göra karriär, jobba hårt etc, men inte med hur stora klyftor som helst.

Och idag ser vi hur välfärden monteras ner bit för bit, för att dom som har resurser har fått skatteminskningar, och det drabbar dom som saknar resurser, klassisk borgarpolitik.

Därför skulle jag aldrig rösta höger, jag tror på solidaritet människor emellan.

Ta vill främst vara solidarisk med sig själv OCH SIN SAMBO SOM ÄR SJUK. Sambon får ingenting från samhället eftersom samhället förväntar sig att ta ska försörja henne. MEN hans pengar drar staten till andra sjuka istället. Han betalar för ett socialförsäkringssystem för andra och som inte inkluderar hans fru. Det är klart han lackar.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (***) skrev 2019-11-27 10:24:21 följande:

Du kan ju läsa varför TS fru inte får något från samhället. Helt och hållet hennes eget fel. Checkar man ut från systemet kan man inte vänta sig att få pengar när det passar.

Sedan bryr sig TS inte om sin sambos situation, att hon är beroende av honom. Han inbillar sig att det är orättvist att han får betala lika mkt i skatt som alla andra som tjänar 80 000, medan det finns familjer där man tjänar  40 000 + 40 000 och de då betalar lägre skatt. Han jämför äpplen med päron.

Att han har gått Sveriges hårdaste utbildning och fått ett jobb med en lön på 80 000 kr som relativt ung, och inte kan diskutera sakligt utan att ta på sig offerkoftan, är för mig en gåta.

Vad jag läst i tråden blev ts sambo sjuk och hon blev sjuk under sin studietid. Det är inte någons fel.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (X) skrev 2019-11-27 18:23:31 följande:

Du blir inte straffad mer än andra med samma lön.

De som har inkomst av kapital har lägre skatt. Är det rättvist att man hårt arbete beskattas hårdare än när man bara går omkring hemma och dräller?
  • Anonym (förstår)
    Anonym (X) skrev 2019-11-27 18:44:56 följande:

TS jämför sig med en som tjänar 40?, går de och dräller?

Jag tycker absolut kapitalinkomst kan skattas högre, men TS envisas ju med att blanda in sambon i det hela och prata om lägre inkomster, och då blir det snett.

Staten tog säkerligen bort sambeskattningen för att de ville få kvinnorna ut i arbetslivet. Sådana ekonomiska styrmedel fungerar bra för de flesta men tyvärr inte för alla. Någon hamnar alltid i kläm. Ts och hans sambo är några av dem som hamnat i kläm. Är man sjuk kan man ju inte arbeta oavsett hur viktigt staten anser att kvinnors förvärvsarbete är.

Det svenska välfärdssystemet är tänkt att jämna ut inkomstskillnader mellan sjuka och friska, arbetande och arbetslösa. Grundtanken är att sådana som ts sambo ska få ersättning från något håll. Just för att alla ska jobba och ingen ska behöva vara beroende av anhöriga. Olyckligtvis verkar det funka dåligt och ta sambo hamnat i kläm och får inte ersättning.

Jag kan förstå ts frustration. De har hamnat i kläm dubbelt upp. Ts betalar andra människors inkomstbortfall medans han själv och sambon inte får något.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (S) skrev 2019-11-27 19:21:07 följande:

Att vara ett par är ju inte samma sak som att vara en person. Bostadsbidraget baseras på att man bor i en gemensam lägenhet som sambos och det har ni ju valt själva.

Försörjningsstödet är kommunalt och det finns en hel del kritik mot kommunerna för att de när det gäller försörjningsstödet ser sambos som försörjningspliktiga mot varandra trots att sambolagen inte säger så.

Som gift har man ju däremot försörjningsplikt mot varandra. Man är dock fortfarande två individer med egna pengar, eget ägande och egna inkomster. Även som gift är man alltså två individer ekonomiskt. Däremot har den ena individen försörj ingsplikt mot den andra individen.

Jag tycker att det är superdåligt att socialtjänsten ser på ett sambopar som en ekonomisk enhet samtidigt som andra myndigheter inte gör det. Finns ingen logik utan det känns som om staten godtyckligt gör som staten tycker.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (X) skrev 2019-11-27 20:45:46 följande:

Det kan gå att driva igenom att sambos ej betalar för varandra, men för min del känns det väldigt konstigt att staten ska betala för att en höginkomsttagare inte vill betala för den han lever med.

Att hon borde ha sjukpenning däremot är en helt annan sak...

Men han är ju inte mer höginkomsttagare än någon annan eftersom han betalar hög skatt.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (X) skrev 2019-11-27 20:53:34 följande:

Är han inte mer höginkomsttagare än nån annan? Skojar du?

Bor han i Stockholm, är under 30 och tjänar 80' får han ut 49000.

Statlig inkomstskatt är tänkt att falla på dem som har ett överskott av inkomst. Är det tänkt att han ska försörja sin sjuka sambo så har han ju inte det överskottet.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (X) skrev 2019-11-27 23:43:12 följande:

Tycker du nån som får ut 49' i månaden är höginkomsttagare eller inte?

Det beror ju på vad man jämför med.

Med en lön på 70 000 får man i Stockholm ut 44 500. Det motsvarar det samma som två individer med var sin månadslön på 28 500 skulle få ut i månaden. Kallar man en familj med två vuxna med löner på under 30 000 för en höginkomstfamilj? Nej. Med andra ord tycker jag inte att ts är en höginkomsttagare. Inte med tanke på att han förväntas försörja sin sambo.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (16000) skrev 2019-11-28 19:25:59 följande:

Men varför jämföra EN med TVÅ? Ska det vara jämförelser måste man ju jämföra EN mot EN. För det finns par där EN tjänar 28500 och försörjer sin sambo... det finns par där EN tjänar 20000 och försörjer sin sambo... det finns par där båda tjänar 70000 kr också.

Ts väljer att försörja sin sambo. Han förväntas inte göra det, staten skiter väl i om de är tillsammans. Varför skulle någon annan än de själva och deras närmaste bry sig?

Men ts måste fortfarande inte. Han väljer!

Ska man jämföra EN mot EN så borde ju ta sambo kunna få socialbidrag. Eller sjukbidrag.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Milton) skrev 2019-11-29 07:53:22 följande:

Tycker du då också att den pension du tjänar in under de år ni lever tillsammans skall delas på er två eftersom ni just nu är ett par?

Jag tycker att par som skaffar barn ihop borde ha någon sorts pension tillsammans. Typ att pensionen delas lika under barnets/barnens 18 år. Och det tycker jag för att kvinnor fortfarande tvingas ta större ansvar för barn och därmed inte kan jobba lika mycket.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (***) skrev 2019-11-29 13:00:10 följande:

Det kan man faktiskt jämna ut själv om man har intresse av det. Pension precis som lön är personligt.

Nej, folk klarar inte av att dela familjeliv rättvist. All statistik visar på det.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (***) skrev 2019-11-29 13:47:31 följande:

Då får dom skylla sig själv. Staten ska inte ner på detaljnivå. Man har ett eget ansvar också.

Staten tycker inte vi ska ta eget ansvar.
  • Anonym (förstår)
    Bjoer skrev 2019-11-29 19:13:33 följande:

Men du inser väl att anledningen till att du bryr dig om just den här frågan är för att den "drabbar" dig, eller hur? Vad du är ute efter är ett rättvist skatte- och bidragssystem. Hur mycket byråkrati tror du skulle behövas för att ta hänsyn till allas personliga och privata situation och alla nyanser? Hur ineffektivt tror du det skulle bli?

Vad du behöver göra är att acceptera att livet inte alltid är rättvist. VIssa orättvisor bör man försöka åtgärda, andra får man acceptera. Ditt problem är ett lyxproblem och ärligt talat låter du som ett litet barn genom tråden som gnäller på att livet är orättviiiist! Skärp dig.

Och du bryr dig inte om den här orättvisan för att den inte drabbar dig. Varför skulle orättvisan ts drabbas av vara mindre viktig än de orättvisor andra drabbas av?
  • Anonym (förstår)
    Bjoer skrev 2019-11-29 23:08:45 följande:

Jag bryr min inte mindre för att den inte drabbar mig, jag bryr mig mindre för den drabbar ingen fattig.

Suck. Men för att vara krass. Det är medelklassen som bär upp hela samhället. Gör man de missnöjda så faller hela systemet.
  • Anonym (förstår)
    KillBill skrev 2019-11-30 00:11:30 följande:

Om Sverige hade haft sambeskattning skulle folk säkert uppfattat det som orättvist att skatten höjdes om man gick från att vara sammanboende till att bli singel. Förstår du inte det?

I tillägg till att det är mycket dyrare att bo ensam så skulle alltså den som bor själv beskattas hårdare. Det är ju inte heller rättvist..

Med platt skatt, som ts föreslår, så skulle ju problemet försvinna. Alla betalar lika mycket skatt.
  • Anonym (förstår)

Jag tycker att platt skatt vore bäst. Sedan tycker jag att det ska finnas skatteavdrag istället för bidrag. Skatteavdrag för låginkomsttagare, pensionärer och barnfamiljer, kanske för dem som bor i glesbygden etc.

• Anonym (förstår)
    KillBill skrev 2019-11-30 15:59:44 följande:

Med tillväxten är det så att man måste bedöma den över tid och tittar man exempelvis på de utvecklingen sedan år 2000  kan man konstatera att den svenska tillväxten har varit bra i jämförelse med de flesta länder i västvärlden och det gäller i synnerhet perioden från 2014 till idag. I diagrammet nedan har jag inkluderat USA och OECD och det syns tydligt att ditt påstående om att den svenska tillväxten varit låg är totalt felaktigt. 

Intressant är att Danmark som i likhet med Sverige inte har euro  har haft sämst BNP utveckling. 

Är det där BNP eller BNP per capita?
  • Anonym (förstår)
    Less is more skrev 2019-12-03 23:08:45 följande:

På vilket sätt är Sverige ett paradis för lågpresterande individer ? Är de egentligen friska och välfungerande menar du ? Bor de för bra, mår de bra, och har de råd med saker ?

I något annat land svälter du ihjäl om du inte jobbar. I Sverige får du tak över huvudet, mat på bordet, utbildning och sjukvård även om du inte presterar någonting.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom