• Sat 30 Nov 2019 00:45
    952 visningar
    8 svar
    8
    952

    Mamma överger sitt barn

    Hejsan jag har värdens underbara dotter i mina ögon.

    Jag gör allt för henne ock hon bor hos mig.

    Min dotters mamma har valt bort henne ock jag förstår

    Inte hur en mamma kan göra så mot sitt barn som bara är 6 år.

    Mamman prioriterar sig själv i första hand

    Ock i andra hand sina hästar.

    3 hand så är det alkohol och festa.

    Kvar är det 3.5 timmar som hon har spenderat med sin dotter på 4 veckor.

    (På en parkbänk enligt mmman)

    Jag som pappa ser att min dotter saknar en mamma och är väldigt

    Besviken på den hon hade för många år sedan.

    Hur kan jag hjälpa min dotter på bästa sätt när mamman inte ringer eller

    Pratar alls med min dotter. Jag vill att dottern ska må så bra som möjligt.

    Finns det andra pappor som har en helt frånvarande mamma till sitt barn.

  • Svar på tråden Mamma överger sitt barn
  • Sat 30 Nov 2019 00:58
    #1
    +1
    Tomas melgaard skrev 2019-11-30 00:45:26 följande:

    Hejsan jag har värdens underbara dotter i mina ögon.

    Jag gör allt för henne ock hon bor hos mig.

    Min dotters mamma har valt bort henne ock jag förstår

    Inte hur en mamma kan göra så mot sitt barn som bara är 6 år.

    Mamman prioriterar sig själv i första hand

    Ock i andra hand sina hästar.

    3 hand så är det alkohol och festa.

    Kvar är det 3.5 timmar som hon har spenderat med sin dotter på 4 veckor.

    (På en parkbänk enligt mmman)

    Jag som pappa ser att min dotter saknar en mamma och är väldigt

    Besviken på den hon hade för många år sedan.

    Hur kan jag hjälpa min dotter på bästa sätt när mamman inte ringer eller

    Pratar alls med min dotter. Jag vill att dottern ska må så bra som möjligt.

    Finns det andra pappor som har en helt frånvarande mamma till sitt barn.


    Trist historia, men är inte frågan, hur kan en förälder oavsett kön försumma sitt barn?

    Blir rädd av ditt resonemang att det är värrre då kvinnor gör så, hur många barn saknar inte sin pappa?
  • Sat 30 Nov 2019 02:20
    #2
    Giftskåneman skrev 2019-11-30 00:58:56 följande:
    Trist historia, men är inte frågan, hur kan en förälder oavsett kön försumma sitt barn?

    Blir rädd av ditt resonemang att det är värrre då kvinnor gör så, hur många barn saknar inte sin pappa?
    Inte ofta vi är överens, Giftskåneman.
  • Anonym (S)
    Sat 30 Nov 2019 04:37
    #4
    +2

    Man stöttar sitt barn genom att själv vara en så trygg förälder som möjligt. Det är väl i grunden det man kan göra.

    För ens egen del tror jag att det är viktigt att inte lägga för mycket energi på att grubbla över hur den andre kan göra som den gör osv. Istället är oftast det bösta att utgå från situationen som den faktiskt är och försöka göra sitt bästa utifrån det.

  • Sat 30 Nov 2019 09:03
    #5

    Oj och 90% av dom som överger sina barn är MÄN PAPPOR. Men så fort en kvinna gör det är det värre än allt. Det är vidrigt oavsett men verkar vara mer accepterat av män att skita i sina barn.

  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Sat 30 Nov 2019 09:35
    #6
    +1
    Anonym (S) skrev 2019-11-30 04:37:05 följande:

    Man stöttar sitt barn genom att själv vara en så trygg förälder som möjligt. Det är väl i grunden det man kan göra.

    För ens egen del tror jag att det är viktigt att inte lägga för mycket energi på att grubbla över hur den andre kan göra som den gör osv. Istället är oftast det bösta att utgå från situationen som den faktiskt är och försöka göra sitt bästa utifrån det.


    +1 på detta!

    Om du märker att barnet blir ledset kan du fråga hur det mår, få det att prata om sina känslor osv. Utgångspunkten är att du kan faktiskt inte förklara för barnet varför mamman inte ringer eller inte vill umgås, för du vet inte orsakerna. Det du kan och ska göra är att empatisera med ditt barn och försöka vara en god förälder. I det ingår för övrigt att aldrig, oavsett hur dåligt mamman beter sig, svartmåla henne inför barnet! Det mår det bara ännu sämre av. Låt henne ha sina upplevelser själv och finns där som ett stöd för henne.
  • Anonym (.)
    Sat 30 Nov 2019 15:44
    #6
    Giftskåneman skrev 2019-11-30 00:58:56 följande:

    Blir rädd av ditt resonemang att det är värrre då kvinnor gör så, hur många barn saknar inte sin pappa?


    Det har ts inte skrivit. Byt ut mamma mot pappa så passar historien på någon som varit med om tvärtom. Nu skriver ts såklart ur just sitt perspektiv. "Värre än", har inte sagts.
  • Anonym (ssk)
    Sun 1 Dec 2019 11:28
    #7
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2019-11-30 09:35:26 följande:

    +1 på detta!

    Om du märker att barnet blir ledset kan du fråga hur det mår, få det att prata om sina känslor osv. Utgångspunkten är att du kan faktiskt inte förklara för barnet varför mamman inte ringer eller inte vill umgås, för du vet inte orsakerna. Det du kan och ska göra är att empatisera med ditt barn och försöka vara en god förälder. I det ingår för övrigt att aldrig, oavsett hur dåligt mamman beter sig, svartmåla henne inför barnet! Det mår det bara ännu sämre av. Låt henne ha sina upplevelser själv och finns där som ett stöd för henne.


    Bra inlägg! Dock så vill jag tillägga att det att inte svartmåla den andra inför barnen inte =försvara personen. Ett barn som är besviket på den frånvarande föräldern har rätt till dom känslorna, och jag tror det är viktigt att man har förståelse för dem, utan att försvara den andra.

    Mina barn har en pappa som mest är frånvarande. Han dyker upp några timmar per år och ska leka pappa. Detta har varit oerhört förvirrande för barnen. Nu är dom 5 år och besvikelserna kommer fram. Pojken frågar om han verkligen måste träffa pappan när han dyker upp. Jag tröstar dom närdom är ledsna, medger att inte heller jag förstår varför. Påpekar att det inte är deras fel, och säger att för mig betyder dom allt. Men jag försvarar inte honom.

    Tiden däremellan går vårt liv på som vanligt.
  • Anonym (Alfon­s)
    Sun 1 Dec 2019 14:12
    #8

    Låna hem alla Alfons Åberg-böckerna så att ni båda får bra förebilder för en fungerande familj med bara pappa och barn. Ni två är starka och en hel familj tillsammans. Har ni den inställningen kommer din dotter att klara sig med en bristfällig mamma. Hur är relationen till morföräldrarna? De kan ge flickan  rötter och trygghet med.

Svar på tråden Mamma överger sitt barn