Sambeskattning sjukdom
Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 13:52:25 följande:
Jag kan gifta mig imorgon om det innebär fördelar. Har aldrig sagt att jag inte kan gifta mig.Jag vill att jag ska få samma rätt att disponera mina pengar som de som tjänar hälften. Sambeskattning blir ointressant vid platt skatt så varför inte bara införa det?
Så nu är det platt skatt som är universallösningen och inte det du kallar för sambeskattning men som för er del bara skulle vara ett regelrätt samboavdrag?
Kort svar på din fråga: Vi har inte platt skatt för att det ska löna sig att jobba och för att det ska löna sig att gå från deltid till heltid samt från deltid i en viss grad till deltid i en högre grad. När Sverige var ett högskatteland på 1970-talet, då Astrid Lindgren skrev sin Pomperipossa-saga lönade det sig tyvärr inte alltid.
Personer som tjänar 80.000 eller mer i månaden i inkomst av tjänst tillhör en minoritet, det rör sig kanske om några hundra tusen människor i Sverige och generella skattelagar stiftas inte med tanke på så små minoriteter, de stiftas med tanke på den stora majoriteten lönearbetande människor.
MEN för att ändå ge den här minoriteten en "morot" så tas som du säkert har koll på den extra statliga inkomstskatten, det som brukar kallas värnskatten bort efter nyår.
Om du nu har ett jobb över det vanliga så har du säkert dessutom också möjlighet att göra en del avdrag i deklarationen.
Som andra har varit inne på så skulle ändå inte införd plattskatt hjälpa dig och din sambo NU när ni sitter och slänger 20 000 i sjön varje månad. Lagändringar är en process som tar tid , ibland flera år. Det är bara i undantagsfall, som när det gällde dödförklaringar efter tsunamin i Thailand som lagändringar går riktigt fort.
Vad som kan hjälpa dig nu är att du tar tag i din bostadssituation, antingen genom att utnyttja de kontakter du borde ha och skaffar en hyreslägenhet i andra hand eller genom att köpa en bostadsrätt.
Helt oavsett om ditt önskemål om platt skatt skulle genomföras nästa vecka är det ändå inte klokt att sitta och slänga 20 000 i sjön varje månad när man HAR andra alternativ.