• videofotografen

    Nu är det dags för saffransbröd - godaste receptet?

    Jag gillar att baka och även att laga mat. Men nu är vi ju några timmar ifrån december 2019 och då ska man naturligtvis baka det godaste saffransbrödet. Och i synnerhet saffransbullar. Så jag tänkte höra om du vill posta ditt godaste saffransbullerecept?

    Är inte allergisk mot något och äter allt så braska på med ditt smaskigaste recept. 

    GOD JUL   Tomte   Hjärta

  • Svar på tråden Nu är det dags för saffransbröd - godaste receptet?
  • Aniiee

    Jag gillar egentligen inte saffransbröd, men jag måste ju baka pga familjen. Mitt standardrecept är långjäst och ärvt av mormor.

    Rör ut 2 gram saffran med 1 msk konjak (eller vatten...).

    Mal 30 sötmandlar och 4 bittermandlar.

    Smält 300 g smör i en kastrull. Slå på 1 liter mjölk. Ställ av från plattan. Kolla så det inte är mer än fingervarmt, men det får gärna vara kallt.

    Rör ut 25 gram jäst med 3 matskedar av mjölken.

    Häll mjölk-smöret och jästen i en stor bunke och rör om. Tillsätt 4 dl socker, konjak-saffranen, mandlarna och 2 liter vetemjöl.

    Arbeta degen så den blir blank och smidig. Tillsätt eventuellt mer mjöl så det blir rätt konsistens.

    Häll 2 dl vetemjöl över degen, täck med en jäsduk (kökshanduk går utmärkt) och låt jäsa till dubbel storlek (detta tar vanligtvis ett par-tre timmar)

    Knåda in det överströdda mjölet och dela degen i 8 delar. Baka ut varje del till 8-12 lussebullar, eller 2 åttondelar tillsammans till ett större bröd. Låt jäsa igen på bakplåt. 

    Pensla bröden med uppvispat ägg (med lite vatten eller mjölk i ägget är det lättare) och dekorera med russin eller suckat om så önskas.

    Grädda små bullar i 225 grader i ca 8 minter, eller större bröd i 200 grader i ca 20 minuter.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Håkan på Öland

    Jag gillar att baka och brukar baka dessa bullar. Dom blir supergoda. Tankade ner receptet för flera år sedan och det tillhör min favorit.

Svar på tråden Nu är det dags för saffransbröd - godaste receptet?