Uppsagd pga arbetsbrist & deltidssjukskriven
Har blivit uppsagd pga arbetsbrist och arbetsbefriad under uppsägningstiden på 6 mån. Är också deltidssjukskriven på 25% till februari nästa år. Betyder det att arbetsgivaren betalar ut 75% av lönen?
Har blivit uppsagd pga arbetsbrist och arbetsbefriad under uppsägningstiden på 6 mån. Är också deltidssjukskriven på 25% till februari nästa år. Betyder det att arbetsgivaren betalar ut 75% av lönen?
Så du tänker att om du bara säger till chefen så får du full lön + 25 procents sjukpenning? Fräscht med bidragsfuskare!
Du vet att du har undertecknat ansökan om sjukpenning där det framkommer att det är straffbart att inte meddela förändringar?
Det som händer när de kommer på dig, och det kommer de att göra, är att du blir återbetalningsskyldig i brutto (alltså mer än vad du fått utbetalt) samt att du blir polisanmäld.
Självklart kommer FK att stämma av med din arbetsgivare då och då om du är sjukskriven.
Men hallå, hur noga tror du det är i det här Kalle Anka-landet där uppemot hälften av bidragsmigranterna blåser oss med dubbla identiteter? Är fel med bedrägerier, men liten risk att bli påkommen.
Eh nej. I detta fall kommer det med100 procents säkerhet att upptäckas.
Bäst för dig ekonomiskt är såklart att inte vara sjuk utan får lön och vara arbetsbefriad på din fulla sysselsättningsgrad.
Men att inte söka sjukpenning från FK lär från deras sida tolkas som att du numera är frisk och bryter du perioden så behöver du ju komma in i rullorna igen så småningom när din lön från arbetsgivaren tar slut. Dvs börja om igen från dag 1 med karens och utredning etc. Skulle inte rekommendera det.
Så hur gör jag smartast?
Ingen överenskommelse egentligen förutom att jag frånsäger mig återanställningsrätten mot betald uppsägningstid.
Okej men jag har varit arbetsbefriad nu i 2 mån, kan jag friskskriva mig nu då och få lön för resten av tiden och även tiden innan?
Frågan är ju om det är så smart. Det beror på utsikterna hälsomässigt, vad händer efter sjukskrivningen? Kan den tänkas bli förlängd?
För om TS friskskriver sig gentemot arbetsgivaren får han full lön. Men han avstår också från att söka sjukpenning från FK.
Om sjukskrivningen sedan förlängs och TS inte vare sig är anställd med lön längre och inte får sjukpenning så lär det bli tufft.
Och då kan man ju inte bara ringa till FK och säga "nu vill jag ha sjukpenning igen".
Exakt, håller helt med. Och därmed omöjligt att få svar på via ett forum som detta.
Exakt, håller helt med. Och därmed omöjligt att få svar på via ett forum som detta.
Håller med flertalet,ha som du har det nu. Vad är du deltidssjukskriven för? Något bestående?
Om du inte har annat jobb på g , så börjar du antagligen stämpla. Är det bestående har du chansen att få hjälp av SIUS handläggare på arbetsförnedringen,i annat fall blir du behandlad som övriga arbetssökande. Om du inte är en sån där människa som "tappat" dina
Id handlingar vid din senaste båtresa,,då behöver du inte göra ett skit,cashen trillar in ändå. Utan några som helst krav.