• tintina

Personlighetsförändring när man få barn?

Hej allihopa!

Jag ska få mitt första barn i Juni i år. Har redan många vänner som rätt nyligen blivit föräldrar och jag tycker de har förändrats så himla mycket sedan det skedde!
    Missförstå mig inte jag förstår att det är en stor förändring i livet att få barn, att man omprioriterar! Men när jag fikar med mina vänner som har små bebisar är det som att ALLT kretsar runt barnet, hur mycket den skiter, väger, jollrar, vilken barnvagn som är säkrast och vad det var för artiklar i senaste "Mama" el "VI föräldrar". Alla gamla intressen man hade gemensamt är som bortblåsta. Jag är lite rädd för det här! Min tanke är att min man och jag ska få ett barn in i Vårt liv, en gåva utan dess like, men barnet kommer till oss inte tvärtom, hänger ni med? Jag vill fortfarande bry mig om hur jag ser ut, se en bra film, prioritera god mat, resa, läsa böcker och tidningar som inte har med barn att göra, se dokumentärer och köpa onödigt dyra krämer, shoppa kläder inte bara till bebisen! Vad tycker ni själva,har ni förändrats mycket sedan ni fått barn??? Är barnet det ert liv kretsar runt eller kretsar du och barnet runt livet????

• Svar på tråden Personlighetsförändring när man få barn?
  • Lola Jämtland

Blivit mognare kanske o mer ansvarsfull.
    Dock sitter jag inte ihop med mitt barn o är fortfarande någons flickvän, partypingla, kompis o moster....allt det som jag var innan jag blev mamma.

• Dramaonline

Det är en fetstor grej att gå igenom, klart att det påverkar, men i grunden är jag samma person med samma intressen.

• Stora

Ja du...min syster sa likadant hon skulle aldrig bli som sina kompisar o bara prata barn och blöjor och bajs som hon sa...nu när vi hörs så är det bara hennes sons bajsvanor, matvanor och sovvanor som avhandlas...
    Jag har nog känt att jag har haft mina intressen kring min familj osv redan innan så jag ändrade mig inte så mycket på det sättet men jag trodde ändå aldrig att det var en så stor grej att få barn och det är det. Man förändras det gör man och sen är det ju mkt som man ompriorieterar. Jag älskar att köpa kläder men tiden finns inte. de gånger vi åker o shoppar så är det Ella först som gäller o det slutar ofta med att jag kommer tomhänt hem själv....

• mludvigs

Jag har lärt mig sen jag fick barn att jag inte ska uttala mig om saker jag inte testat på själv.

Innan barn kunde jag tänka när jag skulle på promenad med en kompis (och hennes lilla) att 'men hur jäkla lång tid tar det att göra ett barn redo'. Nu för tiden VET jag att det tar tid....

• Lilla Pe

Tjaa... det ju olika förstås, men jag tror att det ofta är så att man de första månaderna är så nyförälskad i barnet att man blir personlighetsförändrad. Men när "smekmånaden" är över förvandlas man mer eller mindre tillbaka till sitt gamla vanliga jag, fast liksom en utökad version av sig själv, om du förstår hur jag menar.

Själv var jag så fokuserad när jag var gravid och hade spädbarn att jag var oerhört intresserad av allt som rörde graviditet och spädisar och hade inte så mycket intresse över för annat. Men efter ett par månader svalnade intresset och jag gick tillbaka till att vara intresserad av allt jag brytt mig om innan, plus ett mer balanserat intresse för barnrelaterade ämnen.

• Dramaonline

Under graviditeten kände jag att jag fick romantiskt tunnelseende, jag var inte riktigt lika engagerad på jobbet till exempel, och andra såna intressen.

Första månaderna efter var verkligen inte nån smekmånad för mig!
    Jag mådde skit, jag kände mig shockad.

Men nu är jag igång med jobb och gamla intressen. Givetvis är mitt barn en stor del av mitt liv, men han är inte min identitet.

• helenasafir

jag skulle gärna ha andra intressen än barnen men just nu finns inte tiden eller orken. om jag fick välja mellan att gå på bio eller att sova skulle jag välja sova! tråkigt men sant...
    sen är ju barn ett stort intresse, en helt ny värld man knappt visste fanns och det är så många andra som har samma intresse, såklart att det blir prat om det.

• Maria R

Men är det så farligt att bli "personlighetsförändrad" efter att barnet har fötts egentligen? Jag kan känna mig helt besatt av min bebis och allt som rör honom, så visst jag är nog ganska personlighetsförändrad. Men jag kan tycka att vissa är besatta av att allt ska vara "som vanligt" fast man får barn men varför? Jag tänker att tids nog så mattas väl min besatthet, men nu känns det helt ok att vara lite besatt. det är väl samma sak om man tex är nyförälskad, har ett nytt intresse mm. Och ens vänner brukar väl stå ut med tjatet om det också en tid. För mig vore det nog konstigare om jag INTE hade blivit lite personlighetsförändrad när jag fått barn.

• Skrinda

Behöver inte svara för det har mludvigs gjort åt mig Jag bara nickar i samförstånd!

• Dramaonline

Så var det för mig också, att jag hellre sov. I början.
    Men nu när jag mår bättre, krisen över, och han är lite större, så ger det mig massor att kunna ha jobb och en hobby eller två vid sidan av. Men jag har ju också bara ett barn.

Inte måste alla göra så, såklart. Man får dedikera sig fullständigt till mammarollen. Men om man bara VILL ha ett intresse (barnet), då är det väl okej att man glider ifrån såna som inte har det intresset?

Svar på tråden Personlighetsförändring när man få barn?