• Wed 27 Nov 2019 19:54
    736 visningar
    13 svar
    13
    736

    Klä bebis i bärsele

    Hej!

    Jag är ny på det här med bärsele men då min 6-veckors bebis vägrar vagn så känns det som att jag behöver vänja mig med sele.

    Så till min frågar. Hur klär man en bebis i bärsele när man ska ut? Har inte något plagg som går att stänga runt selen ska tilläggas.

  • Svar på tråden Klä bebis i bärsele
  • Wed 27 Nov 2019 20:03
    #1

    Har haft stickade kläder/flease.

    Gick över till sjal sen och då klädde jag honom tunnare

  • Wed 27 Nov 2019 20:06
    #2

    Du borde kunna ta locket på din vinteråkpåse( om du har en åkpåse där locket går att ta av alltså, många har det) och med hjälp av vanthållare sätta fast det på selen så att bebisen sitter som i en liten varm mysig påse. Då skulle du kunna ha vanliga kläder på bebis under samt mössa, tossor och vantar. Beroende på hur kallt det är/blir så kanske du även behöver en tunnare fleeceoverall. Bra om ni tex går ut först och sen in i en affär, bara ta av locket istället för att ta ur bebisen ur selen.

  • Wed 27 Nov 2019 20:08
    #3
    Moder1 skrev 2019-11-27 20:03:09 följande:

    Har haft stickade kläder/flease.

    Gick över till sjal sen och då klädde jag honom tunnare


    Flease?
  • Wed 27 Nov 2019 20:17
    #4
    +1
    Karins08 skrev 2019-11-27 20:08:09 följande:
    Flease?
    Du kunde inte räkna ut att hon menar fleece? Ganska uppenbart att det bara var ett stavfel.
  • Wed 27 Nov 2019 22:41
    #5
    LoveRain skrev 2019-11-27 20:06:31 följande:

    Du borde kunna ta locket på din vinteråkpåse( om du har en åkpåse där locket går att ta av alltså, många har det) och med hjälp av vanthållare sätta fast det på selen så att bebisen sitter som i en liten varm mysig påse. Då skulle du kunna ha vanliga kläder på bebis under samt mössa, tossor och vantar. Beroende på hur kallt det är/blir så kanske du även behöver en tunnare fleeceoverall. Bra om ni tex går ut först och sen in i en affär, bara ta av locket istället för att ta ur bebisen ur selen.


    Lock på åkpåse? Antar att jag inte har det eftersom jag inte förstår vad du menar. Men det låter ju smidigt att klä in selen istället för att klä på bebisen. Hmmm....kanske kan man få fast en filt på något vis. Klädnypor, kan det funka?
  • Elin P
    Thu 28 Nov 2019 10:38
    #6

    Jag lånade en jacka av min man så jag kunde knäppa den runt barnet också. Man kan ju kolla på secondhand efter en jacka i storlek för stor (finns ju speciella bärjackor också att använda om man vill köpa en sån). Tyckte det var smidigast då jag också upplevde det som svårt att veta om barnet var tillräckligt klädd i sjalen. Hade också en vagnvägrare som jag bar i sjal mycket även inomhus. Då kunde man bara slänga på sig den stora jackan och gå ut om bebis somnat i sjalen, inga extra kläder behövdes på honom förutom mössa :)

  • Thu 28 Nov 2019 10:48
    #7
    Moder1 skrev 2019-11-27 20:03:09 följande:

    Har haft stickade kläder/flease.

    Gick över till sjal sen och då klädde jag honom tunnare


    Tack! Får jag fråga varför du klädde honom tunnare i bärsjalen?
  • Thu 28 Nov 2019 10:49
    #8
    Elin P skrev 2019-11-28 10:38:23 följande:

    Jag lånade en jacka av min man så jag kunde knäppa den runt barnet också. Man kan ju kolla på secondhand efter en jacka i storlek för stor (finns ju speciella bärjackor också att använda om man vill köpa en sån). Tyckte det var smidigast då jag också upplevde det som svårt att veta om barnet var tillräckligt klädd i sjalen. Hade också en vagnvägrare som jag bar i sjal mycket även inomhus. Då kunde man bara slänga på sig den stora jackan och gå ut om bebis somnat i sjalen, inga extra kläder behövdes på honom förutom mössa :)


    Tack för tipset!
  • Thu 28 Nov 2019 15:50
    #9
    Fröken W skrev 2019-11-28 10:48:31 följande:

    Tack! Får jag fråga varför du klädde honom tunnare i bärsjalen?


    För att han satt mot mig=delade min värme på ett annat sätt
  • Thu 28 Nov 2019 20:19
    #10
    Moder1 skrev 2019-11-28 15:50:26 följande:

    För att han satt mot mig=delade min värme på ett annat sätt


    Ok. Det kanske är olika beroende på vilken sele man har för jag upplever ju att bebisen sitter mot mig väldigt mycket i vår sele. Tack för förklaringen!
  • Thu 28 Nov 2019 21:08
    #11
    Fröken W skrev 2019-11-28 10:48:31 följande:

    Tack! Får jag fråga varför du klädde honom tunnare i bärsjalen?


    En annan förklaring till varför man kan klä barn lite tunnare i en sjal jämfört med en bärsele är att det är mer tyg runt barnet när man har sjal. Ofta har man 2-3 lager tyg runt barnets kropp, från knäna ända upp till nacken. En bärsele är lite mer öppen.
  • jvh
    Fri 29 Nov 2019 18:35
    #12

    Det finns jackor med en extra del som går att ta av och på vid behov för när man vill få plats med bärsele. Kanske kan vara något. Här är ett exempel; https://www.bonprix.se/produkt/mammajacka-med-babyficka-foer-graviditeten-och-efterat-kastanjeroed-966343/#image

  • Fri 29 Nov 2019 18:38
    #13
    Fröken W skrev 2019-11-27 22:41:23 följande:

    Lock på åkpåse? Antar att jag inte har det eftersom jag inte förstår vad du menar. Men det låter ju smidigt att klä in selen istället för att klä på bebisen. Hmmm....kanske kan man få fast en filt på något vis. Klädnypor, kan det funka?


    Många åkpåsar har lock som går att helt ta bort. Tex Elodie details, bjällra of Sweden osv.

    Klädnypor och filt funkar säkert, blir landlevande då snyggt dock
Svar på tråden Klä bebis i bärsele