• Anonym (egen)

Operation Myom eller Hysterektomi

starta en egen facebookgrupp!

jag hade satsat på att försöka ta bort myomet istället för hela livmodern.

• Anonym (egen)

jag har själv 2-3 stora myom, men har hört om kirurger som inte lyckats ta bort dem och då tagit bort hela livmodern istället. 

jag är gravid med min första och vill iaf ha fått ett andra barn innan jag chansar och försöker ta bort myomet.

I London har de ganska bra metoder för att ta bort myom, iaf vissa typer, men här i Sverige saknas den kunskapen mycket (enligt vad jag uppfattat från egen research och av en vän som arbetar med att sälja medicinsk apparatur till sjukhus i London, just gällande kvinnorelaterde bitar typ myom)

• Anonym (egen)

Att erbjuda hysterektomi är att förenkla och är slött av svensk sjukvård! Tycker du verkligen ska se över alternativen först. Läs tex denna artikel som delvis sammanfattar metoder på marknaden (fibroids är annat ord för myom på engelska):
    www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/may/11/know-many-women-suffer-fibroids-uterine-tumours-fka-twigs-not-alone

Citat:
    "?We?re concerned that women are not being given all of the options, and not being given informed choice..."

?I was only offered a hysterectomy and only through my own online research did I discover the other options out there. I had to ask for these other treatments,? she said.

Bridgette York, a solicitor who founded the Fibroid Network patient and campaign group, was diagnosed with fibroids when she was in her mid-20s. She says that, at the time, some 20 years ago, women ? even young women who hadn?t had children ? were being pushed towards unnecessary hysterectomies. 

denna artikel som delvis sammanfattar metoder på marknaden.

Min mor har också haft myom och opererade bort livmodern när hon var 50 år. Äggstockarna kvar dock, men ändå klimakterie-ålder ändå. Mig veterligen tog hon inga hormoner.

• Anonym (egen)

Esmya kan dock vara mycket farligt för levern, så ta bara de tabletterna innan du vet om din leverstatus!!

• Anonym (egen)
    anonmLisa skrev 2019-11-28 13:05:35 följande:
    Hej men frågan blir då hur och var kan jag övertyga gynekolog till  exempelvis ultraljuds MR vägledning eller embolissering?
    Jag skulle vilja komma i kontakt med såna som har gjort research och lyckats få den behandling man önskat än hysterektomi.
    Hej igen, tyvärr är ju uppenbarligen inte jag den personen men engagerar mig i din fråga då jag har samma sak att vänta som du. 

Mina myom har växt ordentligt under graviditeten och de är jättestora numera  
    Är också intresserad av andra alternativ än hysterektomi då jag vill ha ett barn till.

Håll gärna tråden levande om du hittar nåt. Jag ska också försöka bidra, men är nu höggravid och väntar barn 1, så just nu kan jag inget göra.
Svar på tråden Operation Myom eller Hysterektomi