• Klurix

Hur mycket välling dricker era 10-12 månaders under ett dygn?

Hur mycket välling dricker era 10-12 månaders under ett dygn? Finns det ett "riktmärke"? Dvs en mängd som anses vara "för mycket"?

• Svar på tråden Hur mycket välling dricker era 10-12 månaders under ett dygn?
  • Addy

Min grabb dricker 200 ml fullkornsvälling vid 20,00 innan han ska sova. Det enda dom sa till oss på BVC var att försöka undvika välling på dagtid utan ge något annat i stället.

• jummie

vi ger morgon o kväll..annars så äter han vanlig mat

Man ska väl inte ge mer än 4 ggr per dygn har jag för mig...

• Carisma95

Rekommendationen är att inte ge välling (el. gröt) mer än 3 gånger per dygn. Annars kan det bli för mycket gluten.

• Monstermamman
    Dottern (1 år) dricker välling morgon och kväll, då dricker hon ca 300 ml per gång. Dvs, hon dricker cirkus 600 ml välling per dygn.
  • Klurix

Min flicka får välling inför natten, tidig morgon, frukost och mellanmål eftermiddag. Då är det för mycket...

• lill linda 82

steven äter välling morgon o kväll. o han äter ungefär 160ml på morgonen o ca200 på kvällen beroende på om han är riktigt trött el inte. ibland äter han bara drygt 100 på kvällen men då brukar han vakna vid 24 o vilja ha nån klunk till..

• Carisma95

Klurix:

Du kan inte ge henne t.ex. smörgås istället för välling till frukost?

• Monstermamman

Och kanske byta ut vällingmellanmålet till en smörgås, frukt, fil, yoghurt eller liknande istället?

• lill linda 82

nackdelen med att ge mkt välling är väl att barnen inte går upp i vikt som de ska eller hur var det? o bli förstoppade eller att det får motsatt effekt, lösande.
    välling är inte mat har bvc sagt till mig ialf, därför ska dom helst ha det bara 2 ggr om dagen de 3dje målet är bättre att ge gröt i såfall enligt bvctanten jag har ialf.

• Klurix

Vi har kämpat mycket med maten och äntligen fått det att funka smärtfritt runt lunch, fast hon äter sig inte riktigt mätt. Hon får en smörgås till frukost men är hungrig igen efter drygt en timme. Likaså efter lunch efter knappt 2 timmar är hon vrålhungrig, dvs mellanmål. Hon äter inte fruktpuré, bara pyttelite gröt, några tuggor banan. Hon älskar päron, men det blir hon inte mätt av. Det är kämpigt med matkamperna, alltså är det så skönt med vällingen. Ska tillägga att jag slutat amma i dagarna och fått henne att dricka välling på natten. Jag funderar på om hon kanske inte behöver bli "2dl välling mätt" runt eftermiddagsmellanmål. Blir era barn mätta av smörgås till frukost? Hur länge står de sig på det. Min flicka är 10 1/2 månad, rör sig som sjutton dagarna i ända så jag förmodar att hon behöver mycket mat. Well, well, jag antar att jag får kämpa med fruktpuréerna, banan... suck...

Svar på tråden Hur mycket välling dricker era 10-12 månaders under ett dygn?