• Anonym (Ensam dödsbo­deläga­re)
    Sun 1 Dec 2019 06:05
    1642 visningar
    14 svar
    14
    1642

    Kan en ensam dödsbodelägare lösa in utbetalningsavier till dödsboet?

    Min mor gick bort för några veckor sedan. Jag har inte hunnit ta itu med bouppteckningen ännu. Jag är enda barnet och alltså ensam dödsbodelägare. Har ett dödsfallsintyg från Skatteverket som visar att det är så, dessutom. 

    Nu har jag fått ett par utbetalningsavier ställda till dödsboet. Där står även min adress (dödsboet c/o mitt namn och min adress) p.g.a. att jag skötte min mors ekonomi det sista året. 

    Min fråga är: kan jag lösa in de här avierna och få ut kontanter på vanligt sätt, t.ex. på Hemköp, eller måste jag skicka in dem till banken så att de sätter in dem på dödsboets konto? Det ändrar ju inget i längden eftersom det är/blir mina pengar ändå, men jag skulle verkligen behöva de pengarna nu...

  • Svar på tråden Kan en ensam dödsbodelägare lösa in utbetalningsavier till dödsboet?
  • Barbro­45
    Sun 1 Dec 2019 06:53
    #1

    Nej, det är dödsboets pengar. Du hade i uppdrag från din mor att sköta hennes ekonomi så länge hon levde, när hon avled så upphörde ditt uppdrag. Dödsboet är en egen juridisk person och du får tillgång till dess medel först efter bouppteckningen är gjord, inskickad till Skatteverket och arvskiftet är genomfört. Att du är enda arvinge, åtminstone såvitt du vet, har ingen betydelse i sammanhanget. Dödsboets kostnader, t.ex. hyra, begravning m.m. bekostas av dödsboet.

  • Sun 1 Dec 2019 08:28
    #2

    Ta inga pengar från dödsboet innan du har koll på läget kring testamente, tillgångar, skulder och kostnader.

    Däremot kan du ta ut pengar för att betala dödsboets omkostnader.

  • Sun 1 Dec 2019 08:37
    #3

    Ingenting är ditt förrän bouppteckning är gjord.

  • Anonym (Ensam dödsbo­deläga­re) Trådstartaren
    Sun 1 Dec 2019 13:19
    #4

    OK - tack allihop!

  • Anonym (Gårin­te)
    Mon 2 Dec 2019 00:53
    #5
    Kjell2 skrev 2019-12-01 08:28:16 följande:

    Ta inga pengar från dödsboet innan du har koll på läget kring testamente, tillgångar, skulder och kostnader.

    Däremot kan du ta ut pengar för att betala dödsboets omkostnader.


    Nej du har fel! Går inte att ta ut pengar innan bouppteckningen är klar. Till dess är kontona spärrade men man kan däremot ta med räkningar tillhörande dödsboet till banken och betala dem där.
  • Mon 2 Dec 2019 06:51
    #6
    Anonym (Gårinte) skrev 2019-12-02 00:53:35 följande:

    Nej du har fel! Går inte att ta ut pengar innan bouppteckningen är klar. Till dess är kontona spärrade men man kan däremot ta med räkningar tillhörande dödsboet till banken och betala dem där.


    Säger du så, så är det säkert så.
  • Anonym (Ensam dödsbo­deläga­re) Trådstartaren
    Mon 2 Dec 2019 10:36
    #7
    Anonym (Gårinte) skrev 2019-12-02 00:53:35 följande:
    Nej du har fel! Går inte att ta ut pengar innan bouppteckningen är klar. Till dess är kontona spärrade men man kan däremot ta med räkningar tillhörande dödsboet till banken och betala dem där.
    Alltså, jag fick ett par utbetalningsavier, sådana som man kan lösa in i vanliga matvaruaffärer i vanliga fall. Återbetalning på abonnemang som min mor inte kommer att utnyttja på grund av sin bortgång. Jag tänkte att jag kanske kunde lösa in dem, om jag visade dödsfallsintyget (där det står att jag är ensam arvinge), samt leg förstås. Men det spelar ingen roll, jag har skickat dom till banken för insättning på dödsboets konto nu. Jag får tillgång till alla konton om några veckor ändå...
  • Anonym (LL)
    Mon 2 Dec 2019 10:45
    #8
    Anonym (Ensam dödsbodelägare) skrev 2019-12-02 10:36:32 följande:
    Alltså, jag fick ett par utbetalningsavier, sådana som man kan lösa in i vanliga matvaruaffärer i vanliga fall. Återbetalning på abonnemang som min mor inte kommer att utnyttja på grund av sin bortgång. Jag tänkte att jag kanske kunde lösa in dem, om jag visade dödsfallsintyget (där det står att jag är ensam arvinge), samt leg förstås. Men det spelar ingen roll, jag har skickat dom till banken för insättning på dödsboets konto nu. Jag får tillgång till alla konton om några veckor ändå...
    Utmärkt.

    Det kan ju vara så att ett dödsbo har mer skulder än tillgångar, och att det därmed inte blir något arv. I sådana fall vore det ju fel om enda arvingen kunde plocka ut pengar i förväg.
  • Barbro­45
    Mon 2 Dec 2019 10:48
    #9
    Anonym (Ensam dödsbodelägare) skrev 2019-12-02 10:36:32 följande:
    Alltså, jag fick ett par utbetalningsavier, sådana som man kan lösa in i vanliga matvaruaffärer i vanliga fall. Återbetalning på abonnemang som min mor inte kommer att utnyttja på grund av sin bortgång. Jag tänkte att jag kanske kunde lösa in dem, om jag visade dödsfallsintyget (där det står att jag är ensam arvinge), samt leg förstås. Men det spelar ingen roll, jag har skickat dom till banken för insättning på dödsboets konto nu. Jag får tillgång till alla konton om några veckor ändå...
    Ja, den där rutinen börjar bli alltmer komplicerad då det blir färre och färre fysiska bankkontor. När min farbror avled fick vi skicka fakturor och utbetalningar till hans bank. Han var kund i en liten lokal sparbank som hade samarbete med Swedbank när det gällde bankärenden, utom just när det gällde hantering av dödsbon. Vi fick lita på att Postnord levererade de brev vi skickade och att de kom fram i tid så att saker kunde betalas, fungerade inte alltid.
  • Mon 2 Dec 2019 10:56
    #10
    Anonym (LL) skrev 2019-12-02 10:45:00 följande:
    Utmärkt.

    Det kan ju vara så att ett dödsbo har mer skulder än tillgångar, och att det därmed inte blir något arv. I sådana fall vore det ju fel om enda arvingen kunde plocka ut pengar i förväg.
    I så fall blir den som plockar ut pengar skyldig att återbetala till dödsboet/fodringsägarna.

    Det går inte att undvika att någon närstående, barn t ex, plockar ut tillgångar ur dödsboet och använder till annat än till dödsboet. 

    Det är viktig att komma ihåg att allt som ingick vid dödsfallet ska redovisas i bouppteckningen. Sen ska löpande kostnader under tiden fram till skiftet kunna redovisas.

  • Anonym (Gårin­te)
    Mon 2 Dec 2019 13:22
    #11
    Kjell2 skrev 2019-12-02 10:56:04 följande:

    I så fall blir den som plockar ut pengar skyldig att återbetala till dödsboet/fodringsägarna.

    Det går inte att undvika att någon närstående, barn t ex, plockar ut tillgångar ur dödsboet och använder till annat än till dödsboet. 

    Det är viktig att komma ihåg att allt som ingick vid dödsfallet ska redovisas i bouppteckningen. Sen ska löpande kostnader under tiden fram till skiftet kunna redovisas.


    Det enda som är möjligt att plocka ur ett dödsbo är lösöre samt kontanter efter att banken emottagit information om dödsfallet. Därefter är alla konton spärrade till bouppteckningen är klar. Fakturor som t.e.x hyran samt utbetalningar för dödsboets räkning hanteras endast av banken under processen. Jag har hanterat åtskilliga dödsbon och vet därför helt säkert hur det går till. Om någon dödsbodelägare har lyckats plocka ut pengar från konton så har banken gjort ett stort fel och jag har aldrig varit med om att det har gått att göra.

    Oavsett om du är ensam att ärva så ska bodelning göras för att klargöra att tillgångarna är större än utgifterna innan du får ta del av arvet.

    De flesta banker har likadana väl fungerande rutiner runt denna hantering.

    Så hur menar du att det ska gå till att som anhörig kunna komma åt pengar på dödsbokonton?
  • Anonym (A)
    Mon 2 Dec 2019 13:25
    #12
    Anonym (Gårinte) skrev 2019-12-02 13:22:38 följande:
    Det enda som är möjligt att plocka ur ett dödsbo är lösöre samt kontanter efter att banken emottagit information om dödsfallet. Därefter är alla konton spärrade till bouppteckningen är klar. Fakturor som t.e.x hyran samt utbetalningar för dödsboets räkning hanteras endast av banken under processen. Jag har hanterat åtskilliga dödsbon och vet därför helt säkert hur det går till. Om någon dödsbodelägare har lyckats plocka ut pengar från konton så har banken gjort ett stort fel och jag har aldrig varit med om att det har gått att göra.

    Oavsett om du är ensam att ärva så ska bodelning göras för att klargöra att tillgångarna är större än utgifterna innan du får ta del av arvet.

    De flesta banker har likadana väl fungerande rutiner runt denna hantering.

    Så hur menar du att det ska gå till att som anhörig kunna komma åt pengar på dödsbokonton?
    Om någon dör på fredagen så vet inte banken om det förrän veckan efter, så visst risken att någon kan ta ut pengar under helgen.

  • Mon 2 Dec 2019 13:33
    #13
    Anonym (Gårinte) skrev 2019-12-02 13:22:38 följande:
    Det enda som är möjligt att plocka ur ett dödsbo är lösöre samt kontanter efter att banken emottagit information om dödsfallet. Därefter är alla konton spärrade till bouppteckningen är klar. Fakturor som t.e.x hyran samt utbetalningar för dödsboets räkning hanteras endast av banken under processen. Jag har hanterat åtskilliga dödsbon och vet därför helt säkert hur det går till. Om någon dödsbodelägare har lyckats plocka ut pengar från konton så har banken gjort ett stort fel och jag har aldrig varit med om att det har gått att göra.

    Oavsett om du är ensam att ärva så ska bodelning göras för att klargöra att tillgångarna är större än utgifterna innan du får ta del av arvet.

    De flesta banker har likadana väl fungerande rutiner runt denna hantering.

    Så hur menar du att det ska gå till att som anhörig kunna komma åt pengar på dödsbokonton?
    Man har en tidigare fullmakt på kontot och på så sätt kan föra över pengar till annat konto
    Bluffaktura
    Tillgång till kort och kod, inte ovanligt om det gäller sjuk nära annhörig

    Även jag har hanterat dödsbon, med fullmakt sen tidigare, och utan problem kunnat flytta runt pengar.

    Men det var ett tag sen och reglerna har säkert ändrats


  • Anonym (Ensam dödsbo­deläga­re) Trådstartaren
    Mon 2 Dec 2019 22:35
    #14
    Anonym (Gårinte) skrev 2019-12-02 13:22:38 följande:
    Det enda som är möjligt att plocka ur ett dödsbo är lösöre samt kontanter efter att banken emottagit information om dödsfallet. Därefter är alla konton spärrade till bouppteckningen är klar. Fakturor som t.e.x hyran samt utbetalningar för dödsboets räkning hanteras endast av banken under processen. Jag har hanterat åtskilliga dödsbon och vet därför helt säkert hur det går till. Om någon dödsbodelägare har lyckats plocka ut pengar från konton så har banken gjort ett stort fel och jag har aldrig varit med om att det har gått att göra.

    Oavsett om du är ensam att ärva så ska bodelning göras för att klargöra att tillgångarna är större än utgifterna innan du får ta del av arvet.

    De flesta banker har likadana väl fungerande rutiner runt denna hantering.

    Så hur menar du att det ska gå till att som anhörig kunna komma åt pengar på dödsbokonton?
    Nu hade jag alltså två utbetalningsavier, och jag tänkte att jag kanske hade kunnat lösa in dem på Hemköp som vanligt. Fått kontanter i kassan, eller använt för att betala för maten alltså. Som vanligt. Det hade inte behövt gå genom någon bank - banken hade inte ens behövt veta om det.
Svar på tråden Kan en ensam dödsbodelägare lösa in utbetalningsavier till dödsboet?