anonmLisa skrev 2019-11-25 22:38:43 följande:
Tack för länkarna och för svaren !!
Jag undrar ni som har gjort hysterektomi om ni tar hormonbehandling pga operation samt vilket ålderspann befinner ni er och hur upplevde ni er återhämtningsprocess ??
För att svara på tidigare ställd fråga : Jag har en myom på 8 cm som påverkar mina blödningar kraftig samt små . Gick till två olika gynekologer. Båda erbjöd borttagning av livmoder .
Den ena gynekologen erbjöd mig två alternativ dels hysterektomi samt att bränna bort med laser , vilket hen påstod att de flesta brukade välja- båda såklart invasiva det kan man inte gå runt. Jag trots research kände inte till laser alt och har nu snöat mig in på det. Är fortfarande öppen för hysterektomi men uppskattar nu all feedback jaa kan få innan beslut!
Jag hittade det här : myomguiden.se/behandling-av-myom/
Jag tar inga hormoner alls. Eftersom man har lämnat kvar äggstockarna så har jag mina egna hormoner kvar och märker ingen skillnad alls efter operationerna.. Förutom till det positiva då förstås. Inga blödningar, ingen mensvärk, ingen smärta vid sex längre, ingen oro över att börja blöda så fort jag har sex..