• Elin P

Ska jag ljuga i mitt CV?

Kan du inte ta en personlig kontakt med chefen där du söker jobb innan du skickar in ditt CV? Och ge en förklaring till varför du faktiskt söker längre tjänster. Eller skriv tydligt i ditt personliga brev vad anledningen är att du vill "kliva ner" så att säga. Tycker väl annars tipset om att tona ner de tjänster du haft inte låter så tokigt. Du behöver väl inte direkt ljuga men skriv om det lite. T.ex. "hade personalansvar" istället för "chef". Och förklara sen om du blir kallad till intervju. Säg precis som det är då.

• Elin P

Jag jobbar med rekrytering och om en hög chef söker en betydligt lägre tjänst hos mig så visst blir man fundersam. Dels kan det ju vara så att det är andra som söker som redan har ett jobb som ligger närmare det jag söker - då tar jag hellre denne. Tänker då att chefen jobbat längre från verkligheten och har sämre koll "på golvet". Sen kan jag inte låta bli att tänka att det kanske är en person som är sämre fungerande och att den inte klarar av nuvarande (chefs)jobb = söker lägre tjänster. Referenser är viktigt här också för mig, och som sagt förklaring till varför man lämnar.

Svar på tråden Ska jag ljuga i mitt CV?