• Anonym (HJÄLP)

Skolsköterskan har hybris

Sonens skolsköterska är helt besatt av vikt, visst sonen är överviktig och ligger på över kurva han är ca 140 lång och väger 45 ca och skolsköterskan är helt rabiat över detta faktum. Hon vägde honom på vårterminen och förfasades över vikten, poängterade att han skulle träna och röra sig över sommaren så skulle hon väga honom vid skolstart igen. 
    Han äter snart godis är inte förtjust i läsk men äter bra vid måltider (knappt något småätande emellan) men gillar inte grönsaker. 
    Så nu ringde skolsköterskan igen hon hade vägt sonen i augusti och nu denna veckan igen och ingenting hade hänt, han hade alltså inte enligt henne gått ner i vikt. Hon hade dessutom pratat med sonen om hur en tallrik bör se ut när man äter och att han inte ska sitta vid datorn hela tiden och att han borde börja med någon sport. 
    Jag blir helt mållös! 
    Sonen är åtta år, spelar instrument tre dagar i veckan, han bygger jättemycket med lego, ritar och leker med kompisar det lilla han hinner. Han går långa dagar på fritids efter skolan och någon skärmkille är han inte. Han är bara inte förtjust i sporter och den typen av aktiviteter. 
    Skolsköterskan tyckte att vi borde anmäla honom ändå, jag förklarade att det inte passade varken honom eller oss som familj, och att vi vet om hur han ser ut men att det för oss som föräldrar inte är ett jätteproblem och att vi verkligen inte tänker påpeka hur han äter när vi äter. 
    Saken är att hans syster som är äldre har anorexia, så att börja diskutera viktnedgång hemma när vi inte ser behovet är uteslutet. Och eftersom tiden inte finns för något annat pga långa dagar så kanske hon kan få fritids till mer rörelse, eftersom det är där han tillbringar mest tid. 

Men skolsköterskan vill verkligen inte släppa detta utan vill nu ha ett möte med oss föräldrar. 
    Jag är varken motiverad eller ser det som ett sådant problem i nuläget att man behöver slå på stora trumman. 
    Hur ska jag bli av med henne? 

• Svar på tråden Skolsköterskan har hybris
  • Gaskarl
    JKPGerik skrev 2019-11-27 15:14:31 följande:

Jag tror också sköterskan har hybris!

Min son har det precis tvärtom. Han är trådsmal, äter helt okej, håller inte på med idrotter och käkar chips och läsk på helgen. Ändå ser han ut som en flaggstång och har alltid haft den kroppsformen sedan han blev av med bebis-hullet för 12 år sedan. 

Vårdcentral och skolsköterska hos oss har alltid sagt att det är normalt för honom. Han följer de vikt och längdkurvor som stakades ut när han var bebis och därför är det inget att bekymra sig över. 

När han var mindre talade de dock om att om han skulle drabbas av typ maginfluensa under längre tid än några dagar så kan det vara bra med vätskeersättning och kontakta 1177 då han saknar större reserver i kroppen. 

Jag tror den här sköterskan har dammat bort på sitt kontor och inte hängt med i BVC och vårdcentralernas utveckling. 

Hybris, på vilket sätt visar sköterskan hybris?
  • Elin P

Jag tror det är svårt att ta emot hjälp och kommunicera med en person där man känner att det skurit sig (tänker på relationen mellan er och den aktuella skolsköterskan). Be istället att få en remiss till barnmottagningen där ni bor, och säg att ni inte vill ha mer kontakt med skolsköterskan i den här frågan. Då kan ni få träffa annan personal och få en annan bedömning. Ni kan också få träffa en dietist som kan hjälpa er med maten. Om man inte gör någonting åt en 8-åring med fetma så är det stor sannolikhet att fetman fortskrider upp i vuxen ålder. Det är ju inte tal om att banta barn utan att barnet ska växa på längden men inte öka i vikt. Och mat som är bra för din son TS är ju också mat som är bra för hela familjen (även dottern med anorexi). Maten är ju det viktigaste, är pojken på fritids så brukar barnen röra sig mycket där så det borde inte vara ett problem.

Så jag tycker inte ni ska förneka problemet men be att få hjälp på annat håll.

• Anonym (J)
    Avenia skrev 2019-11-27 19:53:20 följande:

Kalorier in och ut ÄR en myt. Det handlar om insulinutsöndring som lagrar fett. Kolhydrater lagrar fett. Du kan äta mycket fler kalorier i form av fett om du bara minskar kolhydraterna.

Det låter som att någon har gått på den ohälsosamma lchf trenden.
  • Kokoskorven
    Gdh skrev 2019-11-28 00:01:15 följande:
    Fast inte på ett barn, de har helt andra gränsvärden gällande BMI. Övervikt för en 8årig pojke är mellan 17,96-20.06, allt över det räknas som fetma.
    Ja, det var ju det jag skrev? Eller kanske jag missuppfattar dig?
  • Kokoskorven
    JKPGerik skrev 2019-11-27 15:14:31 följande:

Jag tror också sköterskan har hybris!

Min son har det precis tvärtom. Han är trådsmal, äter helt okej, håller inte på med idrotter och käkar chips och läsk på helgen. Ändå ser han ut som en flaggstång och har alltid haft den kroppsformen sedan han blev av med bebis-hullet för 12 år sedan. 

Vårdcentral och skolsköterska hos oss har alltid sagt att det är normalt för honom. Han följer de vikt och längdkurvor som stakades ut när han var bebis och därför är det inget att bekymra sig över. 

När han var mindre talade de dock om att om han skulle drabbas av typ maginfluensa under längre tid än några dagar så kan det vara bra med vätskeersättning och kontakta 1177 då han saknar större reserver i kroppen. 

Jag tror den här sköterskan har dammat bort på sitt kontor och inte hängt med i BVC och vårdcentralernas utveckling. 

Fast att vara "trådsmal", förutsatt att man är i övrigt frisk och allmänt hälsosam, har till skillnad från fetma inga negativa effekter på hälsan på vare sig lång eller kort sikt, och därför är detta ingen lyckad jämförelse. Trådsmalhet kräver ingen åtgärd, men det gör fetma.
  • Kokoskorven
    Gaskarl skrev 2019-11-28 07:47:52 följande:
    Hybris, på vilket sätt visar sköterskan hybris?
    Jag tror de menar typ "skolsköterskan är ute och cyklar". Hybris betyder normalt  storhetsvansinne, och inget som diskuteras i tråden tycks ha något med det att göra.
  • Kokoskorven
    stor grön drake skrev 2019-11-28 05:54:29 följande:
    Jag kollade nu, hittar inte senaste vikt/längd så får bli för ett år sedan. Då hade han BMI 22.

Barn är olika. Jag hade klasskamrater i lågstadiet som åt godis och annat skräp konstant och var jättesmala, själv är jag uppväxt i ett hem helt utan godis, kakor, läsk pga att vi var fattiga. Jag gick inte på träningar el dylikt, igen för att vi var fattiga. Däremot fick jag daglig motion då vi bodde i skogen och jag älskade att leka i bergen och träden bakom huset, skolskjutsen kom inte till huset utan jag hade ca en halv kilometer att ta mig.
    Visst är barn olika, och visst kan det finnas undantagsfall där BMI är missvisande. Det finns dock inget i det TS skriver som tyder på att det är så i det här fallet. Av hennes beskrivning så rör sig pojken mycket lite, och det är oklart hur mycket/vad han äter förutom att han inte gillar läsk och grönsaker. Jag menar bara att man ska börja med de enkla och statistiskt sannolika förklaringarna till fetma, dvs att barnet äter för mycket och rör sig för lite, innan man börjar undersöka mer ovanliga orsaker som hormonrubbningar och olika medfödda faktorer. Jag vet att övervikt och fetma delvis är ärftligt, men det hindrar inte att det är tillstånd som faktiskt går att påverka, och jag menar att fokus måste ligga på det, så att det inte blir typ "alla i vår familj är överviktiga, så det är ingen idé att vi försöker hjälpa lille Kalle att bli mer hälsosam för det går ändå inte att göra något åt".
  • Anonym (A 2)
    Elin P skrev 2019-11-28 08:39:35 följande:
    Jag tror det är svårt att ta emot hjälp och kommunicera med en person där man känner att det skurit sig (tänker på relationen mellan er och den aktuella skolsköterskan). Be istället att få en remiss till barnmottagningen där ni bor, och säg att ni inte vill ha mer kontakt med skolsköterskan i den här frågan. Då kan ni få träffa annan personal och få en annan bedömning. Ni kan också få träffa en dietist som kan hjälpa er med maten. Om man inte gör någonting åt en 8-åring med fetma så är det stor sannolikhet att fetman fortskrider upp i vuxen ålder. Det är ju inte tal om att banta barn utan att barnet ska växa på längden men inte öka i vikt. Och mat som är bra för din son TS är ju också mat som är bra för hela familjen (även dottern med anorexi). Maten är ju det viktigaste, är pojken på fritids så brukar barnen röra sig mycket där så det borde inte vara ett problem.

Så jag tycker inte ni ska förneka problemet men be att få hjälp på annat håll.
    Håller med
  • Anonym (Sjuka människor!)

Kramar till dig TS :) och din son! Självklart Älskar Du DITT Barn! Ni idioter till självgoda vidriga människor i denna tråd kan gå och Skämmas nånstans!!!

DU Vet era förutsättningar och Ni VET vad som är Bäst för Er.

Mitt tips - Börja cykla eller gå till och från skolan. Kramar!!

• Anonym (J)
    Anonym (Sjuka människor!) skrev 2019-11-28 15:45:31 följande:

Kramar till dig TS :) och din son! Självklart Älskar Du DITT Barn! Ni idioter till självgoda vidriga människor i denna tråd kan gå och Skämmas nånstans!!!

DU Vet era förutsättningar och Ni VET vad som är Bäst för Er.

Mitt tips - Börja cykla eller gå till och från skolan. Kramar!!

Vad som är bäst för barnet är alltså att föräldrarna älskar sina jobb så mycket att de prioriterar jobben framför sin barns hälsa?
Svar på tråden Skolsköterskan har hybris