• Anonym (Ledsen)

Vad ger man sin döende pappa i julklapp?

Hej.

Min pappa är döende. Vad ger man i julklapp? Om vi nu ens får ha kvar honom till jul.

Det är så svårt för min tid får han, kramar och kärlek i mängder. Jag önskar mest att jag kunde ge honom ett mirakel så han får leva men när man inte kan det? Vad hade ni gett? Alt velat få den sista julen i livet?

• Svar på tråden Vad ger man sin döende pappa i julklapp?
  • Barbro45
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-11-25 22:54:40 följande:

Hej.

Min pappa är döende. Vad ger man i julklapp? Om vi nu ens får ha kvar honom till jul.

Det är så svårt för min tid får han, kramar och kärlek i mängder. Jag önskar mest att jag kunde ge honom ett mirakel så han får leva men när man inte kan det? Vad hade ni gett? Alt velat få den sista julen i livet?

Inga saker. Det jag tror att jag skulle uppskatta är om mina barn delade med sig av sina minnen av sin barndom och ungdom. Titta på kort tillsammans, skratta åt fåniga kort, minnas semestrarna när det bara regnade. 

Berätta för din pappa varför du uppskattar honom, tacka honom för att du har fått vara hans barn.

• Anonym (Ledsen)
    Barbro45 skrev 2019-11-25 23:02:47 följande:

Inga saker. Det jag tror att jag skulle uppskatta är om mina barn delade med sig av sina minnen av sin barndom och ungdom. Titta på kort tillsammans, skratta åt fåniga kort, minnas semestrarna när det bara regnade. 

Berätta för din pappa varför du uppskattar honom, tacka honom för att du har fått vara hans barn.

Kanske ett brev om alla de saker vi barn uppskattat och minns? Vilken fin idé du gav mig. Något han kan läsa när han får ångest och blir rädd.
  • Fjäril kär

Gör något särskilt för honom. Kanske skulle uppskatta fotvård och allmän ompyssling? Massage? Fila naglar, rakning, en god tvål och allmänt få känna sig fräsch?

Se film tillsammans, duka fint, tänd ljus och ät något gott. Kanske upplev nån film som är nostalgi?

• lövet2

När en i min familj var döende, så visste förstås ingen hur långt han hade kvar. En vecka? 7 månader? Han fick helt enkelt saker som han kunde njuta av i stunden. Som gjorde hans dag lite bättre för en stund. Hans favoritgodis, hörlurar och en bra ljudbok när han inte orkade läsa, hans favoritmusik på en MP3 mm.

• Cheescake

Varma sockar, en fin och varm pyjamas, favorit godis, filmer eller musik han gillar kan vara något att ge som man även har nytta av.

Jag för några år sedan hade jag en döende patient på jobbet runt juletider h*b fick en väldigt fin och bar pyjamas och en varm halsduk. Dessa valde de anhöriga att vi skulle klä patienten i efter att denne gått bort. Det var vana att se h*n i pyjamas så det kändes naturligt för dem att h*n hade det även i graven.

• Anonym (L)

En fin anteckningsbok och be honom att skriva ner hans livshistoria. Om han tillräckligt starkt för det, fysiskt.

Det gav jag min farfar. Han gjorde inte det utan har skrivit långa känslomässiga brev till alla i familjen. Det var hans sätt att ta farväl från oss alla.

Jag beklagar, det är hemskt att förlora pappan.

• Anonym (.)

Det självklara är att prata med honom och fråga vad han själv önskar sig och sedan uppfylla det också.

• Anonym (.)

Man måste heller inte vänta till julafton...

• Anonym (A)
    Anonym (.) skrev 2019-11-25 23:55:00 följande:
    Man måste heller inte vänta till julafton...
    Ja, man kan fira före.
Svar på tråden Vad ger man sin döende pappa i julklapp?