Islam
Varför jag tycker illa om en religion som godkänner våldtäkt av krigsfångar, pedofili, slaveri, dödsstraff för homosex, tvångsgifte ...
.
Ja, egentligen tror jag att vi kan lära oss mycket av islam.
Varför jag tycker illa om en religion som godkänner våldtäkt av krigsfångar, pedofili, slaveri, dödsstraff för homosex, tvångsgifte ...
.
.
Var har du fått den uppfattningen ifrån? Har du träffat ens muslimer? Läst koranen?
Men det hänger inte på religionen utan på kulturen. Och det är ALLTID de fattiga som gör så. Även i dem muslimska länderna. T.ex. i Iran blev det ju livsfarligt för rika människor, de blev lynchade.
Begriper inte vad du menar. Varför skulle det hjälpa att undvika islam för att inte bli bombad, skjuten eller våldtagen??? Och som sagt, det hänger inte på religionen, utan på vissa kulturer och att de inte vill anpassa sig när de kommer till Sverige.
Det är betydligt svårare att hålla ihop ett stort land med extremt fattig befolkning än ett mindre land med mindre befolkning något som historien visat.
Bangladesh var i framkant och grundades som sekulärt med en bra människosyn.. alltså du kanske borde läsa på lite ? Gissa när det blev ok att bränna kvinnor som var otrogna, inte fan var det när engelsk lag tillämpades.
Fast en demokrati betyder egentligen bara att det styrs av majoriteten över minoriteten i beslut, krasst sett.
Du har minst 12 vanligare former att välja mellan.. allt från liberal demokrati till guidad demokrati där besluten är betydligt mer centraliserade rakt igenom a la Ryssland.
Problemet är ju de som följer såna gamla böcker bokstavligt. Och att islam finns i många fattiga, outvecklade länder, där folk är obildade och tolkar bokstavligt istället för att tänka efter själva.
Det stämmer inte när det gäller Iran. Landet var sekulärt, religion spelade ingen stor roll. Och rikt. Sedan kom revolutionen som bara utgick ifrån dem fattiga. Det var de som var så fanatiskt religiösa. De rika, välutbildade var inte det.
Och samma sak stämmer för andra länder - Pakistan, Turkiet och även mellanösten.
Turkiet har väl aldrig varit rik på senare tid! Och inte heller fanatiskt religiös.
Svårt att säga, kan bero på allt möjligt. Jag ser bara ingen logik i varför en religion skulle göra ett land fattigt. Det är ytterst ologiskt. Förutom förstås om de satsar helt och hållet på annat.
Det där låter helt orimligt. Så antagligen har det andra orsaker.
Utbildning gör definitivt stor skillnad för rikedomen. Men det kommer du med först nu.
Om folk är lyckliga - det ingick ju inte ens i frågan, vi pratade endast om rik - fattig. Naturligtvis är folk lyckligare med demokrati och jämlikhet.