Inlägg från: Sonjassoja |Visa alla inlägg
  • Sonjassoja

Islam

Boobiesarepoetryinmotion skrev 2019-11-29 21:12:03 följande:
    Du har noll koll! Drar alla över samma kam.

Att du blandar in religion i ditt resonemang visar bara hur obildad du är.

Ditt resonemang skulle isåfall även gälla alla de kristna länderna...till och med Sverige där samerna och andra minoriteter fortfarande diskrimineras och förtrycks.
    Ditt svar visar hur outbildad du är.
  • Sonjassoja
    Boobiesarepoetryinmotion skrev 2019-11-29 23:51:36 följande:
    Du bara slingrar dig och bortser från fakta som exempelvis nazismen och de fasansfulla övergrepp som begicks. Man skulle kunna beskylla kristendomen för detta, men det är ju helt fel...precis som det du vräker ur dig.

Jag har studerat religionsvetenskap i många år och vet att religionen inte är ond. Tvärtom! Det är idioter med makt som använder religionen som en förevändning att begå brott.

Att påstå att muslimer är onda är ju ett bevis på bristande kunskap. Det finns goda och onda människor överallt...oavsett om de är ateister eller troende.

Vad som sedan är gott och ont är en helt annan diskussion.

Ha det gott!
    Känns som du har rätt dålig koll på Islam.
  • Sonjassoja
    Liberté skrev 2019-11-30 23:18:55 följande:
    en.wikipedia.org/wiki/Relations_between_Nazi_Germany_and_the_Arab_world

en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Nazi_Germany

www.dw.com/en/how-nazis-courted-the-islamic-world-during-wwii/a-41358387

isgap.org/wp-content/uploads/2011/10/paper-herf-2-5-09.pdf

en.wikipedia.org/wiki/Collaboration_with_the_Axis_Powers

Du sa vadå ?  

Kom tillbaka när du har något att komma med förutom din egna missriktade "religionsvetenskap"

Nej jag är inte SD jag är direktdemokrat... dessutom så är det skitsamma vad för politiskt parti jag skulle tillhöra idag då det som jag visar dig redan hänt.

Islam är en cancer.
    Bra skrivet!
  • Sonjassoja
    Boobiesarepoetryinmotion skrev 2019-12-01 00:39:29 följande:
    Nope, jag har bra koll!

Tyvärr sprids mycket felaktigheter pga okunskap. Denna okunskap är långt farligare än alla religioner.
    Vad har du för religiös tillhörighet? 
  • Sonjassoja
    Storogrå skrev 2019-12-02 13:08:42 följande:

Tänk vilket vacker plats världen skulle vara utan Islam! Till och med djuren får akta sig att bli våldtagna och säkert träden också. Vilket mardröm att vara kvinna och födas in i det här. 

Håller med!
  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-02 14:06:24 följande:

Men mitt poäng egentligen är ju: Självklart ska vi säga ifrån när vissa invandrargrupper försöker införa liknande regler som in sina hemländer, om grupper av somalier (inte alla somalier, missförstå mig inte) står i Rinkeby centrum och hindrar kvinnor  (somaliska kvinnor, men oavsett) ifrån att komma in på centrum. Det finns fler exempel förstås, det är inte bara den gruppen. Och över huvudtaget ska man säga ifrån om vissa försöker förändra samhället i en riktning som inte är trevlig. 

Men detta har inte direkt med islam att göra. Det har med deras kultur att göra (detta inte som ursäkt, de borde förstå att det råder en annan kultur här) och ibland också med att de missförstår kulturen här. Med det menar jag, en del tror att det är fritt fram när inte folk säger ifrån på skarpen. Och där ska vi inte vara för mesiga utan sätta stopp. Men inte skylla på religionen. De gör de redan ;) 

Det är ju det som är så JÄVLA sorgligt! Vilket Islam gör! Helt åt helvete! Noll respekt för människorna som redan bor i länderna som de kommer till. Bara sprider sitt hat, tvång och rädsla mot alla som inte håller med. Så deprimerande och ledsamt.
  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-02 15:10:21 följande:
    Men då ska man göra något åt DET. Religion har egentligen inte med saken att göra. Det är bara en passande ursäkt. 
    Ja, lägg ner Islam. Njaa... Är det verkligen så? Tycker rätt många försöker undvika Islam, ändå blir man bombad, skjuten, våldtagen mm i den avskyvärda religionens namn. 
  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-02 16:49:05 följande:
    Begriper inte vad du menar. Varför skulle det hjälpa att undvika islam för att inte bli bombad, skjuten eller våldtagen??? Och som sagt, det hänger inte på religionen, utan på vissa kulturer och att de inte vill anpassa sig när de kommer till Sverige. 
    Jag förstår att du inte förstår. Och tror mig, den kulturen går hand i hand med Islam. Vart är den goda guden när vi behöver honom. 
  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-02 17:14:21 följande:
    Jag förstod inte för att du skrev en röra som var omöjligt att tolka, rent språkligt. 
    Ja det är lite som Islam, en ondskefull röra som inte går att förstå. Den bara finns för att göra livet miserabelt för alla.
  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-02 18:14:39 följande:
    Sporthallen var ju inget islamist dåd. Du har uppenbarligen inte läst nyheterna idag. Och att de TROR att de gör guds vilja, betyder ju inte att de har rätt. Det visar bara vilka losers de är. Det är ungefär samma sorts människor som gör "school-shootings" i USA. 
    Väldigt konstigt skrivet...
  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-03 10:48:16 följande:
    Jag gick inte genom svenska skolan, jag är själv tysk-född, har gått i katolsk skola i Tyskland och undervisar engelska och tyska. 

Och var skrev jag engelska. Och varför skulle det inte vara okej att blanda det, i ett forum?
    Får du något gjort på dina lektioner eller är du såhär mot dina elever också?
  • Sonjassoja
    Jasmine00 skrev 2019-12-03 16:41:03 följande:

Jag är tillsammans med en somalier, jag är svensk om det var någon betydelse är jag 20 år och han 25 och jag vet inte huuur många som sagt att jag ska akta mig, att jag absolut inte ska bli muslim. Det folk inte förstår är att islam är en religon och att det finns olika tolkningar (känns som jag söker ett annat ord) och extremister i alla religioner. Alla muslimer dras alltid över en kant och det är så jävla fel, inte fan drar man upp KKK när man nämner att man är kristen trots KKK har tagit mycket från kristendomen.

Ska ni gifta er i framtiden? 
  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-03 17:27:17 följande:
    Det är därför jag säger att svenskarna är för mesiga där.  Självklart ska man kunna kritisera och man ska påpeka det genast. Jag tycker även man ska informera nyanlända om vad de får acceptera och anpassa sig till om de bor i Sverige. Och göra tydligt att man straffas om man inte följer lagen. 

Och de moderata muslimerna brukar vara helt med på att ta avstånd från extremisterna. I alla fall tidigare. De senaste åren har jag intrycket att det har svängt lite, för att de inte känner sig accepterade, känner med med-anklagade. Det är väldigt synd om det blir så. 

Det förvåna mig inte, det som har hänt henne. Ibland tar man det inte tillräckligt på allvar. Man skyddar inte heller unga tjejer tillräckligt ibland. Socialtjänster tror inte att det är är så illa. 
    Du tror mycket du. Kanske ska läsa lite fakta än att tro så mycket?
  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-05 00:04:48 följande:
    Om vem bryr sig om dem?! Allvarligt. De har aldrig ansetts vara pålitliga, ingen litar riktigt på dem

Det tar LÅNG tid för ett land att få ett bra rykte, men det går fort att få ett dåligt. 

Varför riskera konflikter med andra länder fullständigt i onödan? Använd lagarna som finns! Det är bara att anmäla pappor som låser in sina tonårsdöttrar (för frihetsberövande - vi har ju lagen!) och liknande. Låt de betala böter op de inte skickar sin barn till skolans simundervisning! Istället gör man inte det, för att man är rädd att kallas för rasist. Det är dags att börja anmäla - inte orsaka internationella konflikter i onödan. 
    Vad trevligt skrivet... Enligt din övertygelse då eller? 
    Lagarna används, fast det är knappas där problemet ligger, eller hur?
  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-05 13:30:10 följande:
    Det går absolut att begränsa den. Det räcker med att säga: Sverige är ett sekulärt land. Religion är privatsak som inte ska tvingas på andra människor. Det innebär också att det inte ska föras oväsen - inga böneutropare och inga kyrkoklockor heller, då är det rättvist. Ingen hänsyn till religion på jobbet om det på något sätt stör. Kanske kan man t.o.m. ha någon muslimsk helgdag med i kalendern, eftersom ändå många barn skulle vilja vara lediga då. Det ser jag inte som ett problem. Och matfrågan är inte heller längre ett problem, då många vill äta vegetariskt. Det kan även muslimerna göra då om det skulle vara fläsk, t.ex. i skolan. 

Däremot tycker jag att det vore osmart, odiplomatiskt att särbehandla islam. Det får motsatt effekt om man kritiserar deras religion. Förnyelse måste komma inifrån. Och religioner är aldrig demokratiska.
    Tyvärr så funkar det inte så. Blanda inte in kristendomen, vi är kristna här och inget annat, så självklart ska vi få höra kyrkan. Religionsfriheten är inte samma sak som religionsförtryck, vilket Islam sysslar med, därför har den ingen plats i ett demokratiskt och religionsfritt samhälle.

Tycker det vore väldigt bra utav Sverige att visa vägen och säger nej tack till Islam, för det finns väldigt starka skäl till det. Det här skulle också ge vägledning till andra länder förhoppningsvis. Tyvärr kommer aldrig att ske, precis som att Islam skulle förnyas.
  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-05 16:57:51 följande:
    Visa vägen mot ett intolerant samhälle som bryter mot mänskliga rättigheterna??? Jag hoppas inte. Det finns inga undantag av demokratin. Om man går ifrån den så är det ingen demokrati länge. Så försök inte säga att det blir ett demokratiskt samhälle, det blir motsatsen. 
    Självklart finns det. Japp det säger jag. Allt skulle vara mycket bättre utan Islam i en demokrati. Bara köra en folkomröstning och se vad alla tycker. Så självklart kan det funka. Och kom inte och säg bla bla det strider mot det osv osv. Om tillräckligt många vill en sak, då blir det så. Och om regerande parti/partier sätter sig emot detta så blir de inte så långvariga i makthavande position. Så självklart går det inom en demokrati, bara majoriteten vill.  
  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-05 17:17:51 följande:
    Jag bara sammanfattade det du sa, så att du vet vad jag svarade på, men jag ser det inte så att det är religionen som överväger där, utan det är kulturen som avgör hur religionen tolkas. Dvs det finns samhällen där man har en "hårdare" kultur, primitivare kan man säga, kanske låg utbildningsnivå och/eller stora klassskillnader, och där har man nog också en mer ordagrann, hårdare tolkning av koranen. Medans man i ett modernt, liberalt land inte kommer att ens överväger  att  göra som det står. 

Så du tycker att dem som IS lyckas rekrutera går och slåss för en extrem-tolkning av islam gör det av ren övertygelse? Du säger om du hade flyttat till ett sånt land.... men de har inte flyttat, de är födda här. De har aldrig levt i sina föräldrars hemland. De har gått i skolan här och lärt sig bara svenska värderingar i skolan. Och hemma? Deras föräldrar är oftast inte ens extrema muslimer. Var har de då fått dessa värderingar ifrån helt plötsligt? Jo, några har övertygat dem, med löften att de skulle bygga upp rena paradiset där. Och vad hade de här? I regel var de då dåliga i skolan, skoltrötta, många hade typiska tonårsproblem. De hatade sitt liv för tillfället och ville bara komma ifrån det och inte göra så som deras föräldrar ville. För det hade ju inte gått så bra för dem heller. 

Jo, det finns förstås många extrema kristna grupper också, men när det gäller kristna i mellanösten så tror jag ändå att det inte är någon speciell sekt (de är ortodoxa, har jag för mig). Min svägerska är därifrån, hon är kristen från Turkiet, Syrianer. Hon säger att det är kultur. Tjejer får inte ha sex före äktenskapet - förresten inte killar heller. Och det är jättenoga med det. 
    Fel. Uppenbarligen har de inte fått med sig svenska värderingar. Det är ett rätt känt faktum vid det här laget att integrationen är misslyckad i detta land. Människor dras till sina egna, kolla bara på Stockholm, Malmö och Göteborgs förorter. Det är inte direkt kristna som härjar. EFTERSOM det finns en stark vilja att sprida deras sätt att leva och utföra sin religion på. Det finns ingen respekt här att hämta och det hör verkligen inte hemma i en demokrati.
  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-05 20:12:57 följande:
    Tänker du inte lite väl enkelt här? Det är klart att de har fått med sig svenska värderingar! Men alla människor kan ju bestämma sig att vända ryggen till dessa? De känner sig illa behandlade av någon anledning och bryr sig inte längre om att vara lojala mot Sverige. Så är det säkert. Frågan är, ligger det något i det, eller är det bara en fix idé som någon har intalat dem. 
    Det gör jag säkert. Ska krypa tillbaka under min sten nu, nä vänta, vad nu!? Till och med min sten fick inte vara ifred. Hmmmm... Tydligen hade det varit en gruppvåldtäkt här, sedan några skottlossningar och nu här stenen sprängd också. Till min förvåning ligger en fabrik nu här som tillverkar bombbälten/väskor/västar. Surt! Aja, tur att vi har demokratin kvar. Ska inte klaga, äntligen kan jag gå klädd som en kvinna, behöver bara dra på mig en svart sopsäck. Tror jag ska ta mossa och linda den runt fötterna, fast det kanske räknas som upphetsande... Aja, skönt att vi har demokratin kvar...      
  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-13 08:52:59 följande:
    Har du även läst bibeln? Där står det också att otrogna kvinnor ska stenas till döds och en massa annat hemskt. Och även i nya testamentet står en hel del som kristna numera inte skulle drömma om att ta på allvar eller t.o.m. rätta sig efter.

Problemet är ju de som följer såna gamla böcker bokstavligt. Och att islam finns i många fattiga, outvecklade länder, där folk är obildade och tolkar bokstavligt istället för att tänka efter själva. 
    Problemet är Islam! ^^ 
Svar på tråden Islam