• Lojsen890

    Min bebis klarar inte äta bitar!

    Min son är 10,5 månad och har fruktansvärt svårt för att äta bitar. Varje gång han äter en bit så klöks han, börjar hosta och några gånger har han kräkts upp allt. Som orolig mamma håller jag på att få en hjärtinfarkt varje gång! Just nu mixar vi allt! Vi har försökt med små, små mjuka bitar (mindre än en halv cm) men detta händer hela tiden!

    En tanke slog mig att det kanske är lättare för honom att hantera större bitar? Men jag vågar verkligen inte ge han större när han inte kan hantera annat än puré.. Jag delar till o med majskrokar i små små bitar för att jag är rädd att han biter av en stor bit o sätter i halsen... vill så gärna att han ska få prova massa spännande mat o plocka själv! Han vill också... Ska vi bara vänta ut så han kanske blir redo? Eller måste han få öva? någon annan som har erfarenhet av detta o kan ge mig tips? Behöver verkligen hjälp!! Det ger mig ångest att behöva vara så orolig vid varje måltid..

  • Svar på tråden Min bebis klarar inte äta bitar!
  • Anonym (H)

    Jag var likadan när jag var liten och är till viss del fortfarande. Klöks och spyr nästan av vissa konsistenser och smaker.

  • Anonym (Sara)

    Mitt barn är 3 och har svårt med bitar än. Fick höra att hon är sen med tuggmotoriken. Det kan vara så för ditt barn också. Prova att ge mjuka bitar små banan bitar osv. Du kan mosa maten en tid och så prova med bitar om ett tag ingen.

  • cosinus

    Alla mina har varit helt värdelösa på bitar under året. Jag har fått mixa allt och var det hemmagjord mat så fick jag oftast blanda ut den med lite av hipps 6-mån-burkar för att barnen inte skulle klökas över grynigheten.

    Men när de var drygt året och på allvar började intressera sig för vår mat så funkade det bra när de plockade själva men vi har aldrig kunnat stoppa in bitar i munnen på dem.

    Vill du träna med bitar så låt barnet plocka själv och se till att det är goda saker så barnet ä motiverat. Små bitar av apelsin (ta bort skinnet på klyftorna) och dela en klyfta i kanske 6-8 bitar i början. Eller vindruvor, dela på både längden och tvärsen. Då brukar de vara motiverade att ha det i munnen ett tag iaf, sen kanske de ramlar ut i slutändan ändå :)

  • Jag är bara jag

    Fram till 1 år har vi kört med puréer till båda barnen. Först jättemixat, sen lite mindre mixat för att sen ta små, små bitar. Vår yngsta har fortfarande lite svårt för större bitar ( han är 16 månader) så frukt tex måste delas rätt smått. Tids nog äter de som vanligt.

Svar på tråden Min bebis klarar inte äta bitar!