• capybara

mödravård på Södra BB

Har någon gått på mödravård på Södra BB (i Stockholm alltså) under graviditeten? Jag vet att man kan skriva in sig där och då gå före i kön till deras förlossningsplatser. Jag födde där förra gången (kom in på öppen kvot, skulle egentligen ha fött på Sös) och skulle gärna vilja föda där igen. Samtidigt är deras mål att man ska föda så naturligt som möjligt, och jag är i princip inställd på epidural även den här förlossningen, eftersom jag tyckte att det var så bra och att jag kunde uppleva skeendet på ett helt annat sätt än när jag bara hade ont.

Hur tror ni de ställer sig till det? Kommer de att tycka att jag ska gå på mödravård någon annanstans eftersom jag vill ha epidural?

Någon som har andra synpunkter på Södra BB:s mödravård?

• Svar på tråden mödravård på Södra BB
  • Sidney

jag går där och de har faktiskt inte sagt någonting om det här med en så naturlig förlossning som möjligt, som det står om i broschyren och på hemsidan. du får säkert gå där! de har förstås en del kriterier, graviditeten ska vara komplikationsfri och så.

jag är mycket nöjd med mödravården. får se om förlossningen kommer att äga rum där också, man har ju inte garanterad plats... (är i v. 39+1!)

• Morrizz

Ska börja på deras mvc i maj ( har sista tiden med min "gamla" mvc nu på måndag). Står i deras folder att de erbjuder olika former av smärtlindring, så antar att de borde ha epidural också.

• izabelle32

Jag ska också börja på Södra BB´s mödravård i maj. Har sista träffan hos min gamla BM den 16/5 sedan flyttar jag över till Södra BB. Gemensamt beslut av mig & min nuvarande BM. Vill föda med minimalt med smärtlindring men vet att man får EDA / lustgas om man känner att man behöver så jag tror inte du bnehöver byta bara pga det. Födde på SöS vanliga förlossning förra gången och är nöjd men vill gärna ha en så hrmlik förlossning som möjlikt denna gång.

• Hermoine

Jag går på Södra BB och är väldigt nöjd med deras mödravård. Som jag förstår det så är den stora skillnaden att pappan är mer aktiv under förlossningen ( de använder sig inte av undersköterskor, utan pappan får ta den delen), du få, om du vill, ha en barnmorska hos dig under hela den aktiva delen av förlossningen och du får ligga kvar i samma rum efter förlossningen. Du får den bedövning du vill ha, det enda de inte kan fixa är akuta kejsarsnitt, då flyttas du till vanliga förlossningen.

Jag tror du skulle gilla Södra BB, barnmorskorna är väldigt trevliga och det är en lugn och avslappnad miljö.

//Hermoine

• Millsan74

Är supernöjd med Södra BB och när jag bytte från Mama mia sa min barnmorska där att om hon skulle föda skulle hon välja just Södra BB, jag gillar att rummen är ljudisolerade, var på Huddinge förra gången och jag glömmer aldrig dessa vrål!, sedan är det underbart att föda och bo i samma rum, jag har 11 dagar kvar och vill bara åka dit och lägga mig i ett rum och vänta , angående Epidural så är det fritt att välja, deras filosofi är att de stödjer kvinnan i att FÖRSÖKA föda utan, men ingen ser ner på dig ifall du väljer annan bedövning än lustgas, min BM sa sist att de är ungefär 7% som i slutet ändå väljer Epidural eftersom du är så grymt omhändertagen (de t.o.m. kommer ner och möter dig i entrén), de arbetar således med tryggheten som främsta bedövning!

• capybara

Tack för era svar!

Oj, är det bara 7% som väljer epidural på Södra bb? Det låter ju väldigt lite. Jag har som sagt fött där en gång och jag tyckte det var suveränt, men då var jag inställd på att inte ta epidural. När jag ändrade mig (för att jag höll på att gå under) märkte jag ett litet motstånd från barnmorskan, men det berodde förmodligen bara på att hon ville att jag skulle vara fullt medveten om att jag nu gick emot det jag tidigare sagt och skrivit i förlossningsbrevet.

Ja, jag kände mig också enormt trygg där. Jag tror det får bli mödravård där den här gången faktiskt.

• Tummy

Jag går också på Södra BB och det är en jättestor trygghet, tycker jag. Jag ska föda i maj, så det är ju snart. Jag har ett barn sen förut och där gick typ allt snett vid födseln och jag hade Eva Braun till barnmorska så jag är verkligen jättenöjd med valet.

Angående epidural var det på ABC, som Södra BB stammar från, som man motsatte sig epidural. På Södra BB är det inte alls så. Sen kan det nog ändå vara så att man som barnmorska vet vad det innebär med epidural - att föderskan förlorar en del kontroll, det kan bli svårare att föda och värkarna blir ofta svagare, etc - och det är förstås inte så roligt för en barnmorska att veta att födseln kanske skulle gå så mycket bättre om man körde utan epidural. Jag kan faktiskt förstå det. Även om de inte ska lägga in några personliga åsikter i det hela.

• capybara

Tummy, Eva Braun till barnmorska låter verkligen inte kul... Jag tror du kommer att få en bättre upplevelse på Södra. Vi hade typ moder Teresa som barnmorska. :D

Jag tror att Södra bb-barnmorskorna har kvar ganska mycket abc-tänk. Det var t.ex. noll problem att få akupunktur (men så kanske det är överallt). Jag tycker att det är bra - och visst, klarar jag mig utan epidural nästa gång så är ju det enbart positivt.

• izabelle32
    Millsan74: Möter dig i entrén gör dom på "vanliga" BB SöS åxå Flört
  • Millsan74

Aha, trodde inte att de hade tid att ta hissen ner för att ta emot dig så fort du kliver ur bilen, men det låter ju positivt!

• izabelle32

Jodå det gjorde dom för mig i allafall och för min väninna,
    vars förlossning jag var med på Skrattande Vi fick supertreatment båda två men man föder ju i sjukhusrumsliknande-miljö och man ligger inte kvar i samma rum efteråt, det är ju den största skillnaden. Min väninna födde på enbart lustgas, jag klarade mig på andning fram till 8 cm, fick halv EDA-dos, som verkade i 20 min. då sov jag.
    Sedan var det dags att krysta ut min son Skrattande

• Millsan74

Låter ju toppenbra,det är ju inte 100% att man hamnar på Södra BB, man vet ju aldrig vad som händer.....förra gången var vi på Huddinge och barnmorskorna (hann med 6 stycken) var urgulliga men vi fick en "löpande bandet" känsla där......

• izabelle32

Hoppas verkligen på turen att få plats på Södra BB, men som du säger, man vet ju aldrig

• Morrizz

Även om man nu inte skulle få plats då det är dags, så har man iaf vanliga förlossningen att vända sig till...man behöver inte åka till nästa sjukhus. Det tycker jag är ett stort +.
    Gäller väl att vara den som hänger först på dörrlåset . HEHE

Svar på tråden mödravård på Södra BB