• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Vann över soc!)
    Anonym (Stina) skrev 2019-12-14 12:43:31 följande:
    Är du säker på att det för barnens del är bättre att fortsätta bo med TS medan hon jobbar på det hon behöver jobba på? Hon har fem barn och har varit på utredningshem med både äldsta och yngsta barnen. Är det en ren slump eller kan det vara så att hon faktiskt inte är lämplig förälder? Det finns barn som far illa även när föräldrarna vill väl. En del klarar helt enkelt inte av det. Ska man aldrig se till barnens bästa, bara föräldrarnas?
    Har jag påstått det?
    Nej, det har jag inte. Och det har inte ts heller.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Vann över soc!) skrev 2019-12-14 12:48:22 följande:

Har jag påstått det?

Nej, det har jag inte. Och det har inte ts heller.

Soc oroar sig uppenbarligen över att TS kommer ändra sig plötsligt, inte sköta möten osv. TS har flera gånger i tråden skrivit om hur hon inte kan närvara på rättegången, skött möten ?om hon inte varit sjuk? osv osv. Det är inte en djupt oroad förälder vi ser utan en förälder som faktiskt inte förstår hur allvarligt detta är. TS har dock sagt att hon inte tänker överklaga - varför respekterar du inte detta? Det kanske är helt rätt beslut med tanke på att TS har en hel del annat att ta itu med gällande barnen. Hon har ju inte klarat att närvara på rättegången så varför tror du hon skulle orka med ett överklagande? Ska hon lägga den lilla energi hon antagligen har på en rättsprocess hon inte kommer klara av att närvara vid istället för att jobba på sin känslomässiga anknytning till sina fem barn?
    Anonym (Stina) skrev 2019-12-14 12:54:23 följande:
    Soc oroar sig uppenbarligen över att TS kommer ändra sig plötsligt, inte sköta möten osv. TS har flera gånger i tråden skrivit om hur hon inte kan närvara på rättegången, skött möten ?om hon inte varit sjuk? osv osv. Det är inte en djupt oroad förälder vi ser utan en förälder som faktiskt inte förstår hur allvarligt detta är. TS har dock sagt att hon inte tänker överklaga - varför respekterar du inte detta? Det kanske är helt rätt beslut med tanke på att TS har en hel del annat att ta itu med gällande barnen. Hon har ju inte klarat att närvara på rättegången så varför tror du hon skulle orka med ett överklagande? Ska hon lägga den lilla energi hon antagligen har på en rättsprocess hon inte kommer klara av att närvara vid istället för att jobba på sin känslomässiga anknytning till sina fem barn?
    Och har soc verkligen giltiga skäl så kommer inte SoL beviljas med största sannolikhet.
    Att inte överklaga är att inte strida för sina barn och det ser inte bra ut för framtiden. Oavsett vad den där hobby-Soc. skriver.

Och ts velar fram och tillbaka om du har missat det.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Stina) skrev 2019-12-14 11:57:43 följande:
    Du har säkert rätt på vissa punkter. Har jobbat med jurister som undervisat blivande socionomer och blivit mörkrädda. Taskiga värderingar, bristande livserfarenhet och bristande förmåga att förstå grundläggande rättssäkerhet. Signaturen soc i denna tråd har skrivit bra saker men även jag reagerade kraftigt mot att hon ifrågasatte en medborgares rätt att överklaga en dom. Detta att tro att socialtjänsten står över lagen är allvarligt. Alla har rätt att överklaga. Det är en rättighet som inte får lov att anses som något negativt för individen.

Men jur, jag reagerar också på hur du verkar gå in i en roll som juridiskt ombud för denna familj. Det är du inte. Du är i denna tråd en vanlig privatperson och du har faktiskt inte någon som helst möjlighet att bedöma hur lämpliga föräldrar familjen är. Det kan ju faktiskt vara så att de här barnen är rejält vanvårdade och har haft ett helvete. Du kan självklart påpeka att man kan överklaga en dom men du kan inte med säkerhet säga att det är det bästa för barnen. Eller det bästa för mamman. Mamman skriver om och om igen att hon ändå tycker beslutet är ok och då får du utgå från det.
    Jag är lika lite som någon annan här ombud, biträde eller för den delen handläggare för TS. Jag liksom andra har att ta det som skrivs och värdera det utifrån egna kunskaper och erfarenheter.

Ingen annan än möjligtvis TS vet hela historien. 
  • Anonym (jur)
    Anonym (Stina) skrev 2019-12-14 12:03:16 följande:
    Fast det kanske är nödvändigt. TS kanske tar hem barnen om ett par veckor, missköter sina barn, får nya anmälningar och så fortsätter det hela. TS har i tråden visat att hon inte klarat att närvara vid en rättegång, att hon inte förstår barnens behov, att hon inte ser att barnen rimligtvis är påverkade dels av bristen på omsorg, dels av separationen från föräldrar och syskon, samt nya familjer. TS har pratat om förflyttningen till familjehem utan att med ett ord nämna barnens reaktioner och blir positivt överraskad över att få en bild på barnen på sms som om inte hon borde sitta på nålar varje minut för att få reda på hur de har det. TS är svävande när det kommer till varför de faktiskt fått barnen placerade och är inte emot själva placeringen. Hon anser själv att det är det bästa för barnen. Det säger en del.
    Du dra ganska långt gående slutsatser på förhållandevis lite material, ett liv är ganska komplext och det som förmedlas i en tråd på sociala medier är knappast en komplett och rättvisande bild.

Om jag har läst tråden korrekt så var TS med vid förhandlingen i förvaltningsrätten om än så på distans, det är naturligtvis bättre att vara på plats än att genomföra vittnesförhör via telefon eller länk, men TS har beskrivit omständigheter som har varit fullt accepterade av domstolen och då tycker jag att det även borde duga för familjeliv.

Det är tämligen vanligt att biologiska föräldrar inte får kontakt med sin barn den första tiden vid en placering och som orsak till detta så anger socialtjänsten ofta att barnen behöver få en bra anknytning till jour/familjehemmet. Så att TS blir positivt överraskad när hon får en bild är inget så det går att dra någon slutsats att TS inte har stark anknytning till sina barn.

Som sagt ett liv är tämligen komplicerat och att då på någon rad i text dra allt för stora slutsatser är inte rimligt på något sätt.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Vann över soc!) skrev 2019-12-14 12:16:29 följande:

Jag har inte påstått att ts inte har en del att jobba på.

Det har hon inte gjort själv heller.

Och vad hemskt att hon väljer att se det positiva, det lilla som erbjuds, i situationen. Verkligen.

Min personliga åsikt är att det alltid är värt att utnyttja sina rättigheter, som t ex att överklaga en dom. Det, om något, är att verkligen strida för sina barn.

Inte undra på att hon lämnat tråden... med inlägg som dina.

Att låta bli att strida kan också vara en kärlekshandling gentemot sina barn. Inte minst kan det också vara strategiskt rätt att tänka lite mer långsiktigt istället.
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-14 15:34:02 följande:
    Att låta bli att strida kan också vara en kärlekshandling gentemot sina barn. Inte minst kan det också vara strategiskt rätt att tänka lite mer långsiktigt istället.
    Du har fel.
    Du kan omöjligt vara en soctant.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Vann över soc!) skrev 2019-12-14 15:51:26 följande:

Du har fel.

Du kan omöjligt vara en soctant.

Det är min bestämda åsikt.

TS har förövrigt undabett sig tjafs i sin tråd.
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-14 16:40:15 följande:
    Det är min bestämda åsikt.

TS har förövrigt undabett sig tjafs i sin tråd.
    Så sluta tjafsa då.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Vann över soc!) skrev 2019-12-14 16:41:12 följande:

Så sluta tjafsa då.

Tänker absolut inte tjafsa om vad någon tror att jag jobbar med.

Däremot tycket jag det känns viktigt att stötta TS i att hon fattat ett bra och kärleksfullt beslut genom att låta bli att överklaga då hon pressas av andra att göra en överklagan fast hon inte vill och anklagas för att inte vilja kämpa för sina barn.

Ts väljer en klok väg att kämpa för sina barn genom att inte överklaga och istället så fort som möjligt istället fokusera på det förändringsarbete som behöver ske. Det ska hon respekteras för.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?