• Sat 30 Nov 2019 18:31
    1782 visningar
    49 svar
    49
    1782

    husköp med hyresgäst

    Hej alla jag hoppas att få tips och råd på vad som gäller juridisk i ett problem.

    Så här är det att jag har köpt hus med hyresgäster som blev uppsagda av nuvarande ägare innan vi skrev köpekontraktet och nu säger hyresgästen att dom inte kommer att flytta.

    Nuvarande ägaren vill att vi fullföljer köpet och att vi får göra en avhysning av hyresgästerna eller att affären inte blir av och handpenningen betalas tillbaka.

    I köpekontraktet står det att fastigheten har nyttjanderätt last hyresavtal 3mån uppsägning dock är dom uppsagda och så står det att : säljarna svarar för att fastigheten senast på tillträdes dagen är utrymd samt att byggnaden är rengjord samt tomten avstädad.

    Jag vill inte starta en avhysningsprocess med hyresgästerna och ta den kostnaden som uppstår och samtidigt vill jag inte att köpet inte blir av.

  • Svar på tråden husköp med hyresgäst
  • Sat 30 Nov 2019 18:43
    #3

    Det är en vanlig villa så det är ju den dom hyr. Dom hyr det privat och har gjort det ca 1år så nån besittningsrätt ska ju inte finnas. Tyvärr så vill jag ju ha huset för det är perfekt för mig. Ja dom hittar nog ingenstans att bo så dom har sagt att dom flyttar inte fast deras hyresavtal är uppsagt

  • Sat 30 Nov 2019 19:13
    #5

    Det enklaste är att backa ur men vad är juridiskt rätt för att hitta ett sånt hus till det priset och Läget är näst intill omöjligt

  • Sat 30 Nov 2019 19:19
    #8

    Säljaren sa att vi kan avbryta och han betalar tillbaka handpenningen men jag vill ju fullfölja. Jag kan flytta tillträdesdatum och det vet dom om

  • Sat 30 Nov 2019 19:21
    #9
    Drottningen1970 skrev 2019-11-30 19:17:20 följande:

    En vräkningsprocess via kronofogden kan ta flera år om de inte flyttar frivilligt. Några tre månader kan du se dig om i månen efter. Skillnad på en uppsägning och när det behöver gå till vräkning när folk vägrar flytta. Endast kronofogden kan fysiskt lyfta ut folk från deras bostad. Även om de är uppsagda för länge sedan.


    Jag vet att det bara är kronofogden som kan göra det.

    3månader är deras uppsägningstid från hyresavtalet
  • Sat 30 Nov 2019 19:43
    #12
    Drottningen1970 skrev 2019-11-30 19:21:31 följande:

    Säljaren vill ju sälja, men att köparen blir av med sin handpenning när hen backar ut pga hyresgästerna.

    Ts har helt enkelt varit naiv och satt sig i en väldigt knepig sits. Antingen blir hen av med handpenning eller så blir ts sittande med ett hus som kanske inte kan nyttjas på ett par år.


    Hur kan jag vara naiv när dom va uppsagda innan jag skrev på kontraktet? Att dom sen nån månad senare säger till säljaren att dom inte kommer flytta.

    Jag vill fortfarande genomföra affären. Det står även i kontraktet att säljaren ansvarar för att fastigheten ska vara utrymd och städad senast på tillträdesdatumet.
  • Sat 30 Nov 2019 19:45
    #13
    Drottningen1970 skrev 2019-11-30 19:26:16 följande:

    Det spelar ingen roll om de har tre månaders uppsägningstid när de vägrar flytta. När dessa tre månader gått och de fortfarande bor kvar så innebär inte det att kronofogden hjälper dig samma månad. När du har konstaterat att de inte flyttat måste du ansöka om avhysning hos kronofogden och det hela ska utredas och fattas lagliga beslut om. De ska delges beslut etc etc etc. Denna process kan ta flera år, och under tiden sitter hyresgästen kvar och du kan inte göra ett smack.


    Nej det vet jag att dom inte gör och att det är en process. Men frågan är om det är jag som ska göra det eller säljaren. Det står även i kontraktet att säljaren ansvarar för att fastigheten är utrymd senast på tillträdesdatumet
  • Sat 30 Nov 2019 19:57
    #15
    Hilde3000 skrev 2019-11-30 19:46:37 följande:

    Om hyresgästerna vägrar flytta och kronofogden blir inblandad så kan det ta år innan dem är avhysta. Förstår att du verkligen vill ha detta hus men genomför inte affären förrän du verkligen ser att hyresgästerna är borta.


    Kommer inte genomföra affären så länge dom bor kvar men begår säljaren kontraktsbrott om fastigheten inte är tom på tillträdesdatumet?
  • Sat 30 Nov 2019 20:49
    #19
    viseversa skrev 2019-11-30 20:29:17 följande:

    Fast vad är det du inte förstår? Det kan ta ÅR att få ut dom. Men du tror fortfarande det kommer vara fixat innan du flyttar in?


    Jo jag förstår att det kan ta lång tid och vart har jag skrivit att jag tror att det är klart på kort tid? Det jag har skrivit är att dom har 3mån uppsägning och dom va uppsagda innan jag skrev på kontraktet, jag har inte skrivit att jag tror att dom är ute vid enligt kontraktet tillträdesdatumet eftersom dom säger att dom inte flyttar.

    Min fråga har hela tiden vad det är som gäller enligt kontraktet!
  • Sat 30 Nov 2019 20:57
    #20
    viseversa skrev 2019-11-30 20:29:17 följande:

    Fast vad är det du inte förstår? Det kan ta ÅR att få ut dom. Men du tror fortfarande det kommer vara fixat innan du flyttar in?


    Jo jag förstår att det kan ta lång tid och vart har jag skrivit att jag tror att det är klart på kort tid? Det jag har skrivit är att dom har 3mån uppsägning och dom va uppsagda innan jag skrev på kontraktet, jag har inte skrivit att jag tror att dom är ute vid enligt kontraktet tillträdesdatumet eftersom dom säger att dom inte flyttar.

    Min fråga har hela tiden vad det är som gäller enligt kontraktet!
    Hilde3000 skrev 2019-11-30 20:41:08 följande:

    Osäker på det. Kanske inte om säljaren har startat en process hos kronofogden innan ditt tillträdesdatum?


    Säljaren har sagt att han inte startar en process hos kronofogden utan affären får avbrytas eller så får jag starta den processen.. men jag vill ju veta vad som gäller enligt kontraktet, är det han som ska se till att huset är tomt eller blir det mitt ansvar
  • Sat 30 Nov 2019 21:30
    #25
    BurningDiamond skrev 2019-11-30 21:00:51 följande:

    När sades hyresgästen upp?

    Kontakta en jurist och fråga vad som gäller. Utan att ha läst kontraktet så låter det som om säljaren begår kontraktsbrott om ni båda signerat att säljaren är ansvarig för att egendomen är tom oc städad, men vad påföljden blir vet jag inte.


    Dom blev uppsagda så dom ska vara ute till årsskiftet.

    Vi har båda skrivit under kontraktet där det står att fastigheten ska vara utrymd samt städad den dagen jag har tillträde. Jurist kommer kontaktas på måndag men det är långt till måndag och man hinner tänka alldeles för mycket därför tänkte jag att nån här kanske har lite mer kött på benen när det gäller det juridiska än vad jag har.
  • Sat 30 Nov 2019 21:37
    #26
    Kjell2 skrev 2019-11-30 21:17:20 följande:

    Om säljaren inte ger er tillträde enligt kontraktet kan ni häva och få skadestånd.

    Om ni ändå väljer att fullfölja är hyresgästerna ert ansvar. Blir osäker på hur ni i så fall kan få skadestånd från säljaren.


    Han ger ju på ett sätt tillträde dock så är ju inte huset tomt som det ska vara enligt kontraktet.
  • Sat 30 Nov 2019 22:55
    #29
    XLinaX skrev 2019-11-30 22:18:37 följande:

    Hej. Om nuvarande hyresgäster är uppsagda till 31/12 kan inte nuvarande ägare ansöka om avflyttning innan. Man kan inte begära handräckning via Kronofogden i förväg med grund att hyresgästerna säger att de inte tänker avflytta.

    Om ni tar över fastigheten vid årsskiftet kan det alltså betyda att ni har hyresgäster olovligen kvar i ert hus.

    Och nu kommer en viktig detalj. Det är inte säkert att ni kan nyttja den förra ägarens uppsägning av hyresavtalet. Om de bestrider och vägrar flytta måste ni göra upp i tingsrätten innan ni kan få en exekutiv titel att begära avhysning med.

    Pga detta skulle jag definitivt låta en jurist kontrollera alla nuvarande handlingar och inte förlita sig på att en korrekt uppsägning är gjord. Hur ser uppsägningen ut? Är de korrekt delgivna?

    OM ni fullföljer köpet och tar hand om avhysningen själva ska ni lagsöka direkt hos tingsrätten, då Kronofogden har hand om otvistiga mål. Då går ärendet fortare då ni kan hoppa över Kronofogden i steg ett. När ni sedan har en dom från tingsrätten hjälper Kronofogden till med handräckningen/avhysningen. Räkna med att hela prosessen tar MINST 6 mån.

    Du kan ringa jurist på Kronofogden för att rådfråga. Ring 0771-737300 och be om att bli kopplad till juristslingan på Betalningsföreläggandeenheten.


    Hej. Jo precis det har jag läst att man måste vänta tills tiden har gått ut.

    Vad jag vet så är dom skriftligen uppsagda pga försäljning och dom har skrivit under Det. Jag fick en kopia på det.

    Ok det visste jag inte att man kunde gå direkt till tingsrätten.

    Tack för tipset jag kommer ringa direkt på måndag.
  • Sun 1 Dec 2019 00:16
    #32
    GGN skrev 2019-11-30 23:20:53 följande:

    Varför vill säljaren inte ta själv av kronofogden??


    Det vet jag inte men nu spekulerar jag bara att han tycker det tar tid, kostar och är ganska jobbigt men det är ju bara som jag gissar
  • Sun 1 Dec 2019 23:06
    #34
    trollhona skrev 2019-12-01 22:23:53 följande:

    Gör det enkelt för dig. När du får tillträde så åker du till huset, är idioterna kvar så ringer du polisen och säger att främmande människor befinner sig i ditt hus och vägrar ge sig av.

    De har ingen rätt till huset, polisen får bära ut dem.

    Du har fullt tillträde till ditt hus.

    BYT LÅS.

    Hota att Anmäla för olaga intrång om de inte tar med sitt skit och drar.


    Önskar att det vore så lätt men tror inte det. Men det är snart måndag så då ska jag få tag på nån jurist
Svar på tråden husköp med hyresgäst