• Apricospaj

    Hjälp med bok till kille som inte gillar att läsa men vill börja

    En släkting till oss har nästan inte läst någon bok tidigare. Inga problem alls. Men, nu vill han börja läsa. Ge det en chans. Han önskar sig böcker i julklapp.

    Så vilka böcker tror ni skulle vara bra?

    Han är 33 år, älskar fotboll, mat, bilar och motorcyklar.

  • Svar på tråden Hjälp med bok till kille som inte gillar att läsa men vill börja
  • Anonym (Emelie)

    Haha! Trodde du menade ett barn. Han är alltså 33 år och poängen med att läsa då är väl bildning. Köp honom Iliaden/Odyssén eller liknande. Han får växa upp.

  • Anonym (myself)

    Om han inte läser, så tittar han väl på filmer, eller hur? Vilken genre gillar han? Det ska inte vara svårlästa böcker att börja med.

  • IceKitten

    Köp absolut inte Odysséen eller liknande... Det var typ det dummaste förslaget jag hört...

    Köp något som han gillar, en biografi om någon fotbollsspelare han gillar exempelvis? Eller något kul och lättläst av exempelvis Fredrik Backman.

    Att börja läsa kan vara svårt, men värt det när man väl kommit i gång.

  • Anonym (Emelie)
    IceKitten skrev 2019-11-27 11:19:52 följande:

    Köp absolut inte Odysséen eller liknande... Det var typ det dummaste förslaget jag hört...

    Köp något som han gillar, en biografi om någon fotbollsspelare han gillar exempelvis? Eller något kul och lättläst av exempelvis Fredrik Backman.

    Att börja läsa kan vara svårt, men värt det när man väl kommit i gång.


    Alltså. Det var ett uppenbart skämt. (Ditt förslag är dessutom urdåligt. Ingen människa har någonsin hittat läslusten mha Fredrik Backman)

    Han är 33 år. Ni kan inte få honom att börja läsa. Han får väl gå till ett bibliotek? Skaffa honom ett abonnemang på Storytel/Nextory så kan han testa sig fram själv.
  • IceKitten
    Anonym (Emelie) skrev 2019-11-27 11:24:40 följande:

    Alltså. Det var ett uppenbart skämt. (Ditt förslag är dessutom urdåligt. Ingen människa har någonsin hittat läslusten mha Fredrik Backman)

    Han är 33 år. Ni kan inte få honom att börja läsa. Han får väl gå till ett bibliotek? Skaffa honom ett abonnemang på Storytel/Nextory så kan han testa sig fram själv.


    Verkligen? För vad jag minns så ÄLSKADE folk en man som hette Ove bland annat.

    Även 33-åringar kan börja läsa, var inte en sådan snobb.
  • Anonym (Emelie)
    IceKitten skrev 2019-11-27 11:39:47 följande:

    Verkligen? För vad jag minns så ÄLSKADE folk en man som hette Ove bland annat.

    Även 33-åringar kan börja läsa, var inte en sådan snobb.


    Visst, vissa som redan läste (dvs redan hade läslust). Men det är inte så det fungerar att hitta sin läslust. Med den logiken så kan man ju lika gärna börja med Homeros Iliaden. Världens genom tiderna mest älskade och lästa författare och bok.

    Ja, har aldrig påstått motsatsen. Men han är inget barn. Läslusten måste han hitta själv. Därav att fysiska bibliotek eller digitala bibliotek är ?lösningen?. Hittar han inte läslusten där så finns den nog tyvärr inte att finna...
  • Anonym (Agnes)

    Så intressant att gnällspikar alltid ska komma och förstöra trådar. Frågan TS skrev var vilken bok man rekommenderar. Har man inte något bra att skriva så skriv inte alls!

  • Anonym (Agnes)

    Jag tycker någon självbiografi av exempelsvis fotbollsstjärna

  • Anonym (Agnes)

    Jag tycker någon självbiografi av exempelsvis fotbollsstjärna

Svar på tråden Hjälp med bok till kille som inte gillar att läsa men vill börja