Inlägg från: Anonym (Ide) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ide)

Ska jag ljuga i mitt CV?

Anonym (Frustrerad) skrev 2019-11-27 19:57:04 följande:

Ja, tror att det är väldigt lätt att bli bortsorterad, precis som du skriver, vilket såklart är både tråkigt och frustrerande.

Nja, jag har en hög chefstjänst idag, men lönerna inom denna bransch är skrattretande.

Men för en utomstående som inte har koll på löneläget är det kanske lätt att tro att man aldrig kommer att mötas i lönekravet. Jag gillar dock inte att ange något lönekrav i själva ansökan och gör det endast om det krävs. Detta för att en annons kan vara väldigt vag i sin beskrivning så lön pratar man först (tycker jag i alla fall) när båda parter har en chans att säga sitt.

Men bra tips om personliga brevet - jag får helt enkelt vara ännu tydligare om varför. :)

Som bjoer skriver är det inte alls omöjligt att du blir bortsorterad på grund av förväntningar på dina lönekrav. Kan ju vara en ide att smyga in lite snyggt i personliga brevet bland dina anledningar till att inte längre vilja ha chefspositioner att du inser att det kommer att bli ett steg ned på lönen men att du känner att andra fördelar väger upp det. Kan även vara en ide att använda en referens som är väl insatt i varför du inte vill fortsätta som chef och har god kännedom om dina mer ?på golvet? kvaliteer.
  • Anonym (Ide)
    Anonym (Ide) skrev 2019-11-27 20:33:50 följande:

Som bjoer skriver är det inte alls omöjligt att du blir bortsorterad på grund av förväntningar på dina lönekrav. Kan ju vara en ide att smyga in lite snyggt i personliga brevet bland dina anledningar till att inte längre vilja ha chefspositioner att du inser att det kommer att bli ett steg ned på lönen men att du känner att andra fördelar väger upp det. Kan även vara en ide att använda en referens som är väl insatt i varför du inte vill fortsätta som chef och har god kännedom om dina mer ?på golvet? kvaliteer.

Tänker att du då inte binder dig vid en fast siffra men kanske kan du då komma till en intervju och göra intryck och diskutera närmre
Svar på tråden Ska jag ljuga i mitt CV?