• Nisse145

Ni som fått sjukersättning eller aktivitetsersättning från Försäkringskassan

Jag undrar en sak.

Är långtidssjukskriven med hel sjukpenning och har en ansökan om hel sjukersättning som just har fått bifall av Försäkringskassan. Sjukersättningen beviljas retroaktivt från och med juli 2019. Eftersom jag haft sjukpenning under samma period och med ett högre belopp så undrar jag vad som händer med det överskjutande beloppet? Kommer jag bli återbetalningsskyldig på det?

Jag frågade min handläggare och hon hävdade att man aldrig blir återbetalningsskyldig på det sättet. När jag däremot läser på hemsidan så står det att man får ett test belopp.

Är det någon som gått från sjukpenning till aktivitetsersättning eller sjukersättning och vet hur de brukar göra? Det handlar totalt om cirka 10 tusen kronor som skulle bli ett restbelopp isåfall.

• Svar på tråden Ni som fått sjukersättning eller aktivitetsersättning från Försäkringskassan
Svar på tråden Ni som fått sjukersättning eller aktivitetsersättning från Försäkringskassan