Inlägg från: Storogrå |Visa alla inlägg
  • Storogrå

Islam

AndreaBD skrev 2019-12-03 13:03:35 följande:
    Du vill att jag ska läsa något som jag har vetat i 35 år?? Allvarligt, jag vet inte, kanske är du bara tonåring, annars förstår jag inte varför det skulle vara något nytt. 

Poängen är: Den där boken är skriven för 1400 år sedan. Världen såg ut så då. Världen ser inte så längre. Förstår du? Det är därför det står såna saker både i koranen och i bibeln - för att det var så DÅ. 

Gör vi kristna så att vi gör exakt som det står i bibeln? Slår vi våra barn, stenar ihjäl otrogna kvinnor osv.  bara för att det står i bibeln? Varför ska då muslimer behöva göra så? Svensk lag gäller. Om de bryter den och agerar enligt sin religion istället - fängelse och utvisning där det går (dvs de som inte är medborgare). 

Om svenska myndigheter inte hade varit för mesiga, hade vi inte haft dessa problem.
    Frågorna du borde ställa dig är: Varför har så många muslimer kvar ett liknande tankesätt som för 1400 år sedan och vill sprida det, varför följa något som skrevs för 1400 år sedan, varför tar du upp kristendomen när tråden handlar om Islam? Uppenbarligen borde du läsa på, eftersom att det känns som du missat något. 

Vi??? Du må vara religiös, jag följer logik.

A okej...  Jaa Fan vad mesigt det är att försöka hjälpa sina medmänniskor, fan vad mesigt att försöka göra rätt när andra länder inte ställer upp, fan vad mesigt att ha religionsfrihet och öppna upp dörrarna för människor som kommer hit och bara skiter bokstavligen talat över vårat sätt att leva på, fan, listan är lång. Vi försöker i alla fall åstadkomma något här i Sverige. Fast det inte funkar, så betyder det inte att vi är mesiga, tvärtom! Det är svaga människor som inte vågar ta tag i problemen. Jag tycker att vi ska vara stolta istället!
  • Storogrå
    AndreaBD skrev 2019-12-03 14:46:18 följande:
    Du läser ju inte ens vad man skriver! 

Jag är ateist - vet du vad det är? Inte att man är religiös i alla fall.

Och plötsligt vill du hjälpa medmänniskorna, öppna dörrarna och ha religionsfrihet - det lät inte så nyss!  Men om man ska ha det  - vilket jag också tycker man ska ha - då bör man ändå akta sig för att dessa medmänniskor inte utnyttjar en helt och hållet. Och det gör vissa. Vissa ekonomiskt, andra genom att hatpredika en extremist-variant av islam på torg och andra ställen. Där är det läge att sätta stopp. Dessa individer måste man ta bort (låsa in eller utvisa). Istället drabbas snarare de moderata muslimer, med familjerna, med barn och allt. För att man inte vågar ta tag i bråkstakarna. Ja, det tycker jag är fegt. 

Och säg inte att jag inte ska ta upp kristendomen. Du framställer det ju som om det bara är islam, och det är det inte. JUST NU har vi inte problem med kristna extremister. USA har problem med dem  -  just nu. Polen säkert också. Och det är inte många år sedan vi har haft problem med grupperingar som Livets ord eller  vad de nu hette med Kristi brud och psykopat-pastorn.  Det finns extremister i alla religioner. Att det finns fler i islam just nu har självklart mest politiska och sociala orsaker.

Jag är inte ett dugg förvånad över att de vill komma till Europa och styra och ställa här, det har ju västvärlden gjort i årtionden i deras länder, Iran och Irak är bara exempel av många. 
    Jo det gör jag. Rolig du! Du själv läser inte källor som finns i tråden, för att du uppger att du vet det som står (rätt konstigt men men). Sedan säger du också att du inte läser allt så noga. GRYMT! Du förstår nu att du inte låter så trovärdig i det du säger? 

Nej det är du inte. Ja jag vet vad det är och om du visste vad där är, så skulle du också veta att det är lite djupare än så...

Vad pratar du om nu? När har jag sagt det där som du påstår att jag sagt??? Jag är emot Islam, eftersom Islam är INTE demokratiskt på något sätt.

Ja men då kan vi diskutera allt i den här tråden, vet du vad tråden heter eller vilken fråga trådstartaren ha ställt?  Du går hela tiden utanför ramen och börjar prata om andra religioner. Så du drar upp alla dessa exempel för att neutralisera det hela eller vad är din infallsvinkel? Du vill få andra att tro att alla religioner är lika vidriga som Islam? Kan svara på det... Nej, det är dem inte! Grattis, nu vet du! Ska vi ta och väga upp det mot 11 september, ISIS, händelserna i Sverige, England, Spanien, Tyskland, Frankrike, Belgien osv osv??? Okej...

Muslimerna är ju så fredliga mot oss européer och andra länder också, eller? https://sv.wikipedia.org/wiki/Islamiska_expansionen
    Är väl ingen idé att ange en källa, du kommer ändå inte att titta.
  • Storogrå
    AndreaBD skrev 2019-12-03 19:02:48 följande:
    Men jag behöver ju inte titta på den länken, då jag har läst mer seriösa artiklar om ämnet. Självklart hänger faran av en islamsk expansion över oss. Det är ju därför jag blir så frustrerad när folk tänker så osmart. Vad vill DU då att man ska göra? "Förbjuda" islam? Då har du verkligen invasionen här snart! Det finns 1, 8 miljarder muslimer i världen. Visserligen är de kristna lite fler, men de håller ju inte ihop som grupp. Och då är samtidigt demokratin åt skogen, för då har den ju tappat trovärdighet

Muslimerna skulle inte heller hålla ihop, eftersom de moderata muslimer inte alls vill räknas i samma kategori som extremisterna. Men om man nu - som du och några andra - drar alla över samma kam, då är ju risken stor att de ändå håller ihop, och då har vi ingen chans. Då får vi ett muslimskt Sverige snart och det är just det som jag inte vill ha. 

Jag vill däremot få dem moderata muslimerna på samma sida, så att vi kan bli av med extremisterna. 

Och eftersom du tjatar om andra religioner - du kanske inte är medveten om att det gamla testamentet även gäller inom islam? Dvs. judar, kristna och muslimer har delvis samma del av boken där.
    Ja där rann det till... ;) Önskar dig lycka till.
  • Storogrå

[quote=80076315][quote-nick]AndreaBD skrev 2019-12-03 19:49:21 följande:[/quote-nick]Hä? Det är inte som om det något nytt. Jag har varit väldigt medveten om det i minst 10 år och har aldrig ändrat åsikt. Men poängen är: Du kan inte avskaffa en religion som har 1, 8 miljarder medlemmar. Du måste samarbeta med alla som är vettiga. [/Nu vet jag inte vart du har fått det ifrån. Men tro på du. Jag vill inte ha en odemokratisk religion i närheten bara. För att den är fruktansvärd. Hur du än vrider och vänder på det, så gynnar den religionen ingen. Varför skulle man vilja göra sin lilla frihet ännu mindre? Det är sorgligt att du missar helheten i hur världen fungerar. Men tro på du, det är du bra på.

• Storogrå
    AndreaBD skrev 2019-12-03 19:49:21 följande:
    Hä? Det är inte som om det något nytt. Jag har varit väldigt medveten om det i minst 10 år och har aldrig ändrat åsikt. Men poängen är: Du kan inte avskaffa en religion som har 1, 8 miljarder medlemmar. Du måste samarbeta med alla som är vettiga. 
    Intressant nog funkar det inte så. Vad säger det mig att du vetat något i minst 10 år, när du har uppenbara brister i övrigt. Varför ska vi låta 1.8 miljarder styra över alla? Varför kan inte Islam tolerera oliktänkande? Återigen, Islam tro sig stå över allt annat, vad är det som är så svårt att förstå? Allt skulle funka jättebra om det fanns någon från denna onda religion som skulle vilja samarbeta. Förstår du?  
  • Storogrå
    AndreaBD skrev 2019-12-03 22:40:08 följande:
    Om det är nån här som inte vet hur världen fungerar.....Du kan inte dem mest grundläggande begrepp och koncept som man lär sig på högstadiet. Inklusive demokrati.

Och om du inte vill ha demokrati - men jag är inte beredd att släppa den. Och demokrati innebär även religionsfrihet. Ett samhälle utan religionsfrihet är ganska långt ifrån demokrati. 
    Intressant. Synd att du inte förstår.
    Självklart ska det finnas religionsfrihet, dock ska det inte finnas religioner som är nedvärderande och kränkande osv osv mot demokratin, vilket Islam är. Alltså kan inte Islam ingå i religionsfrihet, eftersom att den ser bara sina egna som jämlikar. Det finns inget som tyder på att detta ska eller kommer förändras. Varför då köpa det? Jag tror det skulle må bra över att åka till Syrien och se hur det ser ut.  
    Islam har ingen plats i ett demokratiskt samhälle.
  • Storogrå
    AndreaBD skrev 2019-12-03 23:52:48 följande:
    För sent. Du ser inte att man inte kan ändra det nu, ixg det är fakta. Man hade i så fall fått göra det bra tidigare. Det är det jag menar - för mig får islam gärna försvinna, men det är något som ett barn skulle kunna få för sig att man kan ändra. Var så god, avskaffa islam! Hur skulle det gå till!
    Ja det blir svårt helt klart!
  • Storogrå
    AndreaBD skrev 2019-12-04 11:14:05 följande:
    Det är just inte fråga om svårt - det är helt omöjligt. Man behöver inte ens fundera över det.
    Jo det tycker jag verkligen, eftersom att Islam inte hör hemma i en demokrati. I dagens samhälle handlar det om utbildning och upplysning. Människor som för med sig islamistiska tro behöver veta att det inte är gångbart i en demokrati eller där andra religioner har sitt fäste. Islam inbringar aldrig respekt till sina medmänniskor, speciellt inte kvinnor. Noll respekt.
  • Storogrå
    AndreaBD skrev 2019-12-04 13:08:26 följande:
    Man ska använda dem lagarna som finns, det demokratiska systemet som vi har - så klart. Man kan inte förbjuda en religion, det går emot allt vad demokrati innebär. Däremot kan man bestraffa allt som går emot svensk lag. Det är den vägen man får gå. Jag fattar inte ens hur man kan diskutera det, för det är så självklart. Om vi vill behålla vår demokrati så får vi också agera enligt den. 

Enda undantaget vore om det fanns en konkret plötslig hot mot demokratin som inte går att avstyra genom lagen. Men jag är ganska säker på att det inte finns såna luckor i lagen. I Weimar-republiken i Tyskland fanns det såna luckor. Annars hade inte Hitler kunnat komma till makten. Fast det är inte hela sanningen heller. Han hade ändå inte kunnat komma till makten om de inte dessutom hade agerat mot lagen (bara för att Hitler tjatade på dem). De kanske var oerfarna, helt enkelt. Men det är knappast tänkbart i Sverige i nuläget. 
    Självklart måste vi diskutera det, eftersom att det är ett hot mot demokratin. Ja det blir svårt, dock är det så många delar (för många) utav Islam som inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle. Så självklart borde man kunna förbjuda en religion, speciellt Islam, eftersom den gör så många övertramp mot människors frihet. Bästa vore att hålla en folkomröstning. Fast i Sverige säger det inte så mycket mer vad människorna tycker. Jag vill i alla fall inte leva i en absolut diktatur. Det är ett direkt hot och det behövs inte ens diskuteras, det är fakta. 
  • Storogrå
    AndreaBD skrev 2019-12-04 14:23:26 följande:
    NEJ! Det är exakt det som är poängen. Man kan inte kompromissa med demokratin genom att vara odemokratisk när det passar. Då har man ingen demokrati utan i bästa fall en bananrepublik. 

Det finns lagar man kan använda sig av, så fort någon går över gränserna. 
    Tycker inte det är så lätt. Precis, varför då bjuda in något som stor emot allt som har med demokrati att göra? Islam är så långt ifrån det som man kan komma, så varför vilja ha det här? Dags att sätta ner foten och bestämma oss för vilket samhälle vi vill ha.

Uppenbarligen fungerar inte lagarna eftersom att Islam respekterar bara sina egna och kommer alltid att göra det. Självklart ska alla få komma hit, dock måste de då vara beredda på att följa våra seder och demokrati och lämna Islam utanför, för det är inte gångbart här. Tyvärr kommer det aldrig att hända, för människor som du vägrar att se det. 
  • Storogrå
    AndreaBD skrev 2019-12-04 16:58:06 följande:

Så du vill ha en diktatur! Samarbeta då med extremisterna, de vill nämligen samma sak! 

Antigen har du inte lärt dig något i SO-undervisningen på högstadiet, eller så är du bara 13, 14 år. Demokratin och rättsstaten är det som vi måste värna om mest. Vi kan inte göra undantag ifrån den. Dessutom blir den som gör såna undantag straffad eller avsatt om det är en politiker (eller en domare).

Det finns inget mittemellan diktatur och demokrati - antigen har man en rättsstat eller så har man det inte. Och i en rättsstat kan man aldrig förbjuda en religion. Religionsfriheten är inskriven i grundlagen och det räknas dessutom som mänsklig rättighet och finns med i europakonventionen. EU skulle inte acceptera ett land som inte har religionsfrihet som medlem (om Sverige då skulle slängas ut, vet jag inte). 

https://www.svd.se/religionsfriheten-far-aldrig-begransas
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Religionsfrihet

Nej, om du hade läst något jag skrivet, så är det jag motsätter mig totalt.
    Du har missat mer än SO-undervisningen skulle jag tro... Allt är inte svart eller vitt. Det finns hjälp att få.
    Dock finns olika sätt att handskas med en demokrati, t.ex. att varför tillåta något som inte har med demokrati att göra och istället begränsa det? Vakna?

Varför skicka något jag har vetat i över 20 år? Kanske är det dags att du läser på lite vetja. 
  • Storogrå
    Praktisk58 skrev 2019-12-13 19:49:59 följande:
    Så du tror inte demokrati, utbildning och jämnlikhet gör ett samhälle rikt och lyckligt ? Ja, måste vara ngt annat då
    Ja, AndreaBD lever i sin egna lilla värld ^^
Svar på tråden Islam