Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Sambeskattning sjukdom

Anonym (Johanna) skrev 2019-11-30 05:16:17 följande:

Den som tjänar 20k i ditt exempel skattar 6000kr. Inte 9000kr.

Sant! Att skriva inlägg 04:14 på morgonen verkar inte så klokt :)
  • Anonym (K)
    KillBill skrev 2019-11-30 05:57:18 följande:

Om vi ska behålla den svenska välfärden och utveckla skolan, vården och rättsväsendet skulle platt skatt med största sannolikhet kräva att de med lägst inkomster var tvungna att betala mer i skatt för att de med högst skatt skulle betala mindre. Det skulle enligt mig vara helt tokigt.

Jag tycker att det är rimligt att de med högst inkomster också har en högre (procentuell) skatt.

Nu har jag skrivit ordet grundavdrag flera gånger i tråden. Varför är det begreppet så svårt att ta till sig? Är det för att det är synligt en gång om året på deklarationen?

Alla förslag om platt skatt innehåller förslag om att grundavdraget ska vara olika stort vid olika inkomster. Som det är redan idag. En person som tjänar 20.000kr/mån betalar 4157kr i skatt. Avrundat är det 21%. En som tjänar 52.000kr skulle med platt skatt och bibehållet grundavdrag skatta ca 29% av sin inkomst. Det är progressivt.
  • Anonym (K)
    KillBill skrev 2019-11-30 10:43:19 följande:

Är TS och Anonym (K) samma person?

Haha nej :)
  • Anonym (K)
    KillBill skrev 2019-11-30 10:33:26 följande:

"Alla förslag om platt skatt" menar du då alla förslag här i tråden om platt skatt eller menar du alla förslag om platt från nationalekonomer och andra som du känner till?

Menar du att man skulle kunna konturera ett system där alla betalar samma procentuella skatt men att grundavdraget gjorde att den som tjänar 20 tusen betar 19% i skatt, den som tjänar 52 tusen betalar 29% i skatt och den som tjänar 80 tusen betalar tex 39% i skatt?

Vad menar du skulle vara fördelsen med ett sådant system?

Absolut. Systemet finns ju redan idag. Kolla på skatteverkets hemsida, där finns alla nivåer för grundavdrag i tabeller.

Jag pratar om de förslag på platt skatt som t ex Timbro tagit fram. Det finns säkert fler.

Att alla inkomsttagare skulle betala samma skattesats i procent tycker inte ens Timbro. Och inte jag heller.

Så ett skruvande på grundavdraget är ganska enkelt.

Det ger marginaleffekter precis som marginalskatt men i min värld är det låginkomsttagare som ska skyddas. Där är vi i alla fall överens :).
  • Anonym (K)
    KillBill skrev 2019-11-30 11:18:53 följande:

Mina exempel på  skatt vid 20, 52 och 80 tusen kronor i månaden är hämtade från hur det är idag. Vad skulle vinsten vara om skattesystemet gjorde om så att alla betalade samma procentuella skatt men att olika grundavdrag gjorde så att alla i praktiken ändå betalade olika mycket i skatt (procentuellt)?

I en statisk värld ja. Med hjälp av grundavdraget kan man lättare ha ett ett och samma grundavdrag (och marginaleffekt) inom samma skikt. Den som tjänar 52 kan ha 29% ända upp till 80. Eller vilken nivå man nu väljer. För att få en dynamisk effekt att folk jobbar mer istället för att leta luckor och attrahera högutbildade även från t ex andra länder.
  • Anonym (K)
    KillBill skrev 2019-11-30 11:59:35 följande:

Den svenska välfärden, skola, vården, rättsväsendet, försvaret o.s.v.  är i skriande behov av mer resurser och behöver mer inte mindre pengar.

Det är intressant att följa SDs förändring när det gäller sambeskattning och marginalskatter. Före valet ville SD utreda sambeskattning och ville slopa värnskatten. Nu efter valet har SD släppt frågan om sambeskattning och propagerar nu tillsammans med KD för att värnskatten ska vara kvar.

Vad tycker du om att konservativa svenska partier numera strider för att behålla värnskatten?

Värnskatten är körd. Sambeskattning har jag aldrig tyckt vara bra. Varför tror du att höga skatter på just arbete är så himla bra jmf med att ta in de skatterna på annat?
  • Anonym (K)
    KillBill skrev 2019-11-30 12:06:47 följande:

Jag frågade dig om vad ty tycker om att  konservativa svenska partier numera strider för att behålla värnskatten. Svara gärna på frågan.

De får väl tycka vad de vill? Jag tycker ingenting om det. Och vem är du som tror du kan domdera debattörer i det här forumet? Dina sakkunskaper om skattesystemen är dessutom väldigt klena. Det är vad den här tråden handlar om. Ditt politiska drev får du ta i t ex Allmänna rummet om moderaternas moraliska haveri.
  • Anonym (K)
    KillBill skrev 2019-11-30 12:19:02 följande:

Ok, du har alltså inga synpunkter på att konservativa partier som SD och KD har bytt fot och numera förespråkar att folk med högre inkomster ska betala en extra skatt på 5%

Nej. Faktiskt inte. Det är en liten del av mycket. Ett parti är mycket mer än en enskild sakfråga.

Du sitter dessutom och tar för givet min partitillhörighet :D
  • Anonym (K)
    KillBill skrev 2019-11-30 12:23:46 följande:

Jag är absolut öppen för att andra skatter, tex fastighetsskatt och förmögenhetsskatt  helt eller delvis kan ersätta statliga skatten. Jag tycker också att skattesystemet bör reformeras så att skattesatsen blir mer lika mellan landets kommuner. Det är inte rimligt att det kan skilja flera procent i skatt beroende på vilken kommun man bor i.

Idag skiljer det 6 procentenheter mellan den kommun med lägst kommunalskatt jmf med den som har högst, vilket är för mycket sett ur den enskilde medborgarens ögon. Helt förståeligt.

Frågan är dock betydligt mer komplicerad än att peka på rättvisa beroende på vilken kommun man bor i. Det handlar om kommunernas rätt till självstyre och maktkoncentration utöver riksdag och regering. En politisk diskussion som inte hör till tråden.
  • Anonym (K)
    Anonym (X) skrev 2019-11-30 14:13:10 följande:

Hur tänker du att förskolor finansieras med mindre skatt till staten?

Förskolor är en av de största posterna. I den kommunala budgeten.
  • Anonym (K)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-30 14:29:24 följande:

Tur att jag vill ta bort den statliga skatten och inte den kommunala då smartskaft!

Det var inte dig jag citerade, lär dig för fan hur forumet fungerar innan du spyr galla. Personen jag citerade fattar uppenbarligen inte skillnaden mellan kommunal och statlig skatt.
  • Anonym (K)
    Anonym (X) skrev 2019-11-30 14:30:17 följande:

Med drygt 20% av verksamhetens kostnad från staten. Var hamnar den tänker ni?

Vad menar du?
  • Anonym (K)

Titta på ESV?s data om statens inkomsttyper. Statlig inkomstskatt är 5% av statens intäkter.

Men petar man i just de 5 procenten då havererar både skolan, vården och försvaret. Ja, jag raljerar men det finns ingen sans i diskussionen.

• Anonym (K)
    Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om invandringens kostnader då jag är dåligt påläst.

Det jag reflekterar över är att artiklarna är gamla.

En är skriven 2014 och den andra tar bara med data innan 2015 då vi hade en stor flyktingvåg.
  • Anonym (K)
    KillBill skrev 2019-12-01 11:50:35 följande:

Om du läser artikeln i UNT så ser du att det inte är någon större skillnad mellan år 2007 och 2015 (det år då invandringen var rekordhög) utan kostnaden estimeras till 1 % av BNP bägge åren. 

Men kostnaden för flyktingvågen 2015 kostar inte bara 2015. Kostnaden kommer åren efter.
  • Anonym (K)
    KillBill skrev 2019-12-01 11:46:50 följande:

UNT artikeln där Ruist beräkning redovisas är från 2018. 

Jan Tullbergs bok som TS refererar till är från 2014 men den är som sagt var kraftigt ifrågasatt av professor Jan Ekberg.

Artikelns datum har ingen bäring på vilken data han har räknat på.

Oavsett, politisk preferens verkar påverka vad man ska tro på. Vad som ska räknas med och på vems budget.

Jag ifrågasätter TS data starkt.
  • Anonym (K)
    KillBill skrev 2019-12-01 12:06:24 följande:

Om du läser Ruist rapport så ser du att kostnaden är beräknad på den tid flyktingarnas som kommer till Sverige kommer att vara här och att kostnaden initialt är högre för att sedan bli lägre. Kostnaden på 1% är den genomsnittliga kostnaden.

Vad som gissas baserat på gammal data istället för att se till faktisk 2019, varför det? Men jag ger upp, jag hittar nog senare data själv.
  • Anonym (K)
    KillBill skrev 2019-12-03 08:18:17 följande:

Självklart ska maxtaxa baseras på bägge vårdnadshavarnas inkomster liksom

bostadsbidraget ska baseras på inkomsten från alla i bostaden.

Inkomstbeskattningen baseras på individuella löner och är progressiv dvs höginkomsttagare betalar en högre skatt än låginkomstagare. Ett system med sambeskattning är bara till fördel om någon eller några i hushållet tjänar så mycket att man betalar statlig skatt. 

Sambeskattning skulle vara mycket fördelaktig  för dig som tjänar 80 000 kronor i medan sambeskattning knappt skulle göra någon skillnad om du varit låginkomsttaagare. Jag kan inte se någon rättvisa med ett skattereform som i princip bara skulle gynna de bäst betalda och som är sammanboende.

När det gäller Värnskatten är kostnaden för detta beräknad till 6 Mdr under 2020 men slopandet av skatten beräknas om några år nästan kunna finansiera sig själv. beräkningarna är emellertid osäkra och bygger på att folk jobbar mer. Sker inte detta så kommer slopandet av Värnskatten bli en kostnad för samhället. 

Vi får väl se om några år hur de dynamisk effekterna blir av slopad värnskatt. En kostnad kan det dock aldrig bli. En minskad intäkt snarare, och det är något helt annat.

0,5% av statens intäkter.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom