• Anonym (Anony­m)
    Tue 26 Nov 2019 20:14
    218 visningar
    1 svar
    1
    218

    inga barn

    Jag har inga barn. Vet inte om jag vill ha barn. Tycker inte om att umgås med barn och tappar kontakten med många vänner som får barn. 


    Jag har på senare tid reagerat med ilska och sorg när jag får reda på att personer i min närhet ska få barn. Detta har jag inte sagt till personerna det gäller. Jag har hållit det inom mig.

    Ett tag misstänkte jag att det var av själviska skäl. Jag ville ha mina vänner för mig själv och inte förlora dessa till barnlivet. 

    Men nu är det en person i min släkt som jag inte gillar alls som ska få barn och jag bara gråter och gråter. 
    Vill inte fira jul med familjen. Vill säga upp kontakten med min familj. Vill bara inte ha att göra med det här. Helt ologiskt förstås. Jag förstår inte själv mina egna känslor. 

    Har någon upplevt något liknande eller har några andra råd? Det är ett svårt ämne att tala med vänner om.

  • Svar på tråden inga barn
  • Anonym (Tips från coache­n)
    Tue 26 Nov 2019 20:28
    #1

    Jag har alltid tyckt illa om barn, ända sedan jag själv var gammal nog att börja tänka på sådant strax före puberteten. Det har stundtals gränsat till hat eller åtminstone förakt. Man får känna så, det är helt ok att inte bli helt lyrisk så fort nån snackar om bebisar. Absolut nej på att få en unge tvingad i famnen!! Fy sjutton...

    Om du funderar på egna i framtiden kan jag iaf försäkra dig om att det är annorlunda. Jag hade själv tvivel inför att bli förälder men pratade med en kollega som jag visste hade samma inställning (han har två) och det lugnade ner mig väldigt mycket. Man har helt andra tankar och känslor, om inte annat hjälper biologiska funktioner till att skapa starka band.

    Du behöver ju inte gå och berätta detta för dina släktingar, många är oförstående och kan känna sig personligt förolämpade. Däremot kan du undvika vissa tillställningar där barn kommer att vara aktivt närvarande eller bara gå dit någon timme, det vore ju synd om du tappade kontakten för den sakens skull. Och gratulera de som ska ha barn, det är ju personer du annars bryr dig om och deras lycka kan du åtminstone glädjas med, även om inte med själva orsaken.

Svar på tråden inga barn