Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Sambeskattning sjukdom

Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 18:05:05 följande:
    Det är fine. Men det är inte fine att försvara orättvisor med det argumentet.

Om ditt barn var grym på fotboll men inte fick spela för att tränarens kassa son skulle göra det, hade du då sagt samma sak till ditt barn?
    Den eventuella orättvisan ligger ju i om din sambo får sjukpenning eller inte, men den biten bara duckar du.
    DÄR kan vi snacka orättvisor, men dessa struntar du tydligen i, trots att den till 100% är relevant för henne. Varför?
  • Anonym (X)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 18:15:12 följande:
    Nej nu är du helt fel ute. Jag begär inte något mervärde, jag begär att inte bli straffad mer än andra.

Om jag begärt att min fru skulle få stora bidrag hade din liknelse varit relevant, jag begär att hon ska få NOLL kronor så länge vi får beskattas som andra par som tjänar lika mycket.
    Du blir inte straffad mer än andra med samma lön.
  • Anonym (X)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 18:19:35 följande:
    Därför att dagens situation inte är given eller konstant. Om jag i framtiden jobbar mindre och tjänar 60 men min sambo börjar jobba och tjänar 20 så får vi fortfarande 6-7000 i mån mer i skatt än ett par som tjänar 40+40. Om jag börjar tjäna ännu mer blir jag ännu hårdare beskattad.
    Är den inte? Du skrev ju för ett par inlägg sen att hon aldrig skulle få pension..
  • Anonym (X)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-27 18:38:16 följande:

De som har inkomst av kapital har lägre skatt. Är det rättvist att man hårt arbete beskattas hårdare än när man bara går omkring hemma och dräller?

TS jämför sig med en som tjänar 40?, går de och dräller?

Jag tycker absolut kapitalinkomst kan skattas högre, men TS envisas ju med att blanda in sambon i det hela och prata om lägre inkomster, och då blir det snett.
  • Anonym (X)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-27 18:57:51 följande:
    Ts betalar andra människors inkomstbortfall medans han själv och sambon inte får något.
    De har inte fixat med FK, nej. Ingen knackar på och ger en pengar.
  • Anonym (X)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-27 20:33:00 följande:
    Jag tycker att det är superdåligt att socialtjänsten ser på ett sambopar som en ekonomisk enhet samtidigt som andra myndigheter inte gör det. Finns ingen logik utan det känns som om staten godtyckligt gör som staten tycker.
    Det kan gå att driva igenom att sambos ej betalar för varandra, men för min del känns det väldigt konstigt att staten ska betala för att en höginkomsttagare inte vill betala för den han lever med.

Att hon borde ha sjukpenning däremot är en helt annan sak...
  • Anonym (X)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-27 20:48:34 följande:
    Men han är ju inte mer höginkomsttagare än någon annan eftersom han betalar hög skatt.
    Är han inte mer höginkomsttagare än nån annan? Skojar du?

Bor han i Stockholm, är under 30 och tjänar 80' får han ut 49000.
  • Anonym (X)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-27 23:22:16 följande:
    Statlig inkomstskatt är tänkt att falla på dem som har ett överskott av inkomst. Är det tänkt att han ska försörja sin sjuka sambo så har han ju inte det överskottet.
    De vet ju inte om han ska försörja sin sjuka sambo.
  • Anonym (X)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-27 23:22:16 följande:
    Statlig inkomstskatt är tänkt att falla på dem som har ett överskott av inkomst. Är det tänkt att han ska försörja sin sjuka sambo så har han ju inte det överskottet.
    Tycker du nån som får ut 49' i månaden är höginkomsttagare eller inte?
  • Anonym (X)
    Anonym (S) skrev 2019-11-28 21:55:52 följande:

Jag tycker inte att der är konstigt att man betalar skatt på den lön man själv tjänar oavsetr vad ens partner, kompis eller granne tjänar. Det är irrelevant.

Jag anser inte att bidragsreglerna innebär att man ses som par ibland och som individer ibland. Jag ansee att man alltid ses som individer men att när man är gift eller sambos tas hänsyn till två individers förutsättningar när vissa bidrag ska räknas ut där smaboskap eller äktenskap är relevant.

Svar på tråden Sambeskattning sjukdom