Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 07:37:52 följande:
Vi får hoppas att det blir platt skatt i framtiden så slipper vi allt prat om 3:12 regler, sambeskattning etc. Dessutom slipper vi massor av svartjobb.
De enda som kommer klaga är giriga missunsamma människor. Även om jag tjänade 30 000 i mån skulle jag aldrig försvara att en person som tjänar 60 000 betalar MER än dubbelt så mycket i skatt som jag. Otroligt snål och missunsam hade jag då känt mig.
Applicerar du samma princip när du spelar en fotbollsmatch? De som är duktigas mål dras tillbaka varannan gång de gör mål för att du inte ska bli ledsen?
Om du vill fortsätta driva denna fråga politiskt är mitt råd att vässar lite på dina argument. Att så gott som endast köra med känsloargument, påstå att du är bättre än andra och att alla som inte delar din syn i skattepolitiken är missunsamma och snåla, kommer man inte så långt med. Så ett råd i all vänlighet.
Om problemet är skillnader i skatter om man är konsult repsektive anstäld så finns det ju andra sätt än platt löneskatt att komma åt det på. Man kan ändra skatten för konsulter så att den passar bättre in.
Vad gäller skatt på kapital finns det ju också de som anser att dessa skatter ska höjas och förändras, lite med samma grundargument som du har, att de rika blir rikare. Så även med någorlunda samma grundsyn kan man komma fram till olika lösningar. Om du vill lyckas med att jobba politiskt med detta behövs lite bättre insikt i hur andra tänker och resonerar tror jag, förståelse för att det finns nyanser och inte bara två modeller att välja på och förståelse för att politik väldigt ofta handlar om kompromisser. Och så lite ödmjukhet inför andra.
Du kan väl inte anse att en vidareutbildad, engagerad och väldigt ambitiös sjuksköterska per definition är sämre än dig bara för att hen valt ett yrke som ger lägre lön. (Apropå din forbollsliknelse)?