• Anonym (Leila)

Ge vin i julklapp till alkoholist?

Hade en diskussion om detta där jag blev totalt överkörd. En person jag känner sa att hon alltid ger nån flaska vin i present eller julklapp till en viss person som råkar vara alkoholist. "Alla" vet att personen har problem men det är ingen parkbänksalkis. Jag tycker att det är fel, men det fick jag inte medhåll i.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ge vin i julklapp till alkoholist?
  • Fiona M
    Varför ger man vin till någon som har problem med alkohol?
    Är man dålig på att komma på presenter så man vill göra det enkelt och köpa vin kan man väl lika gärna byta ut det mot något ätbart eller en blomma.
  • Anonym (Aldrig)

Jag skulle aldrig ge en flaska vin till en alkoholist oavsett vilken typ av alkoholist det är!!

Ungefär som att ge en laddad revolver till någon som är självmordsbenägen.

Personen kan ge bort en chokladask istället eller något gott te/kaffe exempelvis.

• Anonym (Haha)

Haha hon är dum i huvudet. Vissa är det tyvärr. Det är som att ge cigg till någon med kol/lungcancer eller en kattunge till en kattallergiker. Vissa är helt enkelt inte så smarta.

• Anonym (why?)
    Anonym (Leila) skrev 2019-11-23 10:45:46 följande:

Hade en diskussion om detta där jag blev totalt överkörd. En person jag känner sa att hon alltid ger nån flaska vin i present eller julklapp till en viss person som råkar vara alkoholist. "Alla" vet att personen har problem men det är ingen parkbänksalkis. Jag tycker att det är fel, men det fick jag inte medhåll i.

Vad tycker ni?

Det låter ju lite konstigt. Varför vill hon prompt ge just vin (alltså till vem som helst?) 
  • Anonym (!)

Stupid is as stupid does...

• Anonym (Jisses)

Nej självklart ger man inte alkohol till en alkolist. Tycker inte man ska ge det i present generellt, eventuellt undantaget uttalade finsmakare.

• Anonym (Leila)
    Fiona M skrev 2019-11-23 10:47:43 följande:

Varför ger man vin till någon som har problem med alkohol?

Är man dålig på att komma på presenter så man vill göra det enkelt och köpa vin kan man väl lika gärna byta ut det mot något ätbart eller en blomma.

Personen jag pratade med köper ofta vin till sina andra vänner och vill inte "särbehandla" pga att en är alkoholist.
  • Anonym (Leila)
    Anonym (Aldrig) skrev 2019-11-23 10:51:38 följande:

Jag skulle aldrig ge en flaska vin till en alkoholist oavsett vilken typ av alkoholist det är!!

Ungefär som att ge en laddad revolver till någon som är självmordsbenägen.

Personen kan ge bort en chokladask istället eller något gott te/kaffe exempelvis.

Jag håller med!
  • Anonym (Leila)
    Anonym (why?) skrev 2019-11-23 10:57:02 följande:

Det låter ju lite konstigt. Varför vill hon prompt ge just vin (alltså till vem som helst?) 

Hon ger ofta vin i present och ser inte att hon dkulle behöva göra undantag. "Det är alkoholistens eget ansvar" tycker hon. Att jag sa "tänk om hon står i startgroparna att sluta dricka"...men nej, hon vill inte behöva tänka ut någpn annan present.
  • Anonym (Ellinor)

Tycker generellt att man ska passa sig för att ge bort alkohol, för att man aldrig riktigt kan veta vilket förhållande en person har med alkohol, men VET man att personen är alkoholist är man ju bara en idiot om man ändå ska envisas med att ge den personen alkohol.

• Anonym (Fleur)

Fy vad elakt! Det finns ingen ursäkt för att göra något sånt. Jag har en nära vän som kan dricka måttligt på tillställningar men inte klarar av att ha alkohol hemma. Så en person behöver inte ens ha uttalade alkoholproblem för att en flaska vin ska vara en opassande present.

• Anonym (Leila)
    Anonym (Ellinor) skrev 2019-11-23 12:13:50 följande:

Tycker generellt att man ska passa sig för att ge bort alkohol, för att man aldrig riktigt kan veta vilket förhållande en person har med alkohol, men VET man att personen är alkoholist är man ju bara en idiot om man ändå ska envisas med att ge den personen alkohol.

Håller med.
  • Anonym (Leila)
    Anonym (Fleur) skrev 2019-11-23 22:42:17 följande:

Fy vad elakt! Det finns ingen ursäkt för att göra något sånt. Jag har en nära vän som kan dricka måttligt på tillställningar men inte klarar av att ha alkohol hemma. Så en person behöver inte ens ha uttalade alkoholproblem för att en flaska vin ska vara en opassande present.

Håller med. Den här personen tyckte att alla har egenansvar men ja...man kan ju vara en schysst medmänniska också.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ellinor) skrev 2019-11-23 12:13:50 följande:
    Håller med
  • BurningDiamond

Nej, man ger inte bort alkohol till någon med etablerat alkoholproblem. Man undviker att ge alkohol som present rent generellt. Så jäkla svårt kan det inte vara att köpa något "fin-kaffe/fin-te", ost-och-chark-korg, choklad, blomma eller liknande.

Svar på tråden Ge vin i julklapp till alkoholist?