• Anonym (Fredrik)

Uppsagd pga arbetsbrist & deltidssjukskriven

Har blivit uppsagd pga arbetsbrist och arbetsbefriad under uppsägningstiden på 6 mån. Är också deltidssjukskriven på 25% till februari nästa år. Betyder det att arbetsgivaren betalar ut 75% av lönen?

• Svar på tråden Uppsagd pga arbetsbrist & deltidssjukskriven
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Fredrik) skrev 2019-11-26 22:24:40 följande:
    Okej men jag har varit arbetsbefriad nu i 2 mån, kan jag friskskriva mig nu då och få lön för resten av tiden och även tiden innan?
    Du kan friskskriva dig nu och få full lön för resten av tiden men du kan aldrig få retroaktivt.
  • Anonym (Filifjonkan)
    Anonym (Fredrik) skrev 2019-11-26 22:09:28 följande:
    För att få ut full lön från arbetsgivaren alltså? Om jag inte gör det då utan friskskriver mig bara för chefen? Kan det kollas?
    Försäkringskassan kommer att få information om hur mycket inkomst du har fått från din arbetsgivare för resp månad. Detta kommer året efter, dvs kan komma så sent som våren 2021. Du kommer då bli återbetalningsskyldig för varenda krona du fått ut från fk "dubbelt" om du fått heltidslön från din arbetsgivare.

• Anonym (Hela världens socialbyrå....)
    Anonym (X) skrev 2019-11-26 22:28:16 följande:

Så du tänker att om du bara säger till chefen så får du full lön + 25 procents sjukpenning? Fräscht med bidragsfuskare!

Du vet att du har undertecknat ansökan om sjukpenning där det framkommer att det är straffbart att inte meddela förändringar?

Det som händer när de kommer på dig, och det kommer de att göra, är att du blir återbetalningsskyldig i brutto (alltså mer än vad du fått utbetalt) samt att du blir polisanmäld.

Självklart kommer FK att stämma av med din arbetsgivare då och då om du är sjukskriven.

Men hallå, hur noga tror du det är i det här Kalle Anka-landet där uppemot hälften av bidragsmigranterna blåser oss med dubbla identiteter? Är fel med bedrägerier, men liten risk att bli påkommen.
  • Anonym (X)
    Anonym (Hela världens socialbyrå....) skrev 2019-11-27 00:12:20 följande:

Men hallå, hur noga tror du det är i det här Kalle Anka-landet där uppemot hälften av bidragsmigranterna blåser oss med dubbla identiteter? Är fel med bedrägerier, men liten risk att bli påkommen.

Eh nej. I detta fall kommer det med100 procents säkerhet att upptäckas.
  • Anonym (Hela världens socialbyrå....)
    Anonym (X) skrev 2019-11-27 06:35:46 följande:

Eh nej. I detta fall kommer det med100 procents säkerhet att upptäckas.

Ok, låter bra att FK har kontroll. Alltså, mitt förtroende för dem är lågt.
  • Anonym (Ellen)

Bäst för dig ekonomiskt är såklart att inte vara sjuk utan får lön och vara arbetsbefriad på din fulla sysselsättningsgrad.
    Men att inte söka sjukpenning från FK lär från deras sida tolkas som att du numera är frisk och bryter du perioden så behöver du ju komma in i rullorna igen så småningom när din lön från arbetsgivaren tar slut. Dvs börja om igen från dag 1 med karens och utredning etc. Skulle inte rekommendera det.

• Anonym (Fredrik)

Så hur gör jag smartast?

• Cheescake
    Anonym (Fredrik) skrev 2019-11-26 21:59:24 följande:

Ingen överenskommelse egentligen förutom att jag frånsäger mig återanställningsrätten mot betald uppsägningstid.

Man får alltid betald uppsägningstid.... dock brukar man vanligen jobba hela uppsägningstiden men kan som du gå med på att frånsäga sig återinställnkngsrätten mot att man blir arbetsvefriad under uppsägningstiden.
  • Cheescake
    Anonym (Fredrik) skrev 2019-11-26 22:24:40 följande:

Okej men jag har varit arbetsbefriad nu i 2 mån, kan jag friskskriva mig nu då och få lön för resten av tiden och även tiden innan?

Du får lön för resten av tiden om du friskanmäler dig men inte för den tid som redan gått.
  • Anonym (Ellen)
    Cheescake skrev 2019-12-01 22:25:53 följande:
    Du får lön för resten av tiden om du friskanmäler dig men inte för den tid som redan gått.
    Frågan är ju om det är så smart. Det beror på utsikterna hälsomässigt, vad händer efter sjukskrivningen? Kan den tänkas bli förlängd?
    För om TS friskskriver sig gentemot arbetsgivaren får han full lön. Men han avstår också från att söka sjukpenning från FK.
    Om sjukskrivningen sedan förlängs och TS inte vare sig är anställd med lön längre och inte får sjukpenning så lär det bli tufft.
    Och då kan man ju inte bara ringa till FK och säga "nu vill jag ha sjukpenning igen".
  • Cheescake
    Anonym (Ellen) skrev 2019-12-02 10:26:33 följande:

Frågan är ju om det är så smart. Det beror på utsikterna hälsomässigt, vad händer efter sjukskrivningen? Kan den tänkas bli förlängd?

För om TS friskskriver sig gentemot arbetsgivaren får han full lön. Men han avstår också från att söka sjukpenning från FK.

Om sjukskrivningen sedan förlängs och TS inte vare sig är anställd med lön längre och inte får sjukpenning så lär det bli tufft.

Och då kan man ju inte bara ringa till FK och säga "nu vill jag ha sjukpenning igen".

Det är en riskbedömning som ts kan ta. Beror också mycket på varför man är sjukskriven.
  • Anonym (Ellen)
    Cheescake skrev 2019-12-02 10:27:56 följande:
    Det är en riskbedömning som ts kan ta. Beror också mycket på varför man är sjukskriven.
    Exakt, håller helt med.  Och därmed omöjligt att få svar på via ett forum som detta.
  • Cheescake
    Anonym (Ellen) skrev 2019-12-02 10:43:24 följande:

Exakt, håller helt med.  Och därmed omöjligt att få svar på via ett forum som detta.

Nej, det är ju ingen som kan bestämma hur ts ska göra.
  • Cheescake
    Anonym (Ellen) skrev 2019-12-02 10:43:24 följande:

Nej, det är ju ingen som kan bestämma hur ts ska göra.
  • Anonym (Mr.T)

Håller med flertalet,ha som du har det nu. Vad är du deltidssjukskriven för? Något bestående?

Om du inte har annat jobb på g , så börjar du antagligen stämpla. Är det bestående har du chansen att få hjälp av SIUS handläggare på arbetsförnedringen,i annat fall blir du behandlad som övriga arbetssökande. Om du inte är en sån där människa som "tappat" dina

Id handlingar vid din senaste båtresa,,då behöver du inte göra ett skit,cashen trillar in ändå. Utan några som helst krav.

Svar på tråden Uppsagd pga arbetsbrist & deltidssjukskriven