• Sat 30 Nov 2019 18:22
    606 visningar
    2 svar
    2
    606

    När kände ni fosterrörelser?

    Jag är gravid i vecka 20 (19+2) idag. Var på rul tidigare i veckan och fick se en frisk liten pojke i magen, han sprattlade runt lite och vände sig i magen men jag kände ingenting. Har sedan kanske 1,5 vecka tillbaka känt av vad jag tror är små rörelser från bebisen. Det känns lite som minibuff från insidan och brukar komma någon gång varje dag. Men jag är så otålig efter att känna riktiga rörelser och sparkar så man verkligen känner att det är ens lilla. Blir så orolig vissa dagar och tror att det inte ska gå bra så längtar så efter att känna honom tydligt varje dag. När kände ni fosterrörelser första gången? Det är min första graviditet och har moderkakan i bakvägg.

  • Svar på tråden När kände ni fosterrörelser?
  • R84
    Sun 1 Dec 2019 00:10
    #1

    Jag är också i v 19+2. Jag kände små rörelser för första gången för ett par veckor sen. Men då var det diffusa rörelser som jag först inte kopplade till fosterrörelser utan kanske mer till att saker flyttar på sig därinne. Så förra lördagsmorgonen (18+2) kände jag små sparkar när jag låg i sängen. Natten därpå stökade den runt för fullt och buffade och sparkade. Jag känner mest när jag ligger ner på rygg eller sitter still. När jag är aktiv är det mer att jag känner att något rör sig därinne snarare än att den sparkar. Min moderkaka ligger i framkant så barnmorskan som gjorde RUL i veckan var förvånad över att jag kände såpass mycket utanpå magen såhär tidigt. Längtar just nu efter sparkar även när jag är igång. Men är ändå glad över att känna såpass mycket som jag gör redan i 18-19+

  • Sun 1 Dec 2019 23:46
    #2

    Jag är idag i v 33, har moderkakan i bakvägg och fick på RUL i vecka 18 se en livlig pojke som sparkade och for runt som en illbatting. Trots moderkakans placering och hans livlighet kände inte jag distinkta rörelser förrän v 24. Vissa dagar är han i full gång och jag både känner och ser sparkar och förflyttningar flera gånger och andra dagar får jag en, kanske två sparkar på en hel dag och några ?tryck? (som att han stretchar) några få tillfällen under dagen. Har oroat mig och velat få igång honom mer men inget av det där folk rekommenderar - ligga på sidan, isvatten, buffa på magen etc, verkar bita på honom. De är små individer redan i magen så oroa dig inte. Bara för att ?alla andra? känner i en viss vecka eller en viss intensitet betyder det inte att det måste vara samma för dig. Grattis till graviditeten!

Svar på tråden När kände ni fosterrörelser?