• Anonym (Fredrik)

Uppsagd pga arbetsbrist & deltidssjukskriven

Har blivit uppsagd pga arbetsbrist och arbetsbefriad under uppsägningstiden på 6 mån. Är också deltidssjukskriven på 25% till februari nästa år. Betyder det att arbetsgivaren betalar ut 75% av lönen?

• Svar på tråden Uppsagd pga arbetsbrist & deltidssjukskriven
  • Anonym (Anonym)

Det verkar så ja. Det beror lite på vilken överenskommelse ni har.

• Anonym (Fredrik)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-26 21:55:44 följande:

Ingen överenskommelse egentligen förutom att jag frånsäger mig återanställningsrätten mot betald uppsägningstid.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Fredrik) skrev 2019-11-26 21:59:24 följande:
    Ingen överenskommelse egentligen förutom att jag frånsäger mig återanställningsrätten mot betald uppsägningstid.
    Då har du svaret där :) Du kanske skulle friskskriva dig så länge? Om det är lämpligt alltså. Då får du mer pengar antagligen.
  • Anonym (Fredrik)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-26 22:01:47 följande:

Då har du svaret där :) Du kanske skulle friskskriva dig så länge? Om det är lämpligt alltså. Då får du mer pengar antagligen.

Till vem gör jag det isf? Hur funkar det?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Fredrik) skrev 2019-11-26 22:03:51 följande:
    Till vem gör jag det isf? Hur funkar det?
    Det är väl till F-kassan man ringer då. De blir nog överlyckliga x)
  • Anonym (Fredrik)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-26 22:07:30 följande:

Det är väl till F-kassan man ringer då. De blir nog överlyckliga x)

För att få ut full lön från arbetsgivaren alltså? Om jag inte gör det då utan friskskriver mig bara för chefen? Kan det kollas?
  • Anonym (A)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-26 21:55:44 följande:
    Håller med
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Fredrik) skrev 2019-11-26 22:09:28 följande:
    För att få ut full lön från arbetsgivaren alltså? Om jag inte gör det då utan friskskriver mig bara för chefen? Kan det kollas?
    Asså, tänk inte ens tanken. Om du blir påkommen från F-kassan får du dryga böter. Men du är alltså på jobbet 75 % nu? Då förväntar de sig ju också att du är där på heltid om du friskskriver dig. Men jag har kollat lite noggrannare och du måste ju tala om för inblandade parter att du friskskriver dig/kommer tillbaka på heltid, dvs dels till chefen, dels till F-kassan.
  • Anonym (Fredrik)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-26 22:15:56 följande:

Asså, tänk inte ens tanken. Om du blir påkommen från F-kassan får du dryga böter. Men du är alltså på jobbet 75 % nu? Då förväntar de sig ju också att du är där på heltid om du friskskriver dig. Men jag har kollat lite noggrannare och du måste ju tala om för inblandade parter att du friskskriver dig/kommer tillbaka på heltid, dvs dels till chefen, dels till F-kassan.

Okej men jag har varit arbetsbefriad nu i 2 mån, kan jag friskskriva mig nu då och få lön för resten av tiden och även tiden innan?
  • Anonym (X)
    Anonym (Fredrik) skrev 2019-11-26 22:09:28 följande:

Så du tänker att om du bara säger till chefen så får du full lön + 25 procents sjukpenning? Fräscht med bidragsfuskare!

Du vet att du har undertecknat ansökan om sjukpenning där det framkommer att det är straffbart att inte meddela förändringar?

Det som händer när de kommer på dig, och det kommer de att göra, är att du blir återbetalningsskyldig i brutto (alltså mer än vad du fått utbetalt) samt att du blir polisanmäld.

Självklart kommer FK att stämma av med din arbetsgivare då och då om du är sjukskriven.
Svar på tråden Uppsagd pga arbetsbrist & deltidssjukskriven