• Marty85

    Få ordning på natten...

    Jag har en dotter på sju månader. Hon somnar genom att jag ammar henne. Det innebär att jag tagit i princip alla nattningar sedan hon föddes. Börjar bli rätt less på att inte kunna dela ansvaret. Pappan har försökt natta henne några gånger och lyckats en gång men oftast skriker hon mycket och länge och jag får ta över. Hon vaknar också många gånger på natten för att snutta/äta.

    Hur får jag henne att acceptera att pappan nattar henne?

    Hur får jag henne att vakna färre gånger?

    Tack på förhand för hjälp :)

  • Svar på tråden Få ordning på natten...
  • lövet2

    Du kommer att sluta amma en dag. Den dagen ser du till att pappan nattar, med en flaska eller på något annat sätt som passar dem båda. Även om det känns tungt just nu att alltid ta nattningen, så är det inte så länge till. Snart kommer hon in i separationsfasen runt 8 månader (mycket välkänd; googla på den!), och då kommer du att vara glad att du har ett enkelt sätt att natta henne. När hon växer ur den perioden, så är ni i en helt ny situation, och då kan det hända att alla dina problem löser sig av sig själva.

  • Catnap

    Kan han inte ta henne med flaska? Min man brukade dansa med dottern tills hon somnade i hans famn.

  • Elin P

    Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att överlåta nattningen så länge man ammar. Då är bröstet den största tryggheten och det är OK så länge man känner att man orkar. Antingen så hittar du sätt att få återhämtning och vila på andra tider/tillfällen (sova dagtid när pappan kan ta barnet tex). Eller så bestämmer du dig för att sluta amma och trappar ner. Tänk att det är en begränsad tid det är så här.

Svar på tråden Få ordning på natten...