• sugermountain

    Tillbaka till helamning

    Hej!

    Jag har bestämt mig för att jag inte vill ge tillägg längre till min son på 5 veckor.

    Vi började ge tillägg för drygt två veckor sen då han inte hade nått sin födelsevikt. Dagarna innan var vi och klippte hans tungband. Anledningen till att vi började med tillägg och inte väntade ut efter klippet var helt enkelt för att jag tyckte att han verkade lite väl trött och verkade inte onöjd fast han bara gick upp ca 50g i veckan. Började ge små mängder ersättning ca 25 ml några gånger om dagen. När han började piggna till vart han plötsligt jättehungrig och dum som jag var gav jag då större mängder ersättning efter att BVC pressade på att jag skulle ge ersättning tills han inte ville ha mer. Önskar att jag bara hade ammat mer...

    Hur som helst så ville jag komma fram till en nivå med tillägg vi kunde utgå i från så vi kunde fasa ut gav ca 240 ml fördelat under dagen vid fyra tillfällen vägde efter 4 dagar och ungen hade inte ökat i vikt alls. Ökade mängden till 270 ml och vägde igen och då hade han ökat 160g på 3 dagar. Efter det så kände jag att utfasning av så stor mängd tillägg känns tungt. Dels för att han inte hinner amma så mkt emellan tilläggen. Känns alltså som att mängden tillägg som behövs för att han ska öka i vikt gör det omöjligt att amma tillräckligt för att öka mjölkproduktionen. Efter att ha pratat med amningsmottagningen igår bestämde vi att jag ska skippa tilläggen och bara amma. Lite orolig för min lilla kille och hur det ska gå. Han har varit ganska trött idag och vi ammar ofta kanske 4-5 gånger i timmen med korta pauser emellan.

    Är det någon som har erfarenhet av likande som vill dela med sig av sina erfarenheter? Vill så gärna att amningen ska funka!

    /en orolig tvåbarnsmamma som helst av allt bara vill helamma

  • Svar på tråden Tillbaka till helamning
  • Alexi

    Jag fasade ut ersättningen när dottern var en månad precis, då var jag på besök på amningsmottagningen och fick massor med goda råd. Det gick jättebra. Bara amma, amma, amma närmsta veckan, se till att ta det lugnt, dricka mycket och amma på.

Svar på tråden Tillbaka till helamning