• Anonym (Sara)
    Tue 26 Nov 2019 19:03
    1280 visningar
    20 svar
    -2
    20
    1280

    Gravid - äta o-ekologisk frukt?

    Äter flera äpplen (granny smith) om dagen sen jag blev gravid. Är så gott med det syrliga! Nu är jag i vecka 15. Kom på att det kanske är skadligt för barnet att jag äter så mycket oekologisk, besprutad frukt. Vad tror ni? Borde man undvika oekologisk frukt?

  • Svar på tråden Gravid - äta o-ekologisk frukt?
  • Anonym (Hold my beer)
    Tue 26 Nov 2019 19:06
    #1

    Nej det är absolut ingen som helst fara. Ät dina äpplen du!

  • Anonym (Nej)
    Tue 26 Nov 2019 19:09
    #2

    Det är definitivt inte skadligt för fostret. Du har moderkakan som hjälper till att rensa bort gifter och slagg så att det inte når fostret.

    Och frukt som inte är ekologisk innehåller inte så mycket gifter. Hur många gravida har inte ätit oekologisk frukt? Skulle säga att de allra allra flesta gravida äter oekologisk frukt.

  • Anonym (H)
    Tue 26 Nov 2019 19:30
    #3

    Det där med ekologisk frukt är ju råd som tillkommit på sista tiden.. Jag är gravid i vecka 18 och jag känner att frukt som frukt! Skölj innan du äter så är det ju lugnt. Tänk på våra föräldrar som inte hade några rekommendationer överhuvudtaget och här sitter vi idag!

  • Anonym (Nej)
    Tue 26 Nov 2019 19:43
    #4
    Anonym (H) skrev 2019-11-26 19:30:22 följande:

    Det där med ekologisk frukt är ju råd som tillkommit på sista tiden.. Jag är gravid i vecka 18 och jag känner att frukt som frukt! Skölj innan du äter så är det ju lugnt. Tänk på våra föräldrar som inte hade några rekommendationer överhuvudtaget och här sitter vi idag!


    Att det skulle finnas något råd om att inte äta frukt som inte är ekologisk är inget jag hört talas om. Var gravid förra året.
  • Anonym (H)
    Tue 26 Nov 2019 20:25
    #5
    Anonym (Nej) skrev 2019-11-26 19:43:45 följande:

    Att det skulle finnas något råd om att inte äta frukt som inte är ekologisk är inget jag hört talas om. Var gravid förra året.


    Jaha, det var min svägerska som var gravid förra året som sa det till mig.
  • Anonym (Li)
    Tue 26 Nov 2019 21:11
    #6
    -1
    Anonym (Nej) skrev 2019-11-26 19:09:36 följande:

    Det är definitivt inte skadligt för fostret. Du har moderkakan som hjälper till att rensa bort gifter och slagg så att det inte når fostret.

    Och frukt som inte är ekologisk innehåller inte så mycket gifter. Hur många gravida har inte ätit oekologisk frukt? Skulle säga att de allra allra flesta gravida äter oekologisk frukt.


    Vad är dina källor på påståendet att moderkakan rensar bort allt skadligt? I så fall skulle ju inga bakterier eller andra gifter (kvicksilver, dioxin, PCB) vara skadliga för fostret, och då skulle vi inte behöva vara restriktiva tex med viss fisk heller. Dessutom innehåller besprutade frukter visst en hel del gifter. Bananer och även äpplen är kända för det.

    m.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/jordbruk/banan

    m.naturskyddsforeningen.se/applen

    Jag tror man ska försöka välja ekologiskt frukt och grönsaker så långt det går, men inte klandra sig för de gånger man äter oekologiskt.
  • Anonym (E)
    Tue 26 Nov 2019 21:23
    #7

    Det är inget jag fick höra något om under graviditeten och jag födde för fyra månader sedan.

  • Anonym (Nej)
    Tue 26 Nov 2019 21:26
    #8
    Anonym (H) skrev 2019-11-26 20:25:47 följande:

    Jaha, det var min svägerska som var gravid förra året som sa det till mig.


    Du ska inte lyssna på allt du hör.
  • Anonym (Nej)
    Tue 26 Nov 2019 21:34
    #9
    Anonym (Li) skrev 2019-11-26 21:11:12 följande:

    Vad är dina källor på påståendet att moderkakan rensar bort allt skadligt? I så fall skulle ju inga bakterier eller andra gifter (kvicksilver, dioxin, PCB) vara skadliga för fostret, och då skulle vi inte behöva vara restriktiva tex med viss fisk heller. Dessutom innehåller besprutade frukter visst en hel del gifter. Bananer och även äpplen är kända för det.

    m.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/jordbruk/banan

    m.naturskyddsforeningen.se/applen

    Jag tror man ska försöka välja ekologiskt frukt och grönsaker så långt det går, men inte klandra sig för de gånger man äter oekologiskt.


    www.babyhjalp.se/moderkakan/

    Moderkakan hjälper till att rensa bort gifter och slaggprodukter som mamman får i sig. Givetvis tar den inte bort alla gifter, men en stor del.

    Det jag menade med att oekologisk frukt inte innehåller mycket gifter är att det inte innehåller så mycket gifter att man dör av det eller får missfall, med andra ord ingen fara.

    Det finns gifter överallt i naturen och luften, samt maten vi äter (även den ekologiska)

    Ska man tänka så så kan man varken andas eller äta något överhuvudtaget eftersom det ju är gifter i allt och överallt.
  • Anonym (Li)
    Tue 26 Nov 2019 21:52
    #10
    -1
    Anonym (Nej) skrev 2019-11-26 21:34:27 följande:

    www.babyhjalp.se/moderkakan/

    Moderkakan hjälper till att rensa bort gifter och slaggprodukter som mamman får i sig. Givetvis tar den inte bort alla gifter, men en stor del.

    Det jag menade med att oekologisk frukt inte innehåller mycket gifter är att det inte innehåller så mycket gifter att man dör av det eller får missfall, med andra ord ingen fara.

    Det finns gifter överallt i naturen och luften, samt maten vi äter (även den ekologiska)

    Ska man tänka så så kan man varken andas eller äta något överhuvudtaget eftersom det ju är gifter i allt och överallt.


    Nej, många gifter, både miljögifter, läkemedelsmetaboliter och annat, går över i moderkakan och foster är särskilt känsliga för dem. Vissa gifter har inte studerats tillräckligt för att uttala sig om deras säkerhet. Och att gifterna inte skapar missfall är inte detsamma som att det inte är någon fara. Påverkan på nervsystem, immunförsvar, hormoner och carcinogena effekter spelar ju också in.

    Visst är det svårt att värja sig från de gifter vi har runt oss. Men att aktivt välja ekologiskt frukt, såsom frågan är ställd, är ju en bra start.
  • Anonym (Emma)
    Tue 26 Nov 2019 21:57
    #11
    -1

    Ts jag är gravid och äter främst ekologisk eller svensk frukt. Sköljer såklart ändå noga. Det är ju bra överlag ned ekofrukt som är mindre besprutad så varför inte när man även är gravid tänker jag. Tänk framförallt ekologiska bananer och vindruvor.

    Även citrusfrukter har varit på tapeten som gravida ska undvika. Sök på det om du är osäker, var på nyheterna för ett tag sedan att det kan ge fosterskador

  • Anonym (Nej)
    Tue 26 Nov 2019 22:39
    #12
    Anonym (Li) skrev 2019-11-26 21:52:56 följande:

    Nej, många gifter, både miljögifter, läkemedelsmetaboliter och annat, går över i moderkakan och foster är särskilt känsliga för dem. Vissa gifter har inte studerats tillräckligt för att uttala sig om deras säkerhet. Och att gifterna inte skapar missfall är inte detsamma som att det inte är någon fara. Påverkan på nervsystem, immunförsvar, hormoner och carcinogena effekter spelar ju också in.

    Visst är det svårt att värja sig från de gifter vi har runt oss. Men att aktivt välja ekologiskt frukt, såsom frågan är ställd, är ju en bra start.


    Nu handlar detta om gifter som frukterna är besprutade med och det går inte över något nämnvärt till fostret.

    Moderkakan ger inte enbart näring och syre till fostret utan även skyddar emot gifter till stor del (inte fullt ut).

    Nämn ens något barn som skadats pga att mamman ätit frukt som inte var ekologisk under graviditeten?
  • Anonym (a)
    Tue 26 Nov 2019 22:47
    #13

    Oekologisk mat kanske har vissa rester av behandling på sig, men ekologisk mat kan ju ha större risker för bakterier, mögel och annat osunt. Ät vad du vill.

  • Anonym (Li)
    Wed 27 Nov 2019 07:42
    #14
    Anonym (Nej) skrev 2019-11-26 22:39:32 följande:
    Nu handlar detta om gifter som frukterna är besprutade med och det går inte över något nämnvärt till fostret.

    Moderkakan ger inte enbart näring och syre till fostret utan även skyddar emot gifter till stor del (inte fullt ut).

    Nämn ens något barn som skadats pga att mamman ätit frukt som inte var ekologisk under graviditeten?
    Min poäng är, att du har ingen källa på det. Om du inte har ett flertal bra studier som visar att det "inte går över nämnvärt", kan du inte påstå att det är så. Och att "nämna ett barn som skadats" förutsätter att den eventuella skadliga effekten uppstår omedelbart. Så är ofta inte fallet, en jämförelse är dioxiner som kan orsaka sämre spermiekvalitet hos fostret, vilket naturligtvis ses först i vuxen ålder.
    Detta är inte ett krig mot oekologisk frukt, utan en funderare till de som påstår saker med säkerhet utan att ha grundade fakta i botten.
  • Anonym (B)
    Wed 27 Nov 2019 07:48
    #15
    Anonym (Nej) skrev 2019-11-26 22:39:32 följande:

    Nu handlar detta om gifter som frukterna är besprutade med och det går inte över något nämnvärt till fostret.

    Moderkakan ger inte enbart näring och syre till fostret utan även skyddar emot gifter till stor del (inte fullt ut).

    Nämn ens något barn som skadats pga att mamman ätit frukt som inte var ekologisk under graviditeten?


    Kanske de barn som föds med cancer? Vem vet..
  • Anonym (-)
    Wed 27 Nov 2019 07:59
    #16

    är detta något nytt de rekommenderar?? födde i juli och har inte hört något om detta..

    Köpte aldrig ekologiskt, endast om det inte fanns något oekologiskt, se det blev ju oekologist frukt hela graviditeten

  • Anonym (Emma)
    Wed 27 Nov 2019 08:20
    #17

    Inget jag sett livsmedelsverket rekommenderar, men om jag får svara så tänker jag att det alltid är bäst med giftfria livsmedel. Varför vill du äta oekologiska frukter mm? Är det pga priset? Köp annars det som är svenskt (frukt grönsaker) det är överlag mindre gift som används då vi inte har så aggressiva skadeinsekter här som i varmare länder


    Anonym (-) skrev 2019-11-27 07:59:54 följande:

    är detta något nytt de rekommenderar?? födde i juli och har inte hört något om detta..

    Köpte aldrig ekologiskt, endast om det inte fanns något oekologiskt, se det blev ju oekologist frukt hela graviditeten


  • Anonym (-)
    Wed 27 Nov 2019 08:35
    #18
    Anonym (Emma) skrev 2019-11-27 08:20:33 följande:

    Inget jag sett livsmedelsverket rekommenderar, men om jag får svara så tänker jag att det alltid är bäst med giftfria livsmedel. Varför vill du äta oekologiska frukter mm? Är det pga priset? Köp annars det som är svenskt (frukt grönsaker) det är överlag mindre gift som används då vi inte har så aggressiva skadeinsekter här som i varmare länder


    Jo, det är priset som gör att jag avstår, annars köper jag bara svensk frukt och grönsaker, vi har en gård i närheten som säljer grönsaker till bra priser också.
  • Anonym (Nej)
    Wed 27 Nov 2019 09:09
    #19
    Anonym (Li) skrev 2019-11-27 07:42:30 följande:

    Min poäng är, att du har ingen källa på det. Om du inte har ett flertal bra studier som visar att det "inte går över nämnvärt", kan du inte påstå att det är så. Och att "nämna ett barn som skadats" förutsätter att den eventuella skadliga effekten uppstår omedelbart. Så är ofta inte fallet, en jämförelse är dioxiner som kan orsaka sämre spermiekvalitet hos fostret, vilket naturligtvis ses först i vuxen ålder.

    Detta är inte ett krig mot oekologisk frukt, utan en funderare till de som påstår saker med säkerhet utan att ha grundade fakta i botten.


    Fast hur många är vi inte som ätit frukt som inte varit ekologisk under graviditeten? Och hur många av oss fick skadade barn pga det?

    Nä precis, frukt som inte är ekologisk orsakar INTE fosterskador.
  • Anonym (Li)
    Wed 27 Nov 2019 10:31
    #20
    Anonym (Nej) skrev 2019-11-27 09:09:51 följande:
    Fast hur många är vi inte som ätit frukt som inte varit ekologisk under graviditeten? Och hur många av oss fick skadade barn pga det?

    Nä precis, frukt som inte är ekologisk orsakar INTE fosterskador.
    Vad vet du om det, innan du har sett ett flertal studier med ordentlig power i ämnet? Det kan finnas kopplingar till neuropsykiatrisk problematik, fertilitetsproblem eller cancer, sådant som tar åratal innan du ser. Ingen av oss kan uttala oss om säkerheten i dessa gifter utan stöd i vetenskapen.
Svar på tråden Gravid - äta o-ekologisk frukt?