Inlägg från: Anonym (Johan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Anonym (X) skrev 2019-11-23 15:16:21 följande:

Du svarade inte och räknar upp bidrag som inte är relevanta för att...?

Jag behöver inga bidrag så länge vi beskattas lika som andra med samma inkomst
  • Anonym (Johan)
    AniieeHär skrev 2019-11-23 16:13:01 följande:

Du har inte tänkt på att de extra skatterna kompenseras av de lägre utgifterna? Ni betalar mindre i utgifter än en ensamstående med samma förutsättnnigar gör, så att säga per person.

Fast det gör väl alla par? Även de som betalar lägre skatter än vi?
  • Anonym (Johan)
    AniieeHär skrev 2019-11-23 16:02:22 följande:

För du måste titta på en av de varsta versionerna och desssutom killgissa, eller hur?

Vidga vyerna lite. Stockholm är större än innerstan och Åkersberga.

Om man ska ha något som är överkomligt i pris är det typ Åkersberga och dyl som gäller
  • Anonym (Johan)
    Anonym (?) skrev 2019-11-23 16:02:24 följande:

Jag förstår inte riktigt hur den situationen inte skulle vara SGI-skyddande? Hon hade studier och jobb som hon var sjukanmäld från om jag förstår dig rätt, om man har sysselsättning på heltid, alternativt är sjukskriven i motsvarande omfattning är ens SGI skyddad.

Min sambo hade inte en fast tjänst utan arbetade så myckdt hon kunde under studierna, ibland mer, ibland mindre. Men de sista 6 månaderna var det väldigt lite pga sjukdomen. Att den skulle utvecklas på det sättet var det ingen som visste. Men visst hade hon bara skitit helt i att försöka jobba under studierna så..
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Johanna) skrev 2019-11-23 16:26:41 följande:

Det enda jag känner att jag vill bemöta här är att du förväntas göra samma jobb på färre dagar. DET är inte statens eller någon annans problem. Det är din arbetsgivares ansvar. Jag förstår att DIN situation är jättetuff, jag förstår det! Min mamma sov bort vår barndom pga hon led av icke diagnostiserad sköldkörtelsjukdom. Sånt som i dag behandlats m levaxin och som hade gett henne och oss alla ett liv. Men sambeskattning för makar kan jag inte vara för, den frågan är större än så. På samma vis som att jag måste hejda mig och inte gapa efter penicillin när mina små har ont i öronen eftersom antibiotikaresistens är negativt. Eller att vi i Sverige sopsorterar och klimatkompenserar in absurdum när många andra länder bara garvar...

Det finns en större bild.

Jag har aldrig förespråkat generell sambeskattning utan undantag i vår prekära situation vid deklarationen. Varför vill du förvägra oss 120 000 om året som skulle förändra våra liv? Hur påverkar ett undantag för oss "den större frågan"?
  • Anonym (Johan)
    AniieeHär skrev 2019-11-23 16:29:53 följande:

Nejdå. Stockholm fortsätter en bar bit söder om Vasastan också.

Berätta hur nära Stockholm man ksn hitta ett radhus i ok skick för 3-4 msek
  • Anonym (Johan)
    AniieeHär skrev 2019-11-23 16:37:58 följande:

Du kan till och med få en friliggande villa om du vill.

Ge mig lite exempel från Hemnet!
  • Anonym (Johan)
    Ms H skrev 2019-11-23 16:45:59 följande:

Det par där båda jobbar då, men en endast lyckas få jobb med låg lön. Ska de betala mer i skatt tillsammans än ett par, med samma totallön, där den ene är sjuk?

Alla ska få samma nettoinkomst om de har samma bruttoinkomst. Allt annat är galenskap
  • Anonym (Johan)
    Ms H skrev 2019-11-23 16:52:19 följande:

Ska det gälla gifta, sambos, personer i samma hushåll,...?

Alla vuxna som är tillsammans
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Cissi) skrev 2019-11-23 16:56:28 följande:

Okej. Med en så hög hyra behöver ni vara lite försiktiga med övriga utgifter för att lyckas spara så mycket som 10 000 i månaden. Men det är fullt möjligt. Många familjer klarar sig på betydligt mindre.

Jo men det är ingen anledning till att vi ska betala 10 000 i mån mer i skatt än andra med samma inkomst.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom