• SagaG

    16,5 och kanske gravid

    Det finns inget lätt sätt att säga detta på så jag säger det bra. Jag är en lite mer än 16,5 år gammal. Jag har i hemlighet träffat en kille som är mycket äldre än mig. När vi senast träffades så glömde vi kondomen. Jag är nu rädd att jag är gravid. Om jag är det vett jag inte vad jag ska göra. Vet dock att jag inte vill behålla barnet. Skulle helst vilja ha en kirurgisk abort istället för en medicinsk. Tror inte jag klarar den känslomässiga stressen. 

    Vad ska jag göra? Hur ska jag förklara för minna förälder att jag kanske är gravid? Jag vill inte gå igenom en potentiell abort själv.

    Snälla ge några förlag är desperat!
  • Svar på tråden 16,5 och kanske gravid
  • Anonym (Anonym)
    SagaG skrev 2019-11-30 14:21:46 följande:
    Det finns inget lätt sätt att säga detta på så jag säger det bra. Jag är en lite mer än 16,5 år gammal. Jag har i hemlighet träffat en kille som är mycket äldre än mig. När vi senast träffades så glömde vi kondomen. Jag är nu rädd att jag är gravid. Om jag är det vett jag inte vad jag ska göra. Vet dock att jag inte vill behålla barnet. Skulle helst vilja ha en kirurgisk abort istället för en medicinsk. Tror inte jag klarar den känslomässiga stressen. 

    Vad ska jag göra? Hur ska jag förklara för minna förälder att jag kanske är gravid? Jag vill inte gå igenom en potentiell abort själv.

    Snälla ge några förlag är desperat!
    Jag har gått igenom precis samma sak, men praktiska omständigheter tvingade mig till sen abort, alltså i vecka 16 när man föder fram det döda fostret, det var fruktansvärt. Jag har också gjort tidig abort när jag var nästan dubbelt så gammal, då medicinsk abort. Det gjorde naturligtvis ont i flera timmar och man blödde en del men definitivt inte någon mentalt påfrestande situation på samma sätt. Det var mer som att ha en riktigt hemsk mensvärk.

    Du vet ju redan vad du ska göra, du vill uppenbarligen göra abort. Jag kan dock säga att du absolut vill göra medicinsk och inte kirurgisk! Ju senare abort desto omständligare, mer smärta, större risker, mer av allt helt enkelt. Den känslomässiga stressen du pratar om har du ju oavsett metod så ta ett piller tidigt istället, när du vet säkert om du faktiskt är gravid. Det är väl för sent för dagen-efter-piller nu iaf.
  • LoveRain

    Först och främst måste du ju ta reda på om du är gravid. Har du tagit ett graviditetstest? Om du inte vill och vågar göra det själv så kontakta ungdomsmottagningen i din kommun så kan du ta ett test där. De kan också ge dig råd och stöd hur du ska prata med dina föräldrar och hur en abort går till.

    Om du inte är så långt gången kommer du i första hand göra en medicinsk abort. Jag har själv gjort en sådan i v 7. Det kändes dom riktigt kraftig mensvärk i några timmar och det blöder en del samt att man blöder som vid mens i några veckor efteråt. Det fysiska kommer du att klara av och när det gäller det mentala så är det bra om du får stöd av dina föräldrar, kurator, en vän eller någon du litar på.

    Hur gammal är den här killen du ligger med?

  • SagaG

    Han är nästan 30. Väldigt trevlig och så. Så att han är en dålig person är inte problemet

  • SagaG

    jag tror inte att ett graviditetstest skulle visa något. har bara gåt 1,5 veckor sedan vi hade sex. Men jag har mått illa och haft ont i magen

  • Anonym (Anonym)
    SagaG skrev 2019-11-30 15:38:35 följande:

    Han är nästan 30. Väldigt trevlig och så. Så att han är en dålig person är inte problemet


    Jo det är ett problem. Det är inte normalt att en kille i hans ålder vill vara med en tjej i din ålder.
  • Anonym (Anonym)
    SagaG skrev 2019-11-30 15:43:56 följande:

    Du har säkert rätt. Men jag kan tyvärr inte göra något åt saken nu...


    Jo, du kan sluta träffa honom. Om du är gravid kan du inte påverka "idag" men resten kan du göra något åt.
  • LoveRain

    En man som nästan är 30 år och ligger med en 16-åring, varningsklockorna ringer högt!

    När jag var i din ålder hade jag flera kompisar och bekanta i samma ålder som mig som var ihop med män som var 25 och äldre. Ingen av dessa män var något att ha! Det kan jag se nu när jag själv är vuxen. Det finns en anledning till att de vill dejta väldigt unga tjejer istället för de i din egen ålder och den anledningen är inte positiv.

    Han är vuxen och det är inte du. Relationen är allt annat än jämlik!

    Släng inte bort dina ungdomsår på en vuxen man som inte ens har omtanke nog om dig att se till att du inte blir gravid eller får en könssjukdom!

Svar på tråden 16,5 och kanske gravid