• Anonym (Worri­edmama­)
    Wed 27 Nov 2019 10:38
    1036 visningar
    6 svar
    6
    1036

    Mammor som drogar vid amning?

    Hej familjeliv! Letat efter en sån här tråd men hittar ingen så startar en egen... Jag har länge haft en fundering. Hur märker man att bebis blir utsatt för ?smutsig? bröstmjölk? Någon som har erfarenhet och känner/vet vad för tecken man ska titta efter, och vad har det för långvariga effekter på barnet av en missbrukande mamma? Tänker främst på alkohol, men egentligen pulver också. Har en väninna som dyrt och heligt lovat hon slutat men jag har mina aningar... tänker inte gå bakom ryggen på henne med orosanmälning innan jag är 150% säker. Snälla dela era erfarenheter!

  • Svar på tråden Mammor som drogar vid amning?
  • Anonym (Sara)
    Wed 27 Nov 2019 10:58
    #1

    Alkohol går inte ut i bröstmjölken, eller så minimalt lite att det inte påverkar barnet. Anledningen till att man inte ska dricka alkohol när man har en bebis är för att bebisen känner av stämningen att mamman inte är som hon brukar och att det ökar risken för PSD.

  • Anonym (Hold my beer)
    Wed 27 Nov 2019 12:01
    #2

    Det finns noll chans för dig att veta om din kompis dricker eller tar droger. Varför tror du att hon gör det ens?

  • Anonym (Kk)
    Wed 27 Nov 2019 13:54
    #3

    Det blir inget fel på bröstmjölken vid alkoholintag.. andra droger vet jag tyvärr inte.

  • Anonym (A)
    Wed 27 Nov 2019 13:55
    #4
    Anonym (Sara) skrev 2019-11-27 10:58:06 följande:
    Alkohol går inte ut i bröstmjölken, eller så minimalt lite att det inte påverkar barnet. Anledningen till att man inte ska dricka alkohol när man har en bebis är för att bebisen känner av stämningen att mamman inte är som hon brukar och att det ökar risken för PSD.
    Håller med
  • Wed 27 Nov 2019 17:46
    #5

    Om man skippar lämpligheten att diskutera, och bara diskutera det medicinska i bröstmjölk förmåga att föra över substanser i en mängd som kan orsaka skada.


    Svaret är att förekomsten är för låg i bröstmjölken, då det bara återspeglar det som finnes i blodet.
    Och mängd i blodet är promillen mot vad som krävs för göra nått alls.
    Och vi sett detta på alkoholen och att det är idag helt okey att dricka nått glas vin, utan orsaka en risk för sin bäbis.
    Sen finns det lämplighet och annat, för det går ju överdriva och det är inte va den om alkohol handlar om.
    Men när det kommer till se på bäbisen om mamman droger så mycket att bäbisen skadas så det synts.

    Jag tror inte det är möjligt att ta så mycket droger att det sen syns på ens avkomma, inte ens om, man försöker.
    Då mängden i blodet är så mycket lägre, och sen än lägre i bröstmjölken.
    Så TS den vägen kommer inte funka och titta på bäbisen och se detta om mamman tar droger.
    Du får hitta andra vägar om du misstänker att mamma tar droger, just för det inte är möjligt ens att bara titta på bäbis. för avgöra detta.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Wed 27 Nov 2019 18:05
    #6
    +1

    Det kan du omöjligt veta och det märks inte på bebisen även om mamman skulle tagit något preparat eftersom det är ytterst lite som förs över i bröstmjölk.

    Dessutom tycker jag att det stinker lite att vara misstänksam endast för att någon brukade ta droger - det känns som många är så trångsynta att de tror att om man en gång tagit droger kommer man alltid göra det, vilket självklart inte är sant.

Svar på tråden Mammor som drogar vid amning?