• Rosebud

    E- brevlåda, åsikter och tips.

    Har försökt ventilera det här i andra trådar men mest mötts av skepsis och oförstående. Jag vill kunna montera ner min plåtlåda av flera skäl. Bl a för att slippa pappersspam och försvåra ID- kapningar.

    Till och från är jag borta på annan ort och lagring av post är inte ett alternativ.

    Vad är din erfarenhet av Kivra, Digipost eller vad nu leverantören heter? Post man hade velat ha men gått miste om etc...

  • Svar på tråden E- brevlåda, åsikter och tips.
  • LoveRain

    Mycket går att få i Kivra men inte riktigt allt.

    Kan inte gå post från min hyresvärd där så är jag bortrest längre tid får jag hålla koll via hemsidan om det kommer någon viktig info. Den adresserade reklamen får man ju fortfarande i lådan så vet inte vad som händer med den om du inte har en fysisk postlåda uppsatt.

    Annars kan du spärra möjligheten att adressändra via nätet:

    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/identitetsintrang.4.35c34f651660af3747c3178.html

    Skaffa en fysisk brevlåda som går att låsa så ingen kommer åt din post.

  • Rosebud

    Adressändring är spärrad och lådan är av den stora, låsbara typen. Fast det uppstår ändå situtioner, som när snöröjningen plogade ner hela raden av brevlådor och allehanda försändelser till olika mottagare låg som dominobrickor vind för våg eller- snarare- snöby.

  • Mint

    E-brevlåda är jättebra! Men allt hamnar ju inte där, tyvärr. Hoppas Sverige snart vågar gå samma väg som Danmark och gör e-brevlåda obligatoriskt enligt lag. Så mycket smidigare att få allt i en e-låda än i fönsterkuvert.

    På mitt jobb skickar vi dessutom en hel del brev. Tänk om de kunde skickas till en e-låda istället för att behöva stoppas i kuvert!

  • AniieeHär

    Vi får 0 fysisk post nuförtiden. Vilken post är det du tror att du skulle gå miste om, så kanske jag kan hjälpa dig med lösningen, för som LoveRain säger, allt går inte att ha till Kivra mfl.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Rosebud
    AniieeHär skrev 2019-11-24 17:17:30 följande:

    Vi får 0 fysisk post nuförtiden. Vilken post är det du tror att du skulle gå miste om, så kanske jag kan hjälpa dig med lösningen, för som LoveRain säger, allt går inte att ha till Kivra mfl.


    Lyllo du, som aldrig behöver tömma brevlådan!

    Föreslår att du PM: ar mig om hur du slipper Postkodlotteriet, diverse förfördelade bilbesiktningsföretag och allehanda försäkringsbolag som vill sälja assistans- service.

    Jag vill inte vara oförskämd, men det är i vår föränderliga värld ganska vanskligt att förutspå vilka som berättigat kan komma att kontakta mig, men i så fall misslyckas för att fysisk brevlåda saknas. Hur är det t ex med sotare?
  • AniieeHär
    Rosebud skrev 2019-11-24 18:27:09 följande:
    Lyllo du, som aldrig behöver tömma brevlådan!

    Föreslår att du PM: ar mig om hur du slipper Postkodlotteriet, diverse förfördelade bilbesiktningsföretag och allehanda försäkringsbolag som vill sälja assistans- service.

    Jag vill inte vara oförskämd, men det är i vår föränderliga värld ganska vanskligt att förutspå vilka som berättigat kan komma att kontakta mig, men i så fall misslyckas för att fysisk brevlåda saknas. Hur är det t ex med sotare?
    Postkodlotteriet har jag aldrig fått något av, ens när det inte stod "ej reklam" på brevlådan. Direktreklamen är spärrad hos SPAR. Sotare har vi ju inga här, men andra som går för egen maskin och lägger lappar i brevlådorna (händer ytterst sällan eftersom vi har portlås) får hel enkelt stå ut med att vi aldrig ser deras lappar mer än när brevlådan är full.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Rosebud

    Jag tackar för dessa svar även om det var ungefär det jag redan visste/ anade. Kruxet med beställda saker, t ex en DVD eller bok, som vanligtvis skickas som brev får man helt enkelt begära som paket eller s k stort brev med avisering och avhämtning hos ombudet. Givetvis till en merkostnad på några kronor.

    Har kommit underfund med att samtliga speditörer diggar tillgång till ett mobilnummer,

    så att försändelser kan e- aviseras via SMS. Fraktarna har hittills inte någon enda gång spammat ner mig om diverse erbjudanden, så det känns i nuläget o.k.

    En stor eloge till Schenker är på sin plats här. Paketförsändelse från dörr till dörr på två dygn från München. DHL har ibland samma prestanda. Somliga andra hade man helst sluppit ha att göra med alls.

Svar på tråden E- brevlåda, åsikter och tips.