Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Sambeskattning sjukdom

Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 08:31:53 följande:

Finns massor av sätt att finansiera det på, bland annat genom att sänka kostnaderna. Bara biståndet kostar trx 42 miljarder per år. Man kan då med fog säga att hela biståndet finansieras av höginkomsttagare. Våra extra skatter går mao inte ÖHT till välfärd utan till andra lands medborgare.

Ja, jag förstår att det finns många olika både skatter och utgifter som du kan vilja sänka för att finansiera ditt förslag. Det argument som du kan tänkas få beror då förstås på vilka av dessa områden du väljer ut. Vill du sänka biståndet får du vissa argument, vill du höja skatt för företagare får du andra argument.

Ja allt som finansieras med statlig löneskattskatt finansieras ju av dem som tjänar över gränsen för att betala statlig skatt. Men den summan var ju försumbar vad jag förstod av tidigare inlägg?

De som ej betalar statlig löneskatt bidrar ju dock till statskassan på annat sätt, tex genom moms.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 08:35:09 följande:

Jag också. Då finns det två sätt att göra det på. Drt krångliga med sambeskattningar och en massa undantag. Det enkla, platt skatt. Tjänar du dubbelt så mycket så betalar du dubbelt så mkt i skatt, inte MER

Ja, jag har förstått att du tycker det. Och jag kan förstå argumenten för platt löneskatt.

Dina argument för sambeskattning för sjuka med en patner med högre inkomst har jag dock svårare att förstå. Jag tycker sambeskattning över huvudtaget är fel, men om det skulle gälla bara för sjuka skulle det vara ännu märkligare enligt mig.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 08:54:11 följande:

Fast det gör ju alla.

Ja, alla som handlar i Sverige bidrar med statlig skatt i form av moms.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 07:37:52 följande:

Vi får hoppas att det blir platt skatt i framtiden så slipper vi allt prat om 3:12 regler, sambeskattning etc. Dessutom slipper vi massor av svartjobb.

De enda som kommer klaga är giriga missunsamma människor. Även om jag tjänade 30 000 i mån skulle jag aldrig försvara att en person som tjänar 60 000 betalar MER än dubbelt så mycket i skatt som jag. Otroligt snål och missunsam hade jag då känt mig.

Applicerar du samma princip när du spelar en fotbollsmatch? De som är duktigas mål dras tillbaka varannan gång de gör mål för att du inte ska bli ledsen?

Om du vill fortsätta driva denna fråga politiskt är mitt råd att vässar lite på dina argument. Att så gott som endast köra med känsloargument, påstå att du är bättre än andra och att alla som inte delar din syn i skattepolitiken är missunsamma och snåla, kommer man inte så långt med. Så ett råd i all vänlighet.

Om problemet är skillnader i skatter om man är konsult repsektive anstäld så finns det ju andra sätt än platt löneskatt att komma åt det på. Man kan ändra skatten för konsulter så att den passar bättre in.

Vad gäller skatt på kapital finns det ju också de som anser att dessa skatter ska höjas och förändras, lite med samma grundargument som du har, att de rika blir rikare. Så även med någorlunda samma grundsyn kan man komma fram till olika lösningar. Om du vill lyckas med att jobba politiskt med detta behövs lite bättre insikt i hur andra tänker och resonerar tror jag, förståelse för att det finns nyanser och inte bara två modeller att välja på och förståelse för att politik väldigt ofta handlar om kompromisser. Och så lite ödmjukhet inför andra.

Du kan väl inte anse att en vidareutbildad, engagerad och väldigt ambitiös sjuksköterska per definition är sämre än dig bara för att hen valt ett yrke som ger lägre lön. (Apropå din forbollsliknelse)?
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:52:48 följande:

Men samtidigt är vi ett par när det passar staten. Det är orimligt. Antingen är vi alltid ett par eller alltid individer helt utan skyldigheter till varandra ekonomiskt

.

Att vara ett par är ju inte samma sak som att vara en person. Bostadsbidraget baseras på att man bor i en gemensam lägenhet som sambos och det har ni ju valt själva.

Försörjningsstödet är kommunalt och det finns en hel del kritik mot kommunerna för att de när det gäller försörjningsstödet ser sambos som försörjningspliktiga mot varandra trots att sambolagen inte säger så.

Som gift har man ju däremot försörjningsplikt mot varandra. Man är dock fortfarande två individer med egna pengar, eget ägande och egna inkomster. Även som gift är man alltså två individer ekonomiskt. Däremot har den ena individen försörj ingsplikt mot den andra individen.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 18:33:51 följande:

Tycker du sambeskattning är problematisk skriver du under på platt skatt så att frågan blir överflödig eller hur? Du kan inte ha kakan och äta upp den.

Varför ska just lönearbetaren, och inga andra höginkolsttagare, beskattas progressivt?

Man kan vara emot såväl platt löneskatt som sambeskattning och också vilja ha progressiv skatt eller andra skattehöjningar på kapital. Du skapar ett absolut motsattsförhållande som inte finns i verkligheten.
  • Anonym (S)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-27 20:33:00 följande:

Jag tycker att det är superdåligt att socialtjänsten ser på ett sambopar som en ekonomisk enhet samtidigt som andra myndigheter inte gör det. Finns ingen logik utan det känns som om staten godtyckligt gör som staten tycker.

Ja, det är ju en kritik som lyfts flera gånger, även här på FL, att man ses som försörjningspliktig mot varandra som sambo.

Antagligen blir det en smula krångligt annars, och risk för misstro mot systemet. Om ett sambopar med småbarn där ena föräldern tjänar 80000 kr i månaden ändå uppbär försörjningsstöd. Kan tänka mig att det också skulle ge kritik.
  • Anonym (S)
    KillBill skrev 2019-11-28 06:42:18 följande:

Samtliga riksdagspartier är emot sambeskattning.

Vilka är det som du kallar för globalister?

Jag har påstått felaktigt i tråden att SD och KD eventuellt var för detta. Stämmer dock ej som du säger. SD vill utreda något som de kallar frivillig inkomstdelning mellan makar. Inte heller KD är för sambeskattning, däremot har väl enskilda KDpolitiker uttryckt intressse av detta vad jag förstår, men det är inget som partiet heller driver.

Jag ber om uräkt för missvisande inlägg i tråden.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-28 17:30:45 följande:

Du tycker inte det kan skapa misstro mot systemet när en familj med en lön (och en sjuk individ som måste försörjas av den andre) på 45 000 betraktas aom höginkomsttagare och en annan familj med två löner på 40 000 vardera inte gör det och därmed får betala lägre andel av sina inkomster i skatt?

Jo uppenbaeligen hos dig. Och det finns säkert fler som tycker som du.

Folk tycker förstås olika. Själv ser jag det inte alls så utan tycker att det är sjäkvklart att var och skattar på sin egen inkomst. Det är heller inte så som du skriver här att skattesystemet ser den ena familjen (fast du menar väl paret?) Som höginkomstagaee och den andre inte utan man ser till individ. Skatteysytemet förhåller sig inte till familj, vilket väl just är det som du tycker är fel.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-28 17:12:06 följande:

Och det är helt inkonsekvent. Har du aldrig reflekterat över att huruvida man ses som en individ eller sambo på samma gång alltid korrelerar med det sätt som maximerar statens intäkter?

Varför inte bara ha ett enhetligt system med platta skatter så försvinner alla inslag av orättvisa? Att sambeskattas eller ej blir ju då en helt irrelevant fråga.

Sambeskattning är en irrelevant fråga för de flesta redan idag. Inget parti arbetar som sagt för det.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom