Skolsköterskan har hybris
Sonens skolsköterska är helt besatt av vikt, visst sonen är överviktig och ligger på över kurva han är ca 140 lång och väger 45 ca och skolsköterskan är helt rabiat över detta faktum. Hon vägde honom på vårterminen och förfasades över vikten, poängterade att han skulle träna och röra sig över sommaren så skulle hon väga honom vid skolstart igen.
Han äter snart godis är inte förtjust i läsk men äter bra vid måltider (knappt något småätande emellan) men gillar inte grönsaker.
Så nu ringde skolsköterskan igen hon hade vägt sonen i augusti och nu denna veckan igen och ingenting hade hänt, han hade alltså inte enligt henne gått ner i vikt. Hon hade dessutom pratat med sonen om hur en tallrik bör se ut när man äter och att han inte ska sitta vid datorn hela tiden och att han borde börja med någon sport.
Jag blir helt mållös!
Sonen är åtta år, spelar instrument tre dagar i veckan, han bygger jättemycket med lego, ritar och leker med kompisar det lilla han hinner. Han går långa dagar på fritids efter skolan och någon skärmkille är han inte. Han är bara inte förtjust i sporter och den typen av aktiviteter.
Skolsköterskan tyckte att vi borde anmäla honom ändå, jag förklarade att det inte passade varken honom eller oss som familj, och att vi vet om hur han ser ut men att det för oss som föräldrar inte är ett jätteproblem och att vi verkligen inte tänker påpeka hur han äter när vi äter.
Saken är att hans syster som är äldre har anorexia, så att börja diskutera viktnedgång hemma när vi inte ser behovet är uteslutet. Och eftersom tiden inte finns för något annat pga långa dagar så kanske hon kan få fritids till mer rörelse, eftersom det är där han tillbringar mest tid.
Men skolsköterskan vill verkligen inte släppa detta utan vill nu ha ett möte med oss föräldrar.
Jag är varken motiverad eller ser det som ett sådant problem i nuläget att man behöver slå på stora trumman.
Hur ska jag bli av med henne?