• Fliselisan

    Fråga om bestick!!!

    Hej!

    Ska bjuda hem släkt kring jul och kommer ha liten tallrik till sillen och vanlig till det övriga.

    Men besticken? Har såna äldre i typ nysilver, men det är vanlig storlek på dom, och jag antar att man även har ett par mindre till silltallriken? Eller kan man använda samma hela tiden?

    Någon som vet vad de mindre besticken kallas, kanske förrättsbestick? Plockgaffel? Och då plockkniv? (Låter ju konstigt)

    Anledningen till att jag undrar vad de kallas är att jag funderar på att söka på blocket eller liknande efter ett set som passar det jag redan har...

    Tacksam för svar om någon vet :)

  • Svar på tråden Fråga om bestick!!!
  • BurningDiamond

    Hur formella ska ni vara? I min familj så behåller vi besticken under hela måltiden, och byter bara ut tallriken.

    Men för att svara på frågan, förrättsbestick.

  • 19Richie88
    BurningDiamond skrev 2019-11-25 02:50:06 följande:

    Hur formella ska ni vara? I min familj så behåller vi besticken under hela måltiden, och byter bara ut tallriken.

    Men för att svara på frågan, förrättsbestick.


    Säger samma sak här som dig, BurningDiamond"
  • Fliselisan

    Ja men precis, hur formell ska man vara egentligen? Det är till största delen makens släkt, föräldrar och systrar med familj. Man vill ju inte att det ska kännas överdrivet.

    Ok, men förrättsbestick, då vet jag det iallafall :)

  • Pilsner

    Just när det är sill vill man helst inte återanvända besticken. Tag vad ni har, samma som till huvudrätt eller den lite mindre förrättsvarianten, det spelar ingen större roll.

Svar på tråden Fråga om bestick!!!